Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier så lurer jeg på hvor ofte dere ammer baby på 1 mnd.

Jeg hadde store problem med ammingen i starten, så lillevenn måtte få MME.

Nå har vi kjempet oss gjennom en tøff periode for å få igang ammingen igjen, men jeg føler meg fryktelig usikker på om han får nok mat!

Det føltes så mye tryggere med en flaske, der ser man jo hvor mye de får i seg til hvert måltid.. :)

Takker for alle svar :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet når barnet ville ha mat jeg (type gråter hun uten at det er våt bleie/stramme klær/er trøtt osv så er hun sulten)... så alt fra hver time til hver 3. time la jeg henne til :)

Skrevet (endret)

Ammet oooofte. Minst hver 3. time. Noen ganger oftere. Noen dager satt jeg omtrent med puppen i munnen på barnet konstant.

Endret av SummerJoy
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ammet ofte. Hvertfall hver tredje time på dagen, og på kvelden var det mer eller mindre kontinuerlig amming.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg var også bekymret for om vesla fikk i seg nok mat. Jeg ammet (og gjør det fremdeles) veldig ofte, ofte hver time, og om kvelden omtrent sammenhengende. Barnet sier fra om hun er sulten! Hvis hun virker kjekk og fin og ikke slapp, får hun nok nok mat. Men jeg ville ha veid på helsestasjon i hvert fall en-to ganger i måneden, det gjorde jeg, og sørget for at jeg ikke bekymret meg for mye.

Skrevet

Ammer når hun er sulten. Det vil si alt fra 2 - 5 timers mellomrom. :)

Skrevet

Alt fra 1-8 timer :-) Melkespreng... Mye om morgenen fram til lunsjtider, så mindre midt på dagen, så noen ganger utover ettertmiddag og kveld. Siste amming slik i 8 tiden og første gang slik i 4 tiden.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Men nå kommer noen nye spørsmål:

-Når dere ammer, hvor lenge sånn cirka varer hver ammestund?

Her er det en tendens til at jeg legger han til, han er tydelig sulten, men når vi først har "koblet til" (noe som av og til tar tid), så sovner han!

-Ammer dere fra begge bryst hver gang? Eller ett bryst om gangen?

:yvonne:

Skrevet

Det varierer litt hvor lenge siden han har spist, men ofte tar det vel bare 5-10 minutter pr pupp, så må han opp og rape og gulpe litt og roe seg ned igjen. Jeg har gått over til å amme mer bryst for bryst, for han er så utrolig gulpete og storspist av seg.

Min sovnet også mye i førsten når jeg først hadde lagt han til. Da lot jeg han få sove en stund der og slappe av litt. Kviknet han til fikk han fortsette å spise ellers. Det kan være greit å kle av de litt om de sovner mye og kanskje stryke de litt på føtter og hender og kinn for å holde de våkne. Et bleieskift mellom puppene er heller ikke så dumt.

Skrevet

Varierte litt hvor lenge, men det var ikke så lenge det var snakk om egentlig. Kvarter - 20 minutt kanskje? Må si jeg ikke husker nøyaktig. Men jeg ammet bare på et og et bryst av gangen, og måtte alltid huske hvilket bryst jeg hadde ammet av sist måltid ved neste måltid. Husker helsesøster maste om at jeg måtte amme av begge samtidig, men jeg så jo at barnet fikk i seg mer enn nok ved ett bryst. Så jo tydelig at hun var mett.

Skrevet

Ammet hver andre til hver time og han kunne gjerne ligge lenge da han var helt liten (ja gjerne sove der om han fikk). La ham til ved tegn på sult (sutting på hender, at han søkte etter brystet, sutring/gråt etc).

Skrevet

Med mine ungar, så hugsar eg at eldstemann brukte veldig lang tid på å die dei fyrste mnd. Han sovna heile tida... Kunne sitte å amme ein time før eg var tom i begge bryst. Med minsten var det mykje enklare, begge bryst tømt på toppen 15 min frå fyrste stund.

Skrevet

De første 4 ukene ammet jeg minst en halvime fra hvert bryst ved hvert eneste måltid. GJETT OM jeg var sår!! Blødde fra brystvortene en gang når jeg skulle pumpe meg :sjenert:

Så fikk jeg nesespray for å bedre utdrivningsrefleksen, og beskjed om å koble han av første pupp etter 15 minutter, og deretter gi han fra andre pupp i 7-8 minutter. Da ble alt så mye bedre!

Nå er han 12 uker gammel, og det er fremdeles ekstremt sjeldent han slipper puppen av egen fri vilje, men nå er puppene herdet så det gjør ingenting :gjeiper:

Jeg ammet ca annenhver time den første tiden, døgnet rundt. Nå kan det gå 3 timer mellom hver gang på dagtid, og av og til er jeg så heldig at det går mer enn 3 timer om natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...