Gå til innhold

Fedre og mensen.

Fremhevede innlegg

Gjest Blubberella
Skrevet

Tror pappa skjønte ganske fort at jeg hadde fått mensen, og han måtte stadig kjøpe bind til både meg og mamma. Jeg tror ikke han syntes mensen var flaut eller ekkelt, men han ble litt frustrert over alle disse merkene og størrelsene på bind, og at fjortisdatteren hans stadig var ufornøyd med typen bind han hadde kjøpt... :fnise:

Vi hadde om mensen i 8. klasse og da hadde over halvparten av jentene i klassen fått mensen, så det ble mest bare kleint for vår del. Når helsesøsteren forteller inngående om bruk av bind og tamponger til en gjeng med flaue jenter som allerede var svært godt kjent med temaet, blir det litt teit. Hun toppet det hele med å putte en tampong i et glass vann for å vise oss hvordan en tampong fungerer, og sendte glasset rundt. Guttene syntes det var kjempeartig, mens jentene vred seg i flauhet.

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

det er da vel ingen som sitter og snakker om mensen i kaffeselskap med mannfolk tilstede vel? altså, mensen er noe man har, (eller ikke har) men det er såpass kvalmt og ubehagelig at det er da vel ikke noe man snakker om?...

Jo faktisk... :roll:

Gjest Stachtari83
Skrevet

Dette er ikke generalisering og synsing fra min side. Dette er vedtatt av utdannigsdirektoratet, ikke av min skole. Det er pensum.

Jeg er 27 og vi lärte ikke en döyt om mensen för paa ungdomsskolen, og jeg fikk den sommeren för jeg skulle begynne i 6. klasse! Takk og lov at jeg var hjemme naar jeg oppdaga det, og at mamma var kjapt paa pletten med bind, forklaring og tröst:) (Vet ikke hvordan faren min evnt hadde haandtert en slik situasjon, han var saa og si aldri inni bildet i det store og hele, men kan umulig forstille meg at dette er et tema han frivillig ville diskutert med meg!)

Skrevet

Jeg er 27 og vi lärte ikke en döyt om mensen för paa ungdomsskolen, og jeg fikk den sommeren för jeg skulle begynne i 6. klasse! Takk og lov at jeg var hjemme naar jeg oppdaga det, og at mamma var kjapt paa pletten med bind, forklaring og tröst:) (Vet ikke hvordan faren min evnt hadde haandtert en slik situasjon, han var saa og si aldri inni bildet i det store og hele, men kan umulig forstille meg at dette er et tema han frivillig ville diskutert med meg!)

Det er synd å høre, men dette er i så fall enten svikt fra din skoles side, eller at læreplanene ikke omfattet pubertet da slik den gjør i dag. Allerede på 4 årstrinn skal elevene ha kjennskap til puberteten og utviklingen av kroppen i følge kunnskapsløftets kompetansemål:

# samtale om utviklingen av menneskekroppen fra befruktning til voksen

# beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp, og funksjonen til noen indre organer

Så i 7 klasse skal elevene gjennomgå pubertet og seksualitet på et mer detaljert plan. De skal kunne:

"forklare hva som skjer under puberteten og samtale om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering"

http://www.udir.no

Skrevet (endret)

Det er synd å høre, men dette er i så fall enten svikt fra din skoles side, eller at læreplanene ikke omfattet pubertet da slik den gjør i dag. Allerede på 4 årstrinn skal elevene ha kjennskap til puberteten og utviklingen av kroppen i følge kunnskapsløftets kompetansemål:

# samtale om utviklingen av menneskekroppen fra befruktning til voksen

# beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp, og funksjonen til noen indre organer

Så i 7 klasse skal elevene gjennomgå pubertet og seksualitet på et mer detaljert plan. De skal kunne:

"forklare hva som skjer under puberteten og samtale om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering"

http://www.udir.no

De aller fleste av oss går under L97 :gjeiper:

Endret av lizzie88
Gjest Mann på 45
Skrevet

Det er nå bare en kroppslig funksjon så skjønner ikke at det skal bli noe problem når det tid kommer.

Tror nok min lille prinsesse sikkert vil være flauere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 80 og 90-tallet og min far var forferdelig flau når det gjaldt mensen. Han turte ikke si noe om saken, og min mor var ikke så veldig bedre hun heller. Veldig dumt for meg som reagerte med sinne når saken ble tatt opp i bilen. ( mamma: har du fått mensen nå? jeg: NEI!! ) Uka etter fikk jeg den, og måtte fortelle den flaue nyheten til flaue min mor. Det er synd å skamme seg over noe som er helt naturlig. Hvorfor gjøre det vanskelig for ungene?

Skrevet

Jeg fortalte det til mamma, og snakket ikke med pappa om saken. Men er helt sikker på at JEG hadde syntes det var mye flauere enn han! ;)

Her må jeg selvsagt fortelle om en venninne som var hos faren sin da hun fikk mensen, så hun fortalte det jo til han. De hadde et veldig fint forhold, og kunne snakke om slikt uten problem. Samme dagen skulle de ha svømming på skolen, og pappaen skrev humrende i meldingsboka "**** kan ikke ha svømming fordi haiene kan kjenne blodsmaken" :ler:

Skrevet

De aller fleste av oss går under L97 :gjeiper:

Denne tråden henvender seg vel til voksne, og hvorvidt de snakker med sine barn om pubertet og mens? Barna til de som skriver på dette forumet faller mest sannsynlig under reform 94 eller kunnskapsløftet. Begge disse tar for seg pubertet tidlig i grunnskolen.

Mitt poeng var at dette er faktisk en del av undervisningen i skolen i dag, altså for barn i dag, uansett om det har vært det før eller ikke. Det understrekte jeg i forrige innlegg, så fint om du leser skikkelig gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...