Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Holder på med litteraturliste til hjemmeeksamen ved høgskolen.

Litt usikker på hvilket årstall jeg skal skrive på litteraturlisten (og forståvidt også inne i teksten for det blir jo det samme årstallet).

Hvis det i boken står:

Gyldendal Norsk Forlag AS 2001

1. utgave 1997, 9. opplag 2007

Hva skal da stå i litteraturlisten? Noen som vet? Finner ikke ut av det på skolens sider, det står bare at man skal skrive årstall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Du kam, så vidt jeg vet, skrive begge, men jeg ville valgt det første, i og med at det var da boka ble publisert første gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kam, så vidt jeg vet, skrive begge, men jeg ville valgt det første, i og med at det var da boka ble publisert første gang.

Det høres fornuftig ut. Men hva hvis jeg bruker direkte sistater og oppgir sidenummer? Da kan jo denne henvisningen bli feil hvis jeg har en senere utgave. I slike utgaver er jo gjerne kapitler lagt til eller endret..

Skrevet (endret)

Jeg hadde skrevet alle årstallene i litteratur listen, altså når den først ble utgitt og til sist hvilken versjon jeg har benyttet meg av. Altså slik som du har gjort over: Gyldendal Norsk Forlag AS 2001

1. utgave 1997, 9. opplag 2007. I teksten ville jeg ha brukt 2007 som årstall. Men du har kanskje en veileder du kan spørre, for å være helt sikker på hvordan det gjøres på din skole?

Endret av Iah
Skrevet (endret)

Hvis dette er en 2. utgave, skal du skrive 2001 som er utgivelsesårstallet for den utgaven du sitter med. 9. opplag (2007) er ikke relvant i denne sammenhengen, da et opplag kun skal være identisk opptrykk og ikke inneholde endringer. Når første utgave kom er heller ikke relevant i denne sammenhengen.

Altså, det du må skille på er utgaver, ikke opptrykk. Og du må henvise til den utgaven du jobber med.

Endret av Irie
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er en 2. utgave, skal du skrive 2001 som er utgivelsesårstallet for den utgaven du sitter med. 9. opplag (2007) er ikke relvant i denne sammenhengen, da et opplag kun skal være identisk opptrykk og ikke inneholde endringer. Når første utgave kom er heller ikke relevant i denne sammenhengen.

Altså, det du må skille på er utgaver, ikke opptrykk. Og du må henvise til den utgaven du jobber med.

TAKK!! Dette har jeg forsøkt å få svar på fra veileder, skolens nettsider og fra en som jobber på skolebiblioteket. Men ingen har kunnet svare skikkelig.

Thanks!

Skrevet

Bare hyggelig. Lykke til med eksamen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig. Lykke til med eksamen!

Takk!

Du har virkelig reddet dagen min. Nå forstår jeg hva som er logikken i det hele. Jeg kan virkelig ikke fordra å gjøre ting uten å egentlig vite hvorfor.

:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...