Blackpuma Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Jeg blir veldig, veldig fort lei av mat. Er student, så jeg har ikke råd til så dyr mat. Det blir derfor mye av det samme. Jeg ønsker å spise sunt og variert, men finner dette ganske vanskelig på mitt budsjett når jeg blir så fort lei av mat. Når jeg spiser linser og egg for eksempel, så skal det ikke mye til før jeg faktisk brekker meg fordi jeg blir lei av smaken etter noen biter. Jeg spiser havregryn hver morgen, men har ikke samme reaksjon på dette. Det er veldig frustrerende, da jeg ender opp med å enten spise altfor lite eller mye usunn mat. Noen som har noen tips til billig og god mat så jeg kan variere litt?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Fortell meg hva du liker så skal du få noen tips.
Blackpuma Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2010 Jeg prøver å ikke spise så mye kjøtt, men hender jeg spiser kylling. Er egentlig ikke så glad i mat generelt(det høres litt rart ut, men ja), men er ganske glad i litt krydret mat. Blir aldri lei av pasta i forskjellige variasjoner(med pesto, med spinat, med tomatsaus). Jeg blir fort kvalm av "rene" smaker. Jeg blir kvalm av f.eks: et stykke laks, en hel kyllingfilet uten saus osv. Jeg vet egentlig ikke hva jeg er glad i(og som er billig), men jeg vet at jeg ikke er spesielt glad i linser, egg, det meste av kjøtt(unntakene jeg kan komme på er biff og kylling), poteter(kun stekt og bakt) og mye av det man vanligvis bruker i middag. Jeg spiser det meste, men når jeg skal lage mat til meg selv så vil jeg jo gjerne lage mat jeg synes er god Er ikke spesielt kresen, bare veeldig matlei.
Blackpuma Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2010 Ingen forslag? I helga blir det biff med saus og stekte potetbåter. Neste uke har jeg meget dårlig råd, men jeg har en del mat i skapet: spagetti, ris, maiskolber, havregryn, egg, pesto, smør, ost, spinat, tacosaus, litt brød i frysern, grønne linser, hvitløk, mye bakevarer(mel, sukker, bakepulver osv), tunfisk og litt til vil jeg tro. Er det noe godt jeg kan lage av dette? Kan eventuelt bruke 100-200 kroner på noe mer i løpet av uka, men om det kan unngås så er jeg veldig fornøyd Noen middagstips?
Gjest Micka Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 Linser og havregryn...huff, ikke rart du mister matlysten. Kan du ikke kjøpe inn flere grønnsaker og variere litt med dét. Vet ikke hvor du bor, pleier selv å handle på Grønnland, men finn en innvandrerbutikk. Der selger de masse billige og spennende grønnsaker. Stek grønnsakene og bland til slutt med hakkede tomater, en boks koster bare 7 kroner. Kombiner med det kjøttet du har lyst på. Ut fra det du har, kan du lage noen ostesmørbrød som er veldig gode. Smør pesto på noen brødskiver, så et lag skinkepålegg, deretter ost og til slutt tomatskiver og litt krydder. Stek på 200 grader i ca fem minutt. Ellers kan du lage en tunfisksalat, som er god i sommervarmen. Tunfisk, kokt kald pasta og de grønnsakene du liker. Tror jeg ville byttet ut spaghetti med pastaskruer eller noe, koster like lite, og er litt mer spennende i salater etc.
Gjest Micka Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Forresten, med bakevarene du har kan du lage pannekaker, scones, horn eller pizzasbunn. Du får utnytte det du har, og evt. komponere din egen pizza eller lage minipizza.
epsilon Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 Ikke lag/spis mat du ikke liker. Sunnere å spise usunt da.
Inx Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Ikke lag/spis mat du ikke liker. Sunnere å spise usunt da. sludder & pølsevev!
epsilon Skrevet 5. juni 2010 #9 Skrevet 5. juni 2010 sludder & pølsevev! Spiser du mat du ikke liker? Er det den gamle tanken om at all lidelse fører til noe godt? Det er jeg for øvrig helt med på. Men å lide seg gjennom vond mat fordi det er sunt, er det samme som å lide seg gjennom vond trening fordi det er sunt: Du ender opp med å hate både mat og trening. Heldigvis kan du leve et liv uten trening... For ordens skyld: Løsningen er ikke å spise usunt, men å sette pris på den sunne maten. Og sunn mat er først og fremst variert. Deretter kan man snakke om næringsinnhold.
Blackpuma Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2010 Epsilon: Det er derfor jeg spør her, for jeg er så lei av mat at jeg trenger tips til sunne ting jeg kan like. (og jeg har strengt tatt ikke så lyst på mat, så da er det bedre å prøve å spise passe sunn mat i stedet for junk) Micka: Tusen takk for fint svar! Jeg bor dessverre på bygda, så det er bare rema, rimi og mega her. Blir nok ostesmørbrød i løpet av uka! Fikk også veldig lyst til å bake noe av det du nevnte. Jeg er veldig lei av knekkebrød, så noe annen brødmat ville vært supert! (og jeg synes forresten havregryn er helt ok, spiser det til frokost omtrent hver morgen, men det er det eneste som jeg ikke har blitt lei av enda!).
Inx Skrevet 5. juni 2010 #11 Skrevet 5. juni 2010 Spiser du mat du ikke liker? Er det den gamle tanken om at all lidelse fører til noe godt? Det er jeg for øvrig helt med på. Men å lide seg gjennom vond mat fordi det er sunt, er det samme som å lide seg gjennom vond trening fordi det er sunt: Du ender opp med å hate både mat og trening. Heldigvis kan du leve et liv uten trening... For ordens skyld: Løsningen er ikke å spise usunt, men å sette pris på den sunne maten. Og sunn mat er først og fremst variert. Deretter kan man snakke om næringsinnhold. Du tar feil, de fleste forandringer blir ikke godt mottatt med en gang - når folk begynner å trene så er det sjeldent de gjør det fordi treningen i seg selv er så god. Er du vant med å spise herdet fett, sukker og raske karbohydrater i alskens former smakssatt med et eller annet kjemikalie så er "sund" mat vondt plutselig. Om du aldri tar initiativ til forandring som bringer med seg langvarige positive effekter, men på kort sikt er ubehagelig. Da er min påstand den at du sjeldent vil kunne gjøre noen forandring i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2010 #12 Skrevet 5. juni 2010 (endret) Ingen forslag? Jeg beklager - jeg har vært litt travelt opptatt. Jeg anbefaler deg å lære deg et par grunnoppskrifter med god mat som du kan variere litt. Vegetarisk mat er ikke min sterkeste side, men noen av mine "grunnoppskrifter" kan fint brukes med all slags kjøtt eller grønnsaker. Denne uken er også jeg på stramt budsjett og det betyr at jeg i stor grad har måttet tenke hva kan jeg lage ut av det jeg kjøper inn i flere dager. Så her kommer noen grunnoppskrifter: Makaronigrateng: Du trenger egg fløte hvitost makaroni salt oregano timian basilikum pepper gjerne også persille (bruk dine favorittkrydder). løk oliven grønnsaksblanding med erter og gulrøter (eller amerikansk blanding med mais) hvitløk (kan sløyfes) sopp (gjerne fersk) tomat olje til steking Kok makarani med salt - hvis det er frossen grønnsaksblanding koker du denne med makaronien. Hvis det er grønnsaksblanding på boks har du den i makaronien når denne er kokt. Stek løk og hvitløk, ha i soppen. Krydre. Ha i tomat. Visp to egg med en passe mengde fløte. Ha makarani og "kjøttsaus" i en ildfast form. Ha vispet egg over. Ha revet ost i og "pepre". Stek på 200 grader til egget stivner. I kjøttsausen kan du ha: Middagspølse Kyllingfilet Svinefilet Kjøttdeig Ikke kjøtt i det hele tatt - da ville jeg øket mengden sopp og kanskje hatt revet gulrot i. Jeg har også tenkt å prøve meg frem med laksefilet og torskefilet i denne gratengen. "Kjøtttilsetningen" stekes sammen med resten av "kjøttsausen". - - - Mais pølsegrateng: En pose potetstapp - lag den med egg og litt mindre vann som foreslått på posen til Maggi. Middagspølse Tomatpurre Løk Hvitløk Sopp Oregano Pepper Lag kjøttsaus av alle ingrediensene utenom potetstappen. Hell kjøttsausen i en ildfast form, ha pepper over. Legg potetstappen som et lokk over - stek i ovn på 200 grader i 20 minutter. Denne har jeg ikke variert med andre ting - men det må jo ikke være pølse eller kjøtt her heller. Gode erstatninger for salt kjøtt er sopp og oliven. - - - Jeg ser at du har tunfisk i skapet - tror begge disse rettene kan bli gode med tunfisk som erstatning for pølse. Endret 5. juni 2010 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2010 #13 Skrevet 5. juni 2010 Ikke lag/spis mat du ikke liker. Sunnere å spise usunt da. Jeg er enig med "ikke lag/spis mat du ikke liker". Jeg er helt uenig i "sunne å spise usunt da". Det er ALDRI sunt å spise usunt. Men man må ikke spise linser eller annet man ikke liker for å leve sunt. Jeg tror det var ditt poeng - men det var en meningsløs måte å uttrykke det på. Har du noen gode forslag til hva hun kan spise istedet?
Susieseys Skrevet 5. juni 2010 #14 Skrevet 5. juni 2010 Har du sett på matprat.no? De har mange gode oppskrifter. Desverre er kategoriene der: sun, kos, rask, tradisjon og gjester. Savner en "billig" kategori for oss med dårlig råd. Favoritten er http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13478 , men hvis kjøttdeig og bacon blir mye kjøtt for deg finnes det også en rekke wok-varianter med masse grønnsaker:) Jeg er desverre som deg, dritt lei av mat, og havregrynen har mistet sin sjarm:/ Jeg har cøliaki så det er dyrt for meg, men en rekke bakverk, baguetter og fylte horn, er god mat^^
epsilon Skrevet 5. juni 2010 #15 Skrevet 5. juni 2010 Nei, altså, nøkkelen må jo være i å trives på kjøkkenet, lære å kjenne smakene og utvikle en palett av smaker og ingredienser (krydder) som man kjenner og liker. knuste tomater, salsa, buljong, egg, yoghurt, kokosmelk, sitron, eddik, tomatpure, vin, honning, sopp, nøtter, rotgrønnsaker, belgfrukt, villris, couscous, timian, basilikum, chili, spisskummen, muskat og selvsagt hvitkløk. Putt litt sukker i det salte og litt salt i det søte. fremfor alt SMAK på maten underveis. Og ikke si deg fornøyd før du liker det du smaker. Mer konkret, på denne tida av året er det jo veldig flotte grønnsaker i butikkene. Det å lære seg hvilke grønnsaker man liker på hvilke måter er nok et bra sted å starte, og en salat kan man jo ha som tilbehør til alle retter. Avokado, mais, rødløk, tomater, agurk, oliven, feta, sopp, bønner, ruccola, rollo, crispi whatever... du kan jo komponere som du vil. Som en egen rett bør du også ha noe karbohydrater, et godt brød, kanskje pita, pasta eller couscous f.eks. Jeg topper gjerne salaten med nøtter (salatblanding du får kjøpt er ganske rimelig) parmesan, olivenolje og balsamico. Og for all del, bytt ut havregrynet med müsli. Til det litt flåsete utsagnet om at det er sunnere med usunn mat, så er det en meningsfyllt punchline for å få fram at du MÅ sette pris på det du spiser. Selvsagt kan du sette pris på det FORDI det er sunt, men det virker ikke som TS gjør det.
Alvina Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 I helga blir det biff med saus og stekte potetbåter. Neste uke har jeg meget dårlig råd, men jeg har en del mat i skapet: spagetti, ris, maiskolber, havregryn, egg, pesto, smør, ost, spinat, tacosaus, litt brød i frysern, grønne linser, hvitløk, mye bakevarer(mel, sukker, bakepulver osv), tunfisk og litt til vil jeg tro. Er det noe godt jeg kan lage av dette? Kan eventuelt bruke 100-200 kroner på noe mer i løpet av uka, men om det kan unngås så er jeg veldig fornøyd Noen middagstips? Smørbrød eller pizza med tunfisk hvis du har stekovn. Maiskolber med smør og brød til. Sanke brennesle og lage suppe. Tørkede gule erter koster ca 7,50 for en pakke og er nok til flere supper (fire porsjoner etter hvor tykk du vil ha suppa). Du må legge de i vann kvelden før, og gjerne ha i litt løk, gulrot eller annet du liker men ren ertesuppe blir best på par poteter, gulrot og litt løk hvis du ikke har kjøtt i. Kjøtt er ikke nødvendig, men en buljongterning gjør smaken bedre. Grønne erter koster det samme, og du kan bruke det til pålegg, gjerne med pepper og tyttebærsyltetøy. Du kan bake rundstykker med hvitløk og/eller tacosausfyll. Ostesuffle er også godt. Du får google og se hva du får til med f.eks. spinat og pasta, spinat og egg, innbakt spinat m.m. http://diggeting.blogspot.com/2009/05/pasta-med-fersk-spinat.html http://www.meny.no/Frukt-og-gronnsaker/Salater/Spinat/Egg-og-spinat-i-ostesaus1/ Selv har jeg fryseren fylt med råvarer, men ser oppgitt på det (stek m.m.) når jeg ikke har fløte f.eks. og ikke har invitert gjester. Ofte glemmer jeg å handle inn, men jeg har da mat, men blir matlei. Jeg har ikke en stekovn som virker nå, men det er noe jeg skal skaffe.
Gjest Micka Skrevet 5. juni 2010 #17 Skrevet 5. juni 2010 Jo, ang. horn., så kan du steke dem med masse godt fyll inni. Som hun over er inne på med rundtstykker. Så kjekt at mange trår til for å hjelpe deg nå, da:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå