Gå til innhold

Potetmos

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I morgen skal jeg lage potetmos men kommer ikke på noe jeg kan bruke til å mose dem med uten å risikere overmosing. Noen tips?

En ting jeg tenke på var å kanskje få trykt dem gjennom en sil på et vis, med knyttneven kanskje. Haha

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Det kjem kanskje an på kor mange du skal lage til, men det enklaste er faktisk å bruke ein gaffel. Gjennom ei sil går ikkje. Stavmiksar bør du ikkje bruke. Men slike potetpresser har dei vel i dei fleste kjøkkenbutikkar?

Skrevet

Stappere får du kjøpt på vanlige matbutikker - jeg kjøpte min på Rema for 40-50 kr. Jeg synes det blir best med stapper, da kan man bestemme akkurat hvor mye most man vil ha det.

Skrevet

Dersom du ikke har moser funker det veldig bra å passere det gjennom en sil. Del potetetne i litt mindre biter, og bruk undersiden av en øse e.l å trykke det gjennom silen med :)

Skrevet

Jeg ville ikke ha brukt sil i det hele tatt. Potetmassen setter seg bare fast i nettingen og det blir ikke noe stas med noe som helst av det. Foretrekker potetmoser, eller faktisk gaffel. Jeg liker at det er litt følelse av biter i min mos. Mere tyggemotstand og følelsen av å spise poteter da. Lykke til. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve meg på 50/50 gaffel og dørslag. Takk for tips :)

Skrevet

Jeg hadde heller ikke brukt sil, med mindre du vil ha potetpurè og det er noe helt annet enn potetmos. Det er egentlig ikke viktig hva du bruker til å mose dem med, så lenge du passer på å ikke mose alt :) jeg ville også brukt en en enkel gaffel og kanskje ei sånn stor greie som man bruker til å plukke opp fisk (?)

Skrevet

Det funker også bra med en litt stiv ballongvisp :)

Skrevet

Del potetene i litt mindre biter, og legg de i kaldt vann uten salt. Kok opp, og la de trekke under lokk i ca 1 time. Da blir potetene så mye at du bare kan sile av vannet og bruke en stiv ballongvisp til å knuse de. Tilsett deretter med fløte/melk, smør eller hva du vil ha oppi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...