Gå til innhold

Bergen - Gyldenpris


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei!

Er det noen bergensere her? Jeg skal flytte dit til høsten for å studere, og skal bo i studenthyblene på Gyldenpris. Kan dere si noe om dette strøket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gyldenpris ligger på "feil" side av broen, altså må man krysse broen for å komme over til Nygårdshøyden og Bergen. Bor du relativt nær broen går det vel 15-20 minutter inn til sentrum/bystasjonen.

Strøket i seg selv er vel helt OK. Jeg har inntrykk av at det er mye studenter og yngre folk som bor der. Bor du som sagt nær broen tipper jeg det kan bli en del trafikkstøy, men ellers er nok ikke noe galt i å bo der.

Jeg kjenner noen som bodde rett overfor konteinerhavnen på andre siden av broen, og det var helt greit, litt trafikkstøy, og ikke all verdens utsikt, men hva gjør vel det. Man bor der bare de få årene man skal studere uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Trafikkstøy kommer helt an på hvilken side av huset man har soverommet på. "Feil side" av broen blir helt meningsløst - bor man i studenthyblene på Gyldenpris betyr det gåavstand til Universitetet og DET er i allefall noe av verdi. Det er vel 10 minutt å gå til UiB og 5 minutter til til den blå steinen/kino/utelivet.

Solmessig er det morgensol man får glede av her - det er vel det som er det største minuset. Men man er jo kort unna offentlige parker der man kan nyte sol hele dagen/kvelden.

Det er vel også en fredelig bydel uten kjent kriminalitet og slikt.

Gyldenpris i forhold til Universitetet er et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker da vitterlig mer enn fem minutter til den blå sten, med mindre du springer som en helt. Jeg har selv gått fra Møhlenpris til sentrum et par ganger, og brukte da 10-15 minutter.

Det at det er "feil" side av broen var selvsagt bare ment som en spøk. Jeg selv bor ute i Fyllingen, så jeg er ikke stort bedre selv. Jeg vet bare at det er enkelte som liker veldig godt å bo nært sentrum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Det er jo feil side av broen, da du må krysse den for å komme til sentrum og universitetet. Men det er jo faktisk ikke så langt. Eneste problemet er at det av og til virker som den brua der er en helt egen klimasone, på høsten er det gjerne full storm. Så du kan pynte deg så mye du vil, du ser ut som et dass når du har kommet på andre siden. Når det ikke er forblåst så kjenner du eksosen. Ikke sånn spesielt trivelig gåtur altså.

Du må nok investere i noe godt regntøy. Velkommen til Bergen.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Du bruker da vitterlig mer enn fem minutter til den blå sten, med mindre du springer som en helt. Jeg har selv gått fra Møhlenpris til sentrum et par ganger, og brukte da 10-15 minutter.

Nå tenkte jeg at du var kommet til HF eller Studentsenteret. Og da er det jo bare rett nedoverbakke - strekke det til 7 da. Er enig i at fra Møhlenpris siden av Puddefjordsbroen er litt mer enn 5 minutter.

Det at det er "feil" side av broen var selvsagt bare ment som en spøk. Jeg selv bor ute i Fyllingen, så jeg er ikke stort bedre selv. Jeg vet bare at det er enkelte som liker veldig godt å bo nært sentrum osv.

Men dette er nært sentrum. Det er bussfritt til sentrum hvis man ikke har i mot å gå 20 mninutter. Fyllingsdalen er ikke bussfritt og man skal ikke langt ut på Laksevåg heller før det blir for langt å gå.

Hvis man med nært sentrum egentlig mener "i sentrum" så er selvsagt ikke Gyldenpris helt der. Da må man innenfor broen og Skolten på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er jo feil side av broen, da du må krysse den for å komme til sentrum og universitetet. Men det er jo faktisk ikke så langt. Eneste problemet er at det av og til virker som den brua der er en helt egen klimasone, på høsten er det gjerne full storm. Så du kan pynte deg så mye du vil, du ser ut som et dass når du har kommet på andre siden. Når det ikke er forblåst så kjenner du eksosen. Ikke sånn spesielt trivelig gåtur altså.

Du må nok investere i noe godt regntøy. Velkommen til Bergen.. =)

Når man har stashet seg for å gå på byen kan man vel investere i en buss billett for anledningen. Forøvrig er det vel i alle tilfeller helt nødvendig med regntøy i denne byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Når man har stashet seg for å gå på byen kan man vel investere i en buss billett for anledningen. Forøvrig er det vel i alle tilfeller helt nødvendig med regntøy i denne byen.

Er nok riktig det ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har stashet seg for å gå på byen kan man vel investere i en buss billett for anledningen. Forøvrig er det vel i alle tilfeller helt nødvendig med regntøy i denne byen.

Og/eller kvalitetsparaplyer, som man tilnærmet alltid har med i vesken(mao. slik jeg gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og/eller kvalitetsparaplyer, som man tilnærmet alltid har med i vesken(mao. slik jeg gjør det).

Hm ...

Jeg ville aldri brukt en kvalitetsparaply over Puddefjordsbroen. Jeg tror i grunnen ikke det finnes paraplyer som tåler direkte vind fra 5 kanter på en gang. Da anbefaler jeg heller regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ...

Jeg ville aldri brukt en kvalitetsparaply over Puddefjordsbroen. Jeg tror i grunnen ikke det finnes paraplyer som tåler direkte vind fra 5 kanter på en gang. Da anbefaler jeg heller regntøy.

Selvsagt, men så siktet jeg mer til situasjoner der man er på shopping e.l. Jeg går heller ikke på Fløyen med paraply, for å si det sånn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg har overlevd kun med paraply i Bergen i 5 år, faktisk. Er for forfengelig for regntøy, hehe.

Det fungerer flott i sentrum, da det er lite vind og regnet bare faller rett ned i stedet for å angripe deg sidelengs som den gjerne gjør i min hjemby Stavanger.

Men som sagt - den brua er en egen klimasone med vindkast fra alle retninger, så en paraply hadde ikke overlevd turen over tror jeg. På med sydvesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har overlevd kun med paraply i Bergen i 5 år, faktisk. Er for forfengelig for regntøy, hehe.

Det fungerer flott i sentrum, da det er lite vind og regnet bare faller rett ned i stedet for å angripe deg sidelengs som den gjerne gjør i min hjemby Stavanger.

Men som sagt - den brua er en egen klimasone med vindkast fra alle retninger, så en paraply hadde ikke overlevd turen over tror jeg. På med sydvesten!

Det er min påstand at hjørnet på Torgalmenningen der ved Norli også er en egen metrologisk unntakssone - det er den sikre paraplydød å vandre ut der uforberedt. Det kan man også se på alle "likene" som ligger strødd der på en heftig oktober/november dag.

Jeg bruker helst ikke paraply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...