Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei! Jeg har hatt bil i et år nå, har bodd på "landet" og vært avhengig av den. Nå har jeg flyttet hjem til byen igjen, har en rådyr husleie og ser jo at dette blir dyrt på studielånet - selv med en del penger i backup. Er jo strengt tatt ikke nødvendig med bil her, og de få gangene jeg trenger kan jeg jo låne eller leie - blir jo uansett billigere enn å ha. Likevel elsker jeg jo friheten ved å ha bil, og de gangene jeg trenger den er jeg utrolig lykkelig for at jeg har den. Jeg betaler ikke fryktelig mye for den, forsikringen får jeg betalt, men betaler alle servicer, bensin, avgifter ellers selv. Blir jo penger etterhvert, spesielt med f.eks. 13.000 bare i service/avgifter de siste 2 ukene. Er en 2003-mod som har gått 90.000, så er i teorien egentlig ikke en veldig dyr bil i drift. Det jeg egentlig lurer på er hvor lite en bil kan brukes uten at det sliter på bilen. Jeg orker ikke ha bil hvis jeg hele tiden føler den må brukes. Vet dette spørs veldig på årstiden, og har ikke mulighet til å ha bilen innendørs på vinteren. En grunn til at jeg ikke ønsker å selge bilen så lett, er at jeg fikk den av foreldrene mine. Den står derfor ikke i mitt navn, men jeg er medeier. Akkurat nå "har" jeg altså verdien av bilen, mens om jeg selger den tviler jeg på at jeg får noe av summen - og står da igjen uten noe. Slipper jo da utgiftene, så taper jo ikke noe på det, men ser da at det kan ta tid å kjøpe bil igjen etter studiene er ferdig. Vil gjerne ha hjelpsomme svar, svar fra folk som skal kalle meg bortskjemt fordi jeg har fått bil av foreldre vil bli ignorert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 2. juni 2010 #2 Del Skrevet 2. juni 2010 Leste over innlegget mitt, og ser hvor rotete og merkelig det ble. Beklager det Det jeg egentlig lurer på, er hvor billig og lite man kan bruke en bil mens den fortsatt ikke tar skade av det. Om det da er verd å ha den eller ikke sier jo kanskje seg selv, men av personlige grunner kan det være jeg ønsker å beholde den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunner Skrevet 2. juni 2010 #3 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Leste over innlegget mitt, og ser hvor rotete og merkelig det ble. Beklager det Det jeg egentlig lurer på, er hvor billig og lite man kan bruke en bil mens den fortsatt ikke tar skade av det. Om det da er verd å ha den eller ikke sier jo kanskje seg selv, men av personlige grunner kan det være jeg ønsker å beholde den. Du har igrunn lite å bekymre deg over angående at bilen blir stående. Det eneste den trenger er å bli startet opp og kjørt noen hundre meter, si hver annen måned får at motoren skal ha det fint og at girkassen skal få oljet drevene sine. Batteriet lades ut av seg selv etter ca tre måneder og trenger da lading om du ikke har kjørt en lang tur i stede for som tidligere nevnt noen hundre meter i mellomtiden. En times tur bør holde om det ikke er mye snikstrøm dvs at bilen tapper strøm når den står stille med tenningen avslått, noe den kan gjøre om du f.eks har alarm. Videre kan det være greit å polere den minst en gang i året og kontrolere at frostvesken holder nok minusgrader når vinteren kommer, men det siste er allerede kontrolert på servicen du tok. Du bør også parkere den på en asfaltert vei fremfor grus eller gress, fordi bilen slipper å utsettes for mye vanndamp fra bakken som kan fremskynde rustdannelser. Mitt råd er å bekymre deg mindre om bilen, og bruk heller energien din på studiene, mvh tidligere mekaniker. Endret 2. juni 2010 av Gunner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 2. juni 2010 #4 Del Skrevet 2. juni 2010 Tusen takk for svar, Gunner! Trodde det var mye mer stress å ha en bil stående, spesielt om vinteren. Men da kan jeg senke skuldrene litt, og vurdere litt fram og tilbake om den blir eller ikke. Den koster ihvertfall ikke spesielt mye når den bare står og kjøres kanskje 1-2 ggr. i mnd, og det er det viktigste her akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunner Skrevet 3. juni 2010 #5 Del Skrevet 3. juni 2010 Tusen takk for svar, Gunner! Trodde det var mye mer stress å ha en bil stående, spesielt om vinteren. Men da kan jeg senke skuldrene litt, og vurdere litt fram og tilbake om den blir eller ikke. Den koster ihvertfall ikke spesielt mye når den bare står og kjøres kanskje 1-2 ggr. i mnd, og det er det viktigste her akkurat nå. Det er godt å høre Om vinteren kan det være lurt å kjøre en tur på en halvtime-time i måneden fordi batteriet er tregere til å ta i mot lading når det er kaldt. Du vil også merke at det kommer til å komme litt skrape lyd fra bremsene de første, la oss si fem gangene du bremser, noe som vil være helt normalt og bare skyldes lett overflate rust på skivene som pusses bort ved bremsingen. Ta gjerne også å dra i brekket et par ganger når du er ferdig med turen, så er du sikret at ikke brekk wirene setter seg fast. Med andre ord: gi bilen lett mosjon og den vil være deg trofast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 3. juni 2010 #6 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er godt å høre Om vinteren kan det være lurt å kjøre en tur på en halvtime-time i måneden fordi batteriet er tregere til å ta i mot lading når det er kaldt. Du vil også merke at det kommer til å komme litt skrape lyd fra bremsene de første, la oss si fem gangene du bremser, noe som vil være helt normalt og bare skyldes lett overflate rust på skivene som pusses bort ved bremsingen. Ta gjerne også å dra i brekket et par ganger når du er ferdig med turen, så er du sikret at ikke brekk wirene setter seg fast. Med andre ord: gi bilen lett mosjon og den vil være deg trofast. Veldig god informasjon! Jeg ble livredd når jeg hørte bremsene lage lyd i vinter (bilen kjøres lite), men fant ut av det etter en tlf til pappa Jeg opplevde også at det ene hjulet låste seg fordi jeg parkerte med håndbrekken (trenger ikke gjøre det, flat mark). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 3. juni 2010 #7 Del Skrevet 3. juni 2010 Spesielt når det kaldt ville jeg anbefale å kjøre bilen varm, og ikke bare starte opp. En motor som bare startes får ikke spesielt mye smøring. Ellers er det mye fornuftig i det Gunner sier. Sjekk også spylervæsken dersom det skal bli skikkelig kaldt. Kryper det under -10 ville jeg tilsatt en god dose konsentrat og evt. fått målt hvor mye den tåler. Det er slikt som de fikser på bensinstasjoner.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå