Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Hei! I det siste har min lille Chihuahua vært veldig aggressiv ovenfor alt og alle. Hun har alltid vært skeptisk ovenfor andre hunder, aldri aggressiv men heller sagt i fra når hun er redd, noe jeg synes har vært greit. Vi har hatt noen situasjoner hvor andre hunder har virkelig ertet henne, eller tatt henne for å være en liten mus eller noe siden hun er så liten (feks. en husky som stakk av med henne, fugler som har prøvd å ta henne, hunder som dyttet til henne med poten, katter som viser å være på jakt etter henne ol.) . Men etter hun begynte å si ifra stoppet det. Fugler holder seg langt unna, katter løper andre vei og andre hunder har hatt respekt for henne. Mennesker har hun aldri vist noen som helst aggressiv adferd mot, og de kunne gjøre nesten hva som helst med henne. Enkelte mennesker synes det var veldig morsomt å dytte på henne og erte henne, men da sa hun i fra. Også om folk går direkte mot henne og det ser ut som svære kjemper som skal ta henne. Ellers aldri. I går fikk vi besøk av min onkel. Han satte seg ned, ropte litt på henne, satt med en godbit til henne. Hun bet ham, bjeffet og gneldret! Jeg tok henne for det, og satte henne på fanget hans. DA var det helt greit og hun ville ikke ned. På morgenen i dag tok jeg hundene ut i hagen. Den ene er alltid i bånd, mens hun går fritt siden hun aldri går mer enn en meter bort fra meg eller den andre hunden. Jeg stod rett ved siden av henne og plutselig spurtet hun! Da hadde hun fått øye på en stor setter laaaangt oppe i svingen. Den andre hunden min reagerte ikke engang, selvom hun alltid har vært den værste til slikt. Hun spurtet bort til den, bjeffet noe helt vilt og gikk virkelig inn for å ta den. Hun bet den, trakk seg tilbake, og bet den igjen mens hun bjeffet, gneldret og alt sammen på en gang. Den andre hunden reagerte ikke først, men den ville ta igjen til slutt virket det som. Men da virket det som at det svartnet for min lille Chihuahua. Jeg hadde allerede lagt meg på sprang med den andre hunden i hælene hvor den fortsatt ikke reagerte i det hele tatt og jeg gav komandoen sitt som alltid pleier å fungere, og eieren av den andre begynte å gå i motsatt retning. Men Chi ville ikke høre, og den fulgte etter de to andre. Jeg la henne forsiktig i bakken, tok henne litt i nakkeskinnet og sa nei. Slapp henne, men hun prøvde å løpe til den igjen, så jeg måtte bare ta henne opp da jeg ikke hadde med bånd til henne. Hun har også vært litt aggressiv mot resten av familien, og har bitt kjæresten min et par ganger noe hun aldri har gjort før. Jeg har bedt dem om å ta henne når hun gjør slikt, noe de også gjør. Hun glefset mot meg også i sta, men tror hun skvatt litt bare. Jeg savner min lille søte Chi som elsket å kose med alle mennesker Jeg er ikke redd for at andre skal bli skadet, hun er kjempe liten og bittene hennes kan nesten ikke merkes. Men jeg er redd for at hun skal skade seg selv. Hun har blitt litt for tøff i trynet, og når hun stikker sånn som i dag så kunne det blitt en livsfarlig situasjon. Jeg skal begynne å ha henne i bånd når vi er i hagen også, men det hjelper jo ikke på at hun er så sinna... Moren min tror at årsaken kan ligge i at jeg har blitt gravid, og hun skal beskytte meg. Men hun kan da ikke merke sånt? Eller? Hva kan jeg gjøre med henne, hun kan ikke holde på slik? Sosialisering kan det ikke være. Jeg har tatt henne med på flere treff, hundecafe, latt henne hilse på andre hunder vi møter, moren min hadde henne med på jobb en periode hvor det var mange andre hunder osv. Fra hun var liten han hun truffet alt av venner og familie. I tillegg til at mange andre ville hilse. Har aldri løftet henne noe særlig, med mindre jeg har følt situasjonen har vært for ustabil som feks. at en rottweiler går fritt.
loppekasse Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Huff, dette var dumt og trist at hunden har forandret seg slik. Skjønner at du er bekymret for av slikt kan det komme mange farlige situasjoner. Det er sannsynlig at hunden merker at du er gravid, jo. Hunder merker slikt. Det tror jeg de fleste dyr gjør, særlig ditt eget da hun jo bor med deg og er sammen med deg hver eneste dag.
Shade Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 (endret) Jeg tror, uten at jeg skal være bastant, at den type oppførsel er et forsøk på å dominere. Det kan virke som om hun har oppnevnt seg til sjefen for familien og derfor skal sette andre på plass ved å glefse etter de og jage vekk fremmede hunder. Hvem er det som går til hvem når dere koser med henne? Kommer dere bort til henne eller roper dere hun bort til dere? Koser dere med henne hver gang hun "ber" om det? Og hvor gammel er hun? Endret 5. juni 2010 av Shade
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Det er svært usannsynlig at det har noe med graviditeten å gjøre. For det første er det ikke sikkert at hunden merker det, eller forstår hva det er, for det andre er det ikke naturlig atferd for hunder å forsøke å beskytte en gravid person, spesielt ikke en som er (skal være) lederen i flokken. Det første jeg reagerte på da jeg leste innlegget ditt, er at det virker som om hunden din har blitt plaget en del av dyr og mennesker. Hvorfor har du latt dette skje? Hvorfor har du ikke forhindret situasjoner hvor hunden har blitt ertet av personer, skremt av katter/fugler osv? At du ber andre mennesker straffe henne når hun biter, er ikke nødvendigvis noen god idè. Det er først og fremst DIN jobb å gjøre dette, siden det er DU som er (bør være) flokklederen for henne. Det er forøvrig sjelden nødvendig å ta en hund i nakkenskinnet og legge den i bakken. Ofte holder det med et raskt klyp i siden og en hard, kort, rask lyd.
Kamikatze Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 Vel den harde, korte, raske lyden kan fort bli lyden av knust chihuahua under hæl, eller mellom pitbullkjever, hvis ikke du får kontroll på bikkja, og slutter med å la den løpe fritt. Kom deg til veterinær, å få undersøkt om den kan ha skader som gir plager. Og finner du ikke noe, så bør både mor og bikkje på dressurkurs, pronto. 1
Rattata Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Jeg tror hunden har tatt over en sjefsrolle den ikke takler...Hun har nok følt at det måtte til en leder som handlet, selv om det er blir dårlige handlinger. Du må ta over styringen med å være en god leder, ikke en som bare irettesetter uønsket opptreden. Ta henne med å en plass hun er litt usikker og du sikker, så går du foran som en god leder helt naturlig da du takler dette veldig bra. Det er nok vanskelig å få tilbake rollen som en leder, da vi får så sterke følelser til hunden. Vi (ihvertfall jeg) har veldig lett for å menneskeliggjøre hunden, noe som er meget så urettferdig. De handler mest på instinkter, og vi følelser.... Man må finne en balansegang. Du bør kanskje oppsøke noen som kan hjelpe deg litt på vei ihvertfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 Jeg har inntrykk av at denne rasen generellt er svært aggressive, og det er kanskje ikke så merkelig når de er så bitte små. De føler nok at de må være aggressive for å hevde seg. Chihuahua er forøvrig noen ufyselige kryp, som ikke likner på en hund engang. Denne rasen mener jeg er et sørgelig godt eksempel på hvor galt det kan gå, når egoistiske mennesker tukler med naturen ved å avle frem slike misfostre av noen hunder. Når en hund er på størrelse med et marsvin, er det noe galt et sted! Jeg er glad i hunder, men Chihuahua har ikke noe med hund å gjøre i mine øyne. Mitt råd til ts, er å ta ansvar ved å la dette kreket av en hund slippe så fort som mulig, slik at det ikke blir flere av dem. En Chihuahua mindre, er bedre enn ingenting. Og så går du heller til anskaffelse av en skikkelig hund med normal størrelse og et normalt utseende.
loppekasse Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Oisann, det var harde ord om Chi-en. Jeg må dessverre si meg enig i at fryktelig mange chihuahuaer virker aggressive, men de er da like mye hund som alle andre hunder! Det bor to chihuahuaer her hvor jeg bor. Den ene er normal størrelse på og vil visst kun hilse på min hund, ellers er hun gneldrete og sur mot alle andre, og den andre som bor her er så bitteliten at hun sikkert hadde fått plass oppi ett drikkeglass. Jeg har aldri møtt en søtere, snillere og mer utadvent chihuahua enn den lille.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #9 Skrevet 5. juni 2010 Nå skulle du hatt denne karen som nabo og kunne ha søkt hjelp der: http://www.cesarsway.com/dogwhisperer
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #10 Skrevet 5. juni 2010 Jeg tror, uten at jeg skal være bastant, at den type oppførsel er et forsøk på å dominere. Det kan virke som om hun har oppnevnt seg til sjefen for familien og derfor skal sette andre på plass ved å glefse etter de og jage vekk fremmede hunder. Hvem er det som går til hvem når dere koser med henne? Kommer dere bort til henne eller roper dere hun bort til dere? Koser dere med henne hver gang hun "ber" om det? Og hvor gammel er hun? Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv da jeg ikke er tilstedet alltid når hun er med resten av familien. Med meg varierer det. Noen ganger kommer jeg til henne, andre ganger hun til meg. Noen ganger roper jeg på henne og hun kommer. Hun får ikke alltid kos når hun ber om det, men hun får som regel sitte på fanget om jeg bare ser på tv, vi sitter i sofaen ol. Tar henne bort når jeg skal reise meg, eller jeg ikke orker å ha henne klint oppå meg. Hun reagerer aldri på slikt, bare ser litt skuffet ut på meg og kanskje følger etter meg for å se hva jeg skal. Om hun ikke stopper å mase gjemmer jeg enten hendene, sier nei, eller tar henne ned fra sofaen. Hun er 5 i sommer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #11 Skrevet 5. juni 2010 Vel den harde, korte, raske lyden kan fort bli lyden av knust chihuahua under hæl, eller mellom pitbullkjever, hvis ikke du får kontroll på bikkja, og slutter med å la den løpe fritt. Kom deg til veterinær, å få undersøkt om den kan ha skader som gir plager. Og finner du ikke noe, så bør både mor og bikkje på dressurkurs, pronto. Om du leste innlegget så løper hun bare fritt i hagen. Hun har fått gå fritt siden hun aldri har hatt denne oppførselen tidligere, aldri stukket av, og aldri oppsøkt andre hunder. Det har ikke vært et problem tidligere, det er det som er greia.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #12 Skrevet 5. juni 2010 Det er svært usannsynlig at det har noe med graviditeten å gjøre. For det første er det ikke sikkert at hunden merker det, eller forstår hva det er, for det andre er det ikke naturlig atferd for hunder å forsøke å beskytte en gravid person, spesielt ikke en som er (skal være) lederen i flokken. Det første jeg reagerte på da jeg leste innlegget ditt, er at det virker som om hunden din har blitt plaget en del av dyr og mennesker. Hvorfor har du latt dette skje? Hvorfor har du ikke forhindret situasjoner hvor hunden har blitt ertet av personer, skremt av katter/fugler osv? At du ber andre mennesker straffe henne når hun biter, er ikke nødvendigvis noen god idè. Det er først og fremst DIN jobb å gjøre dette, siden det er DU som er (bør være) flokklederen for henne. Det er forøvrig sjelden nødvendig å ta en hund i nakkenskinnet og legge den i bakken. Ofte holder det med et raskt klyp i siden og en hard, kort, rask lyd. Man kan ikke alltid kontrollere hva som skjer. At folk løfter henne før du rekker å reagere får du ikke gjort noe med før i etterkant. At en husky stikker av med henne er ikke så lett å gjøre noe med når huskyen er fri og løper til døra di og henter den lille Chihuahuaen som er på vei inn. Folk som erter henne har jeg sagt i fra til om jeg har hatt mulighet. Ellers har jeg bare holdt henne unna dem og ikke latt dem få være i nærheten av henne. Jeg har bedt dem i familien om å gjøre det. Ingen andre. Og med det mente jeg å si nei, og ikke bare gå eller kose henne etterpå. Dette fordi disse også passer henne om jeg er på jobb eller lignende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #13 Skrevet 5. juni 2010 Jeg har inntrykk av at denne rasen generellt er svært aggressive, og det er kanskje ikke så merkelig når de er så bitte små. De føler nok at de må være aggressive for å hevde seg. Chihuahua er forøvrig noen ufyselige kryp, som ikke likner på en hund engang. Denne rasen mener jeg er et sørgelig godt eksempel på hvor galt det kan gå, når egoistiske mennesker tukler med naturen ved å avle frem slike misfostre av noen hunder. Når en hund er på størrelse med et marsvin, er det noe galt et sted! Jeg er glad i hunder, men Chihuahua har ikke noe med hund å gjøre i mine øyne. Mitt råd til ts, er å ta ansvar ved å la dette kreket av en hund slippe så fort som mulig, slik at det ikke blir flere av dem. En Chihuahua mindre, er bedre enn ingenting. Og så går du heller til anskaffelse av en skikkelig hund med normal størrelse og et normalt utseende. Chihuahuaen er egentlig ikke særlig aggressive nei. Har vært borti mange som nesten aldri bjeffer eller viser noen tegn til aggressiv adferd. De sier ofte i fra, men folk eier jo ikke respekt for dem. Ta deg en titt på rasebeskrivelsen. De ble faktisk brukt som vakthund tidligere. Når de er så små så er de vanskeligere å se/få tak i siden de hadde lettere for å gjemme seg. Og de har like mye rett som alle andre å gå rundt på denne planeten. Da må jeg spørre, hva mener du om handikappede mennesker? Hva med kortvokste "stygge" mennesker? Skal vi drepe dem alle fordi de ikke har et "normalt" utseende? Hitler prøvde det samme, med jøder. Jeg vil heller si at det er sånne med slike holdninger, og forøvrig han, som skulle blitt hentet med den gule bilen
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #14 Skrevet 5. juni 2010 Høres ut som bortsjemt-chihuahua-syndrom
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #15 Skrevet 5. juni 2010 Chihuahuaen er egentlig ikke særlig aggressive nei. Har vært borti mange som nesten aldri bjeffer eller viser noen tegn til aggressiv adferd. De sier ofte i fra, men folk eier jo ikke respekt for dem. Ta deg en titt på rasebeskrivelsen. De ble faktisk brukt som vakthund tidligere. Når de er så små så er de vanskeligere å se/få tak i siden de hadde lettere for å gjemme seg. Og de har like mye rett som alle andre å gå rundt på denne planeten. Da må jeg spørre, hva mener du om handikappede mennesker? Hva med kortvokste "stygge" mennesker? Skal vi drepe dem alle fordi de ikke har et "normalt" utseende? Hitler prøvde det samme, med jøder. Jeg vil heller si at det er sånne med slike holdninger, og forøvrig han, som skulle blitt hentet med den gule bilen Du kan ikke sammenlikne hunder og mennesker på den måten. Mennesker som er handicappende, er et resultat av livets tilfeldigheter. Hunder som Chihuahua, er et resultat av mennerskers egoistiske holdning til avl. Hva jeg synes om handicappede mennesker? Vet du hva? Jeg har faktisk et handicappet barn, så hva tror du?
Aurora M. Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 Nå er ikke jeg noe hundeekspert, så du får ta mitt svar for det det er. Men slik jeg leser det, kan det se ut som om hun kanskje har fått litt for mye frihet tidligere, at det ikke er blitt satt tydelige nok grenser. Du sier hun har "sagt ifra" når hun har blitt redd, og at det har vært ok, at det har blitt akseptert. Så har det nå "flytt ut" på en måte. Et skikkelig dressurkurs som en over nevnte, tror jeg må være tingen!
kissmequick Skrevet 5. juni 2010 #17 Skrevet 5. juni 2010 Nåja, om chien er mer aggresiv enn andre raser er diskutert flere steder, og din er sikkert ikke værre enn mange andre, men se nå for deg en middels stor hund med samme problem.. angriper andre hunder og biter mennesker som ikke engang er truende.. Hva ville ditt råd vært? Jeg har lite aksept for hunder som biter, uansett størrelse, og uansett forhistorie. Kom deg på kurs, eller avliv saken. Det kommer ikke til å bli bedre når du får bebi.
Alvina Skrevet 5. juni 2010 #18 Skrevet 5. juni 2010 Hun virker utrygg på sine egne grenser, så begynn med dressur. Gi henne kommandoer når hun kan disse, sitt, dekk, bli, stå osv. Vis at du er sjefen og ikke la andre håndtere henne. Sett henne i bur når dere har besøk hvis hun ikke kan dekk og bli. Man kan lære hunden å "gi hals" = bjeffe, men man kan også lære den å tie og holde kjeft uten å gripe til underkastelsesmetoder. Så små hunder trenger ikke mye korreksjon fysisk, men du må være mentalt beredt til å alltid vise at du er lederen. Altså ikke gå til henne, men la henne komme til deg nå videre fremover. Overse henne når hun maser, men være kjærlig når hun kommer til deg. Lite kjeft og mye ros. Jeg kan ingenting om chihuahua, men tenker generelt.
Piper Skrevet 5. juni 2010 #19 Skrevet 5. juni 2010 (endret) Hei! Hun har også vært litt aggressiv mot resten av familien, og har bitt kjæresten min et par ganger noe hun aldri har gjort før. Jeg har bedt dem om å ta henne når hun gjør slikt, noe de også gjør. Hun glefset mot meg også i sta, men tror hun skvatt litt bare. Jeg savner min lille søte Chi som elsket å kose med alle mennesker Jeg er ikke redd for at andre skal bli skadet, hun er kjempe liten og bittene hennes kan nesten ikke merkes. Men jeg er redd for at hun skal skade seg selv. Hun har blitt litt for tøff i trynet, og når hun stikker sånn som i dag så kunne det blitt en livsfarlig situasjon. Jeg skal begynne å ha henne i bånd når vi er i hagen også, men det hjelper jo ikke på at hun er så sinna... Du unnskylder hunden for hennes adferd, for hun bet etter deg, og da sier du at du tror hun skvatt litt. En hund som glefser etter sin egen eier, er IKKE en hund jeg ville hatt. Om du da ikke får skikkelig hjelp med henne, for hun kan faktisk risikere ås kade noen en vakker dag, selv om du sier at man nesten ikke kan kjenne bitene hennes. Tro meg hun har sterke tenner, og kan gjøre mer skade enn det du tydeligvis tror. Du er også mer redd for henne enn andre mennesker, og det må jeg si jeg reagerer veldig på. Du ahr en hund du IKKE kan stole på, verken emd andre hunder eller med mennesker. Hun prøver å være sjefene i huset, og på en eller annen måte har hun fått lov til å holde på. Du sier du tar henne, men ejg tror ikke du tar henne godt nok. Jeg tror heller ikke at hun er så agressiv, bare fordi du er gravid. Enten så er det noe som plager henne, eller så lar dere henne være sjefen siden hun er jo så liten og søt. De mindre hundene er faktisk mer farlig de enn de store, fordi mange eiere lar de små slippe unna mye bare fordi de er så søte og små. Det er din jobb å sørge for at de rundt deg er trygg for henne, og den jobben gjør du veldig dårlig. Hun biter folk, og du er mest urolig for henne. Igjen du unnskylder henne Har aldri løftet henne noe særlig, med mindre jeg har følt situasjonen har vært for ustabil som feks. at en rottweiler går fritt. ta en tur til dyrelegen, for en skikkelig sjekk. Finner de ikke ut noe der, er det du som behøver hjelp til å kontrolle henne før hun faktisk biter en som ikke vil akseptere det. Jeg hadde krevd hunden avlivd, fordi jeg mener at INGEN hunder skal ha en mulighet til å bite andre mennesker, go når det har gått så langt er det du som eier som har gjort noe gale. Om det da ikke er noe gale med henne, men i de fleste tilfeller er det eieren som er problemet. Den lille søte valpen, kan fort utvikle seg til å bli en tyrann, fordi de får lov til å sjefe litt, siden de er så søte. Endret 5. juni 2010 av Piper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå