Gå til innhold

zoloft (lykkepille)

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvis man har en "normal" hverdag uten speseille plager.. blir man alikevel mer "glad og lykkelig" hvis man tar zoloft som er en såkalt lykkepille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Zoloft er for de som har nedsatt konsentrasjon av serotonin i hjernen, enkelt forklart. Serotonin virker inn på humøret.

En person som har normale konsentrasjoner av serotonin, vil i stedet kunne få ødelagt den naturlige responsen.

Det er altså for syke mennesker, ikke friske.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det har ingentilng med "lykke" å gjøre i det hele tatt. Livet blir bare litt anderledes enn det var uten piller.

Skrevet

Lykkepille er egentlig et ganske misvisende ord, for man blir ikke lykkelig av det, men snarere mer likegyldig til smerten man føler. Som personen over meg sier så kan du få ødelagt den naturlige seratonin responsen, og i verste fall (det kan også skje med de som virkelig har behov for pillene) kan du helt slutte å produsere det selv og bli avhengig av å få det tilført i pilleform. Pillene har også mange artige bivirkninger som f.eks svært nedsatt sexlyst, og ingen mulighet til å oppnå orgasme. Noen tar faktisk en slik pille i ny og ne for å holde ut lenger i senga ( :nei: ), men tatt over lenger tid kan det altså kunne bli ganske flaut når man ikke engang får den opp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer det at pillene kan ha noen ugreie bivirkninger, bl.a. at sexlyst og følelser generelt blir merkelige. Kanskje forsvinner de helt også. Kommer jo an på hvor hardt man trenger medisinering da. Noe må man visst ofre her i livet, for å oppnå noe annet som man heller vil ha, ser det ut til.

Gjest fireflies
Skrevet

Å kalle antidepressiva for lykkepiller blir egentlig helt feil, og det er dumt at media har fremstilt medisinene på en slik måte. Poenget med antidep er nemlig ikke at du skal sveve på en lykkerus, men at humøret ditt stabiliseres. Det fungerer ikke slik at du ikke lenger vil kunne føle deg trist og nedfor, men følelsene dine vil bli mer normalisert. Altså at du vil ikke føle deg trist og nedfor hvis du ikke har noen grunn til det. Meningen med antidep er altså at du skal kunne ha et normalt følelsesmessig humør, på lik linje med "alle andre".

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men man blir ikke likegyldig heller. Ikke jeg iallefall. Fikk lykkepillen rett etter mamma døde, og gråt mine modige tårer like mye som jeg ellers ville gjort. Meen, jeg la på meg veldig mye og det gjorde meg også deppa. Så jeg slutter snart. Har trappet ned i et par mnd nå, skal ned til NULL om en mnd tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man blir ikke lykkelig av slike piller, "lykkepiller" er som mange har sagt her, sterkt misvisende, vet ikke hvorfor det begrepet i det hele tatt eksisterer. Antidepressiva fungerer kun på de som har nedsatt serotonin/dopaminnivåer, hvis de i det hele tatt fungerer da. Jeg har diagnonsen deprimert og har prøvd mange ulike slike og har ennå ikke funnet noe som fungerer overhodet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...