Gå til innhold

Skuffet over forloveren min


Sunny

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt min tidligere beste venninne fra gymnaset om å være min forlover. Vi har kjent hverandre i ca. 10 år, men de siste 2-3 årene har vi ikke hatt like nær kontakt som før selv om vi har regelmessig kontakt. Hun virker som å være veldig glad for å ha blitt spurt om dette, men jeg opplever ikke at hun stiller helt opp som jeg kanskje hadde håpet. Vi skal ha et ganske lite bryllup med 30-40 gjester. Har en helt super venninne som skal være toastmaster og hun står på for 100. Hun skal også ta seg av noe av underholdningen,men jeg ville gjerne at hun skulle få litt avlastning og spurte derfor forloveren min om hun kunne hjelpe henne litt. Dette syntes hun ble for mye. Hun ringer meg også skjelden for å høre hvordan det går osv. Det er igrunnen til å leve med for jeg har jo andre jeg kan snakke med. MEN det som jeg er litt lei meg for er to ønsker jeg har som hun virker litt nølende på. Det ene er at hun ikke har lyst til å holde noen tale, hun vil heller skrive en sang. Det hadde jo vært helt ok om bare mannen min og halvparten av gjestene forstod norsk. Ettersom de er tysktalende synes jeg det koselig om alle kan forstå det som blir sagt, derfor ville jeg helst hatt tale framfor sang. Det andre er at jeg har spurt henne om å ha bunaden sin på, fordi jeg synes dette er et flott festantrekk og vil gjerne at de utenlandske gjestene skal få se noe norskt. Dette stilte hun seg også nølende til og lurte på om hun måtte det. Spurte henne om dette i vinter, men har lyst å ta det opp med henne igjen. Hva mener dere - er det å be om for mye at hun skal ha på seg bunaden selv om bryllupet er midt på sommeren og det kanskje blir litt varmt? Hva mener dere om det andre, har jeg for store forventninger til forloveren min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes du har for store forventninger til din forlover. Hun er strengt tatt ikke forpliktet til noe annet enn å skrive under på en forlovererklæring. Jeg har selv vært forlover og skal nå ha en forlover. Ingen av oss krevde noe spesielt engasjement. Men dette variere sikkert fra person til person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egentlig så mye å kommentere, men når det gjelder bunaden så kan dere kanskje kompromisse litt - hun har den på i kirka og eventuelt fortografering, men etterpå til festen, tar hun på seg en annen, 'vanlig' kjole. Så svetter hun ikke ihjel, og du får med deg fine bunaden på bildene?

Mange har store problemer med å holde tale, og dersom hun i tillegg må holde den på et annet språk enn hennes eget, så skjønner jeg godt at hun nøler litt... Men, jeg synes ikke du kan tvinge henne til å holde talen!

Når det gjelder sangene generelt, så hadde det vel vært en ide å fått dem oversatt til tysk, sånn at de som ikke kan språket vårt iallefall fikk med seg hva de handlet om?

(Har du sett - jeg hadde visst endel å kommentere alikvel!) icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, nei, jeg ber henne jo ikke om å ha talen på et annet språk. Bare noen ord på norsk slik at det kan bli oversatt. Hun er absolutt talefør og har snakket offentlig i mange anledninger så derfor turte jeg å spørre henne om det. Kompromisset med bunaden var jo en ide, er spent på hva hun synes. Vet at det formelt ikke kreves annet enn en underskrift av forloveren, men jeg hadde jo håpet at en venninne ville stille opp, gjøre litt ekstra og være med på å gjøre dette til en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sunny:

Jeg synes faktisk at du er litt frekk!

Hadde jeg vært forloveren din, så tror jeg at jeg hadde lurt på hva du holder på med?!?! Det går da ikke an å bestemme hva forloveren skal ha på seg!!!!!!

For det første: bunad er sinnsykt varmt

For det andre: de færeste føler seg faktisk pene og vel i bunad (jeg føler meg iallefall litt utilpass og klumpete)

For det tredje: hun må da kunne finne noe selv hun trives i (ja, for jeg regner med at du vil at forloveren din også skal trives denne dagen?)

Så, Sunny, hvis du ikke har planer om å kjøre totalt over forloveren din, så tror jeg du må slappe litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, nei, jeg ber henne jo ikke om å ha talen på et annet språk. Bare noen ord på norsk slik at det kan bli oversatt. Hun er absolutt talefør og har snakket offentlig i mange anledninger så derfor turte jeg å spørre henne om det. Kompromisset med bunaden var jo en ide, er spent på hva hun synes. Vet at det formelt ikke kreves annet enn en underskrift av forloveren, men jeg hadde jo håpet at en venninne ville stille opp, gjøre litt ekstra og være med på å gjøre dette til en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg synes du burdevære mer enn fornøyd med en sang (det er tross alt hennes valg, og en sang kan vel også oversettes?!-selv om rimene ikke kommer med, vil jo forståelsen av innholdet være der)

Når det gjelder hva hun skal ha på seg, må hun etter min mening få bestemme dette helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til anonym som mener at de fleste føler seg utilpass og klumpete i bunad: Jeg kan ikke forstå at du kan si noe slik. Alle jeg kjenner med bunad føler seg kjempeflott og stolt når man en skjelden gang har anledning til å bruke den. Hvis du føler deg utilpass og klumpete, foreslår jeg at du bytter bunad!

Når det gjelder tale og klesdrakt, så forventer jeg at min forlover holder en tale, men hadde hun f.eks skrevet en sang eller et dikt, så hadde det også vært veldig flott. Synes kompromissforslaget var veldig smart, men sier hun nei, så synes jeg bare du må akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel kunne gå ann å oversette sangen til tysk? Eller??

Jeg syns du bør la henne bestemme om hun vil ha bunad eller ikke- det er noen ganger ulidelig varmt med bunad. Tenk på at hun og kanskje er nervøs- da blir det anda varmere for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Jeg forstår at du er skuffet over henne som vennine! og at hun ikke deltar enn det du trodde!

men jeg har erfart at hvis man har store forventinger for noe/noen! så blir det aldri slik som jeg ville/ trodde!

du kan jo prøve å snakke med henne, og si at du skulle ønske at hun kunne delta mer ikke for at hun bare din forlover, men hun er også din vennine!

men skulle ønske at mi forlover skulle synge enn å hole tale for meg icon_smile.gif (men det holder jeg for meg selv da, vil ikke si det til henne for at jeg vil hun skal gjøre det som føler best for henne)

håper alt ordner seg icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-01 15:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er naturlig at forlover føyer seg litt etter brudens ønsker. Selv er jeg forlover i sommer, og jeg tar det som en selvfølge at jeg skal holde tale, selv om jeg ikke liker det noe særlig. Det er en tradisjonell måte å ære en person du er glad i, vise familien hennes gode sider ved henne som de kanskje ikke har opplevd på samme måte for eksempel?

Når det gjelder Bunad, så bor jeg i nord, så det blir litt absurd å tenke at det blir for varmt... Det vanligste er vel at folk har lagt på seg og derfor føler seg fete i sin alt for trange bunad. Hvis dette er tilfelle, så kan man jo ikke kreve at den skal brukes... Ikkke vil hun føle seg vel med den oppmerksomheten hun jo får, og ikke får hun plass til å nyte maten. icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har nå ordnet seg. Hun foreslo selv å bruke bunad fordi hun også gjerne vil ære våre utenlandske gjester. Så da hadde det vel blitt en misforståelse mellom oss i vinter da. Sang/tale skal i følge henne også bli forsåelig på begge språk. Til dere som kom med litt krasse innlegg vil jeg bare si at det ikke alltid er så lett å uttrykke seg uten at det blir misforstått her inne... Jeg har bare forsiktig prøvd å antyde noen ønsker overfor henne og blitt litt lei meg når hun har gitt svar som jeg har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...