Gå til innhold

Kjappe vegetarretter + Grilltips:)


AnneBonny

Anbefalte innlegg

Ser at det allerede er en stor tråd her med mange vegetarmuligheter men skulle gjerne hatt litt tips om kjappe/enkle retter:)

(jeg orker ikke å lage så eviglange eller store middager på sommeren/i varmen)

Sier gjerne ja takk til salatretter feks, med godt brød til? Salatsaus? God grillmat?

God sommer! Håper på tips:)

Endret av Aubrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min ultimate veggis-sommermat er stort sett basert på hva den lokale frukt- og grønthandelen har i ferskdisken, og hva slags grønnsaker de har.

Eksempel:

- Pidebrød (eller focaccia eller annet deilig brød)

- Olivenolje

- Oliven

- Cherrytomater

- Litt salat

- Hummus

(1 boks kikerter, 1 hvitløksfedd, 1 dæsj olivenolje, saften av 1 sitron, evt 1 ss tahini - i stavmikseren med det - tar ca 1 minutt fra start til slutt)

- Fetaost (du kan jo evt kjøpe Apetina-varianten, dersom du ikke spiser løpe) eller annen god ost. Chèvre fra Haukeli er uten løpe og smaker knallgodt til dette her.

Når det gjelder grillmat, syns jeg det er supergodt å grille paprika, aubergine, sopp, søtpoteter, squash osv. Du kan f.eks. fylle paprikaene dersom du har en grill med lokk - fyll dem med alt fra couscous (ferdig kokt) med krydder, til malte mandler med masse smør, og la dem stå til paprikaene er møre.

En herlig og mettende sommersalat er dessuten:

- Fetaost

- Fersken/nektarin i båter

- Grillet paprika i skiver

- Kalamataoliven

- Ferske mynteblader

- God olivenolje

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, skal prøves! :)

Nå er det bare regn regn og atter regn, så grilltipset får vente :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i å lage kikertburgere eller nøtteburgere som først stekes på panne for å varmes opp igjen på grill. Helst sammen med hjemmelaga grove burgerbrød. Couscoussalat er også perfekt sommermat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor skulle ein ikkje spise løpe?

En god del vegetarianere styrer utenom animalsk løpe, som er laget av et enzym fra kalve- eller grisemager. Det fins imidlertid vegetariske oster, laget med syntetisk løpe; f.eks. Chèvre fra Haukeli, Norbo, Apetinas fetaoster, endel oster fra Arla, og ikke minst en hel rekke deilige cheddarer fra England som ofte er å få i bedre matvarebutikker. De sistnevnte er vanligvis også merket. I tillegg kommer langt de fleste ferskostprodukter, samt brunostprodukter. Dersom man er lakto-vegetarianer av idealistiske årsaker, trenger man ikke bidra til dyrs død via å spise løpe i alle fall.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...