Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har plenty med rabarbra i hagen, men jeg aner ikke hva jeg skal bruke det til.

Hva bruker du rabarbra til?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syltetøy, suppe, grøt, pai, kake, chutney, med sukker på...

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har ei drøss med rabarbraoppskrifter i bloggen min, sjå her: http://altgodt.wordpress.com/?s=rabarbra

Favoritten her i huset er rabarbragelé, og akkurat no spis eg musli og yoghurt med ingefær og rabarbrasyltetøy på. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg også har lyst på rabarbra! Hvordan får man det, er det frø man sår eller?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det enklaste er å dele frå ei eksisterande veletablert rot. Er det nokon du kjenner som har rabarbra, så be om å få grave av ein del av rota. Eg har også sett rabarbra på Skajems i Oslo.

Skrevet

I tillegg til det andre har nevnt her, så lager vi også rabarbrasaft. Utrolig godt og friskt, blander med Sprite eller Farris :)

Skrevet

Smuldrepai! Kjempegodt og enkelt. Perfekt sommerdessert :)

Skrevet (endret)

Jeg har oppskrift på en rett med kylling og rabarbra. Høres kanskje merkelig ut, men den er kjempegod og anbefales på det varmeste nå i sommer!!

Til 4 porsjoner trenger du:

500 g kyllingfiléer eller -lår om du vil

1 ts salt

smør

3 dl rabarbra i biter

2 dl kremfløte/matfløte

12 ss honning

2 ss kyllingfond

1/2 ts sambal oelek

1 presset hvitløksfedd

1/2 dl hakket gressløk

Sett ovnen på 225°. Salte kyllingen og brun den i smøret i stekepanne. Legg så kylling og rabarbra i en ovnssikker form. Visp sammen de øvrige ingrediensene og hell det i formen. Stekes i ovnen på midterste rille i ca 15 min. Dryss over gressløk. Serveres med ris eller nypoteter, potetstappe eller også gjerne pressede poteter (eller det du selv synes passer) :spise:

Endret av NullHull
  • 2 uker senere...
Skrevet

No som jordbærsesongen nærmar seg, kan eg jo nemne at rabarbra er veldig godt saman med jordbær, for eksempel i pai eller suppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...