Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann er leger.

Vi har begge bemerket oss disse sykepleierene som støtt og stadig klager over dårlig lønn, og dårlige arbeidsforhold.

Ønsker ikke å diskutere deres lønn, eller arbeidsforhold i det vide og det brede, men heller min/vår frustrasjon (og fordommer?) over ganske mange sykepleiere.

Nå skal det sies at alle ikke er slik jeg eller min mann oppfatter enkelt av sykepleierene, men det vi kan bemerke oss med en del sykepleiere er deres misnøye på og i jobben.

Min mann, som jobber tettere innpå sykepleierene enn meg klager ofte over at de avbryter i viktige situasjoner på sykehuset, de er ofte ganske uhøfflige og en god del av dem er regelrett sløve i jobben sin.

Svært få av de vi støter på viser medfølelsen en pasient har krav på, og dessverre kan det late til at mange av sykepleierene ble sykepleiere fordi det enten kan virke sexy, søtt, eller fordi det er en relativt rask og enkel utdannelse.

En annen ting er, som både min mann og jeg har oppdaget flere ganger er at utrolig mange sykepleiere prøver seg på legene.

Både jeg og min mann har opplevd dette.

Min mann og jeg var på fest på et tidligere sykehus, hvorav hele sykepleieravdelingen kom seg inn på et "VIP-rom" hvor legene og kirurgene satt.

Der snakket sykepleierene åpent ut om at de hadde store forventninger til å finne seg en mann på jobb. :sjokk:

Flere av de hang seg etter gifte leger/kirurger og skydde ingen midler for å få seg en lege-mann. Høres det utrolig ut? Vel det er helt sant.

Min mann kan nesten ikke fordra sykepleierene, da de som nevnt ødelegger mye for han i hans arbeidstid, kan feilmedisinere, stjeler medisiner, er kvasse og disse avdankede glamourmodellene har tydeligvis her i osloområdet i allefall bestemt seg for en sykepleiertittel (jeg ref: Cathrine Aschim , etc.

Både jeg og min mann har faktisk mye bedre erfaring med hjelpepleiere når det gjelder omsorg for pasienter i allefall, og riktig medisinering.

Så... hvorfor ble "du" sykepleier egentlig, og hva slags erfaring har folket med sykepleierene?

Personlig syns jeg det skulle vært et mye hardere studie, med en bredere utdanning, men dette er nå min mening. '

Hilsen legen som er klar over at ikke alle sykepleiere er sånn, dog litt for mange av dem finnes det. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Trajan
Skrevet (endret)

, kan feilmedisinere,

Nå har ikke jeg så mye peling på dette teamet. Men er det ikke legen som skal medisinere og ikke sykepleieren ?

Det er nå slik jeg har forstått det at det er legens og ikke sykepleierens jobb og medisinere en passient.

og så kan da også leger feilmedisinere....

Men som sakt dette er et team jeg ikke vet mye om

Endret av Trajan
Skrevet

Jeg er ikke lege, men jeg har tilbrakt en del tid på sykehus som pasient, og jeg har vel knapt noen negative erfaringer med sykepleiere i det hele tatt. Alle jeg kan huske har vært smilende, hyggelige og hjelpsomme.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har etpar venninner som er sykepleiere og de snakker stadig om hvor hardt sykepleierstudiet var. Blant annet var det en prøve der de måtte ha 100% rett for å bestå. Det var visst mange unge optimistiske jenter som falt fra allerede første året fordi både pensum, prøver og praksisperiodene var adskillig mer krevende enn de hadde trodd. Ingen av venninnene mine har lagt seg etter leger heller. Den ene har samboer med helt annen bakgrunn og den andre er singel, men ikke interessert i legene rundt seg. Begge liker yrket fordi det er givende, og jeg tror nok sykepleieryrket er adskillig mer krevende enn det TS fremstiller det som. Kanskje enda mer krevende for sykepleiere på et underbemannet sykehjem enn på et sykehus.

Jeg har også bare gode erfaringer med sykepleiere når jeg har vært pasient, de er hyggelige og hjelpsomme.

Men TS; får ikke sykepleiere sparken og mister autorisasjonen hvis de feilmedisinerer? Jeg har fått inntrykk av at det er største skrekken for en sykepleier å feilmedisinere, for da ryker autorisasjonen og jobben. Og hva mener du med at hjelpepleiere medisinerer riktig? En hjelpepleier har da ikke lov til å dosere medisin. Jeg tror du jobber på et merkelig sykehus med mange rare ansatte...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehus i mange år, og kjenner ikke igjen det du beskriver i det hele tatt.

Jeg kunne forøvrig sagt mye om enkelte leger også, men det er jo ikke tema her.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoppet nylig av sykepleiestudiet fordi jeg etter en så enkel og overfladisk utdanning ikke ville vært klar for å ha andre menneskers liv og helse i mine hender. Hadde studiet vært hardere, er det godt mulig jeg hadde ufllført.

Sykepleiestudiet er ingen utfordring for gjennomsnittstudenten i det hele tatt. På ingen måte.

Når det gjelder prøven vi må ha 100% rett på, er det snakk om en medikamentreknings-test med ungdomskolematte bestående av prosentregning, deling og logisk tenkning. Min søster på 15 greide den testen etter et kvarter med innføring i prinsippene, og hun er ikke et vidunderbarn i matematikk.

Jeg kan godt tenke meg at TS har rett i mange av sine fordommer og inntrykk. Det finnes selvsakt unntak. Selv har jeg sett både sykepleiere som er gode, og ekstremt dårlige i jobben sin.

Skrevet

Nå har ikke jeg så mye peling på dette teamet. Men er det ikke legen som skal medisinere og ikke sykepleieren ?

Tror TS mente gi feil medisiner, ikke skrive dem ut. De kan medisinere dersom de vet hvilke medisiner det gjelder.

Synes ellers det høres utrolig ut at så mange sykepleiere er sånn, vet du om det gjelder flere sykehus, eller snakker du kun utifra der du jobber?

Skrevet

Min søsters skule venninde jobber på eit sykehus. Dog ikke som sykepleier men fysioteraput.

Veldig sjarmerendes jente og søt. Trudde hun ville fått seg kjøreste for lenge siden. Men hun er 35 og fortsatt singel. Min søster sa hun festet mye med leger så det er nok bare det hun vil ha :o).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og det er ikke ett lett og overflatisk studie for de som tror det. Klart alt er forskjellig, men anatomi/fysiologi, biokjemi, farmakologi regnes ikke som lette fag. I tillegg kommer det jo mange andre fag.

Men klart, for noen er det lett, andre vanskelig, de fleste så går det greit med jobbing.

Dessverre så fremstilles sykepleier som sytere om lav lønn. Nei lønnen er ikke høy, men jeg synes det største problemet er deltidstillinger i helsevesenet, og alle i midlertidige ansettelsene.

Jeg elsker jobben min, kunne ikke tenkt meg noe annet!

Gjest strykebrett
Skrevet

Lurer på om TS er redd for at det skal komme en søt sykepleierske og kapre mannen hennes :fnise:

Gjest Alabama
Skrevet

Svært få av de vi støter på viser medfølelsen en pasient har krav på, og dessverre kan det late til at mange av sykepleierene ble sykepleiere fordi det enten kan virke sexy, søtt, eller fordi det er en relativt rask og enkel utdannelse.

En annen ting er, som både min mann og jeg har oppdaget flere ganger er at utrolig mange sykepleiere prøver seg på legene.

Både jeg og min mann har opplevd dette.

Min mann og jeg var på fest på et tidligere sykehus, hvorav hele sykepleieravdelingen kom seg inn på et "VIP-rom" hvor legene og kirurgene satt.

Der snakket sykepleierene åpent ut om at de hadde store forventninger til å finne seg en mann på jobb. :sjokk:

Flere av de hang seg etter gifte leger/kirurger og skydde ingen midler for å få seg en lege-mann. Høres det utrolig ut? Vel det er helt sant.

Synes det høres helt kvalmt ut med dette VIP-rommet. Føler legene seg virkelig så viktige at de må stenge kollegaene ute på en fest?? Herregud!!

Forresten høres du sjalu ut, men jeg tror ikke du har noe å frykte når mannen din så tydelig misliker oss sykepleiere.

Og at mange treffer hverandre gjennom jobben er et kjent faktum. Både innen helsevesnet og alle andre yrker.

Jeg er sykepleier og det er ikke ett lett og overflatisk studie for de som tror det. Klart alt er forskjellig, men anatomi/fysiologi, biokjemi, farmakologi regnes ikke som lette fag. I tillegg kommer det jo mange andre fag.

Men klart, for noen er det lett, andre vanskelig, de fleste så går det greit med jobbing.

Dessverre så fremstilles sykepleier som sytere om lav lønn. Nei lønnen er ikke høy, men jeg synes det største problemet er deltidstillinger i helsevesenet, og alle i midlertidige ansettelsene.

Jeg elsker jobben min, kunne ikke tenkt meg noe annet!

Enig i dette.

Jeg er også sykepleier, og valgte å bli det fordi jeg ville jobbe tettere på pasientene. Jeg liker å vise omsorg og å gi pleie. Jeg mener at sykepleie er et viktig yrke i samfunnet, og at det burde verdsettes bedre enn det gjør. Særlig etterutdanning, som utgjør svært lite lønnsmessig.

Hvorfor valgte du å bli lege?

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg har opplevd leger som fisefine og travle. Som pasient, så har jeg hatt leger som står å prater på legespråk til meg, og når jeg prøver å spørre så får jeg beskjed om at han/hun ikke har tid til å stå der å skravle.

Jeg blir ofte sittende igjen som et spørsmålstegn. Mange av legene jeg har møtt på har en veldig "ovenfra-og-ned" holdning, og jeg føler ikke at jeg er verdt en dritt.

Dette gjelder leger på sykehus og almennleger.

Sykepleiere har jeg derimot en helt annen oppfattelse av. De er hyggelige og møter meg alltid med et smil. Selvom de er travle, så spør de alltid om det er noe jeg trenger, om alt er bra og har de ikke tid til å hjelpe meg der og da, så kommer de enten tilbake igjen eller sender inn noen andre - utifra hva mitt ønske er.

Gjest fireflies
Skrevet

Lurer på om TS er redd for at det skal komme en søt sykepleierske og kapre mannen hennes :fnise:

Ventet på at det skulle komme. Tviler ikke på at det finnes et "TS er sikkert bare sjalu"-svar i hver eneste tråd på KG. Teit.

Gjest Alabama
Skrevet

Ventet på at det skulle komme. Tviler ikke på at det finnes et "TS er sikkert bare sjalu"-svar i hver eneste tråd på KG. Teit.

Ikke så teit når du leser hva TS skriver..

Gjest brutal_mann
Skrevet

Delte en gang i et annet liv seng med ei sykepleierske. Jeg må også si at jeg var overrasket over det lave nivået på utdanningen. Det jeg lærte i forsvaret av avansert førstehjelp gikk pensumet en høy gang. det eneste jeg ikke kunne fra før var det som gikk på geriatri.

Over til tema. Min erfaring med sykepleiere, sett bort fra kjerringa jeg pulte en periode, er at de er hyggelige og smilende. de er skammelig dårlig betalt i forhold til den jobben de gjør. Leger oppfatter jeg som elitistiske og hovne. Veldig mye ovenfra og ned holdninger der de tror de er guder.

Skrevet

Kan ikke si meg enig i det du skriver! Har selv jobbet på sykehus (er hjelpepleier), men de sykepleierne jeg har jobbet sammen med har vært flinke og tatt seg av pasienten på best mulig måte. Har flere i familien og venner som er sykepleiere, og etter hva jeg har fortstått er det ikke en LETT utdannelse og ta...

Feilmedisinering kan skje den beste.. Man skal selvfølgelig være veldig nøye på at man gir rett medisin, til rett person, men en glipp kan skje den beste..

Synes ikke du skal ta alle sykepleierne over en kam... For de fleste er flinke i jobben sin :)

Selvfølgelig finnes det vel unntak, men det finnes også leger, hjelpepleiere, politimenn, butikkansatte etc etc, som så absolutt ikke skulle jobbet med det de jobber med..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sykepleierene som passet på mamma da hun havnet på sykehuset var kjempe koselige.

Problemet tror jeg er at mange av de jobber rævva av seg for luselønn. Og når leger i tilegg blir behandlet som konger med vip rom og greier skjønner jeg jævlig godt at de er bittre.

Appropo leger: Jeg tror de stjeler,ødlegger og gjør feil like mye som sykepleiere. De er alle mennesker.

-En fyr ble dopa ned og nesten døde etter han hadde fått armen ut av ledd

- http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/dalane/1.7089451

og dette er bare en liten eksempel

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at du har truffet noen du har oppplevd slik. MEn guttegærne, litt halvdesperate jenter som trakter etter menn med høy lønn og status, det finner man faktisk i alle miljøer. Og i og med at ingen må gjennom en personlighetstest for å studere sykepleie, så vil det også finnes disse jentene/kvinnene her.

Og som det er nevnt her, svært mange treffer jo faktisk hverandre på jobben. Man har en del like interesser, og forståelse for turnus-arbeid etc. Det synes jeg da virkelig ikke er så hårreisende som du beskriver det.

Jeg er selv sykepleier og blir til tider litt sliten av alt kjaset av de single damene, men de trakter like mye etter andre single menn, som leger.

Når det gjelder utdanningen, så er det en utdanningen, man LETT kan gjennomføre uten videre problemer. Hjemme-eksamener, refleksjonsnotater og multiple-choicesom eksamensforemer kommer de aller fleste godt igjennom. Vi harr til og med multiple-choice med ÅPEN BOK i anatomi/fysiologi. Latterlig spør du meg, for det står jo faktisk alle på. Både de som kan mye og de som har lest, og de som bare vil skaffe sge en jobb. Dårlige interne forelesere og veiledere hjelper heller ikke saken. Eksamensformene jeg nevner her er ikke gjeldende for alle skoler i landet, men ved skolen jeg gikk på så hadde de ikke penger til å rette eksamener i vanlig "essay-stil", så da ble det refleksjonsnotater, gruppeoppgaver (hvor vi til og med skulle rette hverandres, som om vi har noen bakgrunn for å kunne gjøre det!!). Man får ikke vist hva man kan på den måten, men de som ikke kan noe, faller heller ikke i gjennom. Praksisene våre, som virkelig er gode og lærerike, og der hvor vi får vist hva vi kan i praksis (dette er jo tross alt er "hands on-yrke", det gjelder bare bestått/ikke bestått. That's it. Etter 3 år, så har jeg 4 karakterer, resten er bestått/ikke bestått. Og selv om man består med glans, så vil ikke det si at man passer til yrke. Jeg var fornlyd med mine karakterer, men jeg kunne hentet mye mer, dersom jeg hadde vært flinkere oppgaveteknisk. Det legges det mye vekt på. En annen jeg gikk sammen med var veldig flink med oppgavene sine, men det viser seg jo at hun er helt håpløs ute i feltet. Hun presterte her en dag å skylle gjennom for å holde åpen en veneflon som var seponert!! (Altså tatt ut av blodåra!) hun klarte heller ikke opptre selvstendig nok til å gi Paracet selv, og strekke seng, det var hun ukjent med. Mitt poeng er altså at selv om de faglige/akademiske kravene øker, så vil ikke det nødvendigvis øke standaren på sykepleierne. PRAKSISEN MÅ VURDERES SOM KARAKTERGIVENDE. Det er her vi viser hva vi kan, hvordan vi samhandler, og hva vi har lært.

Med andre ord, jeg forstår at man kritiserer utdanningen, for det er med rette. MEN, og det er et STORT MEN, det er et yrke hvor du faller fort igjennom hvis du ikke har fulgt med i timen! Det er yrke som krever mye av deg, både faglig, mentalt, og personlig. Du må gi mye av deg selv, og du står ovenfor personer som medfører store faglige utfordringer, samt personlige. Jeg stortrives med yrke mitt, og jeg har stor yrkesstolthet! :)

Det å få lov å dele gleder og sorger sammen med mennesker, å få lov til å være en støtte når ting er tøft, eller å redde et liv fordi du kan tingene dine, det er gøy, inspirerende og motiverende. DERFOR er jeg sykepleier :) Kunne ikke tenkt meg noe annet!

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Dette var noe av det jeg reagerte mest på i innlegget. Synes det høres ut som om sykepleierne skal underordnes legene, til og med på firmafester.

Inntrykket mitt generelt er at sykehus som arbeidsplass er preget av rangordning. Inntrykket ble forsterket da jeg leste legen Marianne Mjaaland sin roman "13. uke".

Rangordning kan være veldig negativt for miljøet. (Jeg jobber innenfor en helt annen bransje selv, så har ikke personlige erfaringer med å jobbe på sykehus.)

Skrevet

Vel, TS, jeg er ikke lege - og det er ikke du heller ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...