Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er den beste måten å få sove på- når du ikke vil gå til en lege og få tabletter (som ikke virker).

Er det noen som vet den beste måten å få sove på. Prøver å legge meg- men står bare opp igjen etterpå pga at jeg ikke sovner og det er veldi slitsomt å bare ligge å se opp i taket.

Blir oxo veldig trøtt på dagen- selvsagt pga at jeg ikke sover om natta.

Hva er det beste å gjøre?

Har prøvd varm melk- som jeg blir kvalm av.Så det er ikke en løsning. Har prøvd min dames kamille-te som heller ikke blir noen løsning pga det virker ikke (og må bare stå opp igjen og gå på do...)

Har prøvd rolig musikk- som ikke virker.

Har prøvd et naturmiddel- valeriana -som heller ikke virket.

Kan ikke prøve varmt bad pga har ikke badekar.

Lure triks taes i mot med takk. :natti:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på lydbok når du legger deg. Det funker for meg.

Skrevet

Ha faste rutiner hver dag.

Når det nærmer et par timer før leggetid, så "skru ned" tempoet, demp belysningen i huset og gjør noe rolig og koselig, som å drikke noe varmt, lese, se på tv (ikke noe action) osv.

Sørg for at rommet er godt utluftet og re sengen sånn at den ser koselig og innbydende ut.

Så tenker du at du skal hvile, ikke nødvendigvis sove.

Ha med en god bok og les til du begynner å bli døsig (men ikke ha for skarpt leselys, bruk dimmer eller snu lampen vekk fra senga).

Hvis det går en halvtime uten at du blir trøtt/sovner, så stå opp og gjør noe annet en liten stund, men ikke sett deg foran pc'en, det er det verste du kan gjøre!

Sett deg heller i en stol og les, løs kryssord eller hør på nattaradio på lavt volum.

Og husk å spise litt før du legger deg.

Jeg vet at mange sier det motsatte, men hvis man legger seg sulten, begynner kroppen å stresse, og da blir det vanskelig å sove.

Ikke spis deg stappmett, du skal bare ha noe lett, som f.eks en banan, litt havregrøt eller en brødskive.

Hos legen kan du forøvrig få allergitabletter som blir brukt som søvndyssende medisin, f.eks vallergan eller atarax.

De skal tas veldig tidlig på kvelden, og man blir sakte, men sikkert døsig og avslappet.

Man kan føle seg litt tung i kroppen dagen etter, men man rister det av seg etter noen få minutter.

Lykke til!

Skrevet

Tror også lydbok kan hjelpe! :)

Skjønner hvor frustrerende det er å ikke få sove. Det er ikke noen grunn til det da? du bare sliter med å sovne? Er det noe man tenker på ofte og bekymrer seg over får man jo ikke sove..

Skrevet

Tror også lydbok kan hjelpe! :)

Skjønner hvor frustrerende det er å ikke få sove. Det er ikke noen grunn til det da? du bare sliter med å sovne? Er det noe man tenker på ofte og bekymrer seg over får man jo ikke sove..

Det er sikkert bekymring.

Visst jeg byner med lydbok - så tenker jeg at jeg rekker å høre hele boka uten å sovne... :sukk:

Vet dere om noen bra lydbøker... :sjenert:

(Blir det ikke rart for damen din å sove mens du hører på bøker?)

Skrevet

Ha faste rutiner hver dag.

Når det nærmer et par timer før leggetid, så "skru ned" tempoet, demp belysningen i huset og gjør noe rolig og koselig, som å drikke noe varmt, lese, se på tv (ikke noe action) osv.

Sørg for at rommet er godt utluftet og re sengen sånn at den ser koselig og innbydende ut.

Jo, det har jeg prøvd- funker ikke.

Så tenker du at du skal hvile, ikke nødvendigvis sove.

Får bare panikk av å tenke det pga jeg veit om hvor j...lig jeg skal få det på jobb pga jeg bare har "hvilet" om natta...

Hvis det går en halvtime uten at du blir trøtt/sovner, så stå opp og gjør noe annet en liten stund, men ikke sett deg foran pc'en, det er det verste du kan gjøre!

Sett deg heller i en stol og les, løs kryssord eller hør på nattaradio på lavt volum.

Takk, Det skal jeg prøve :)

Kryssord blir kanske litt dumt pga da må jeg byne å bli så konsentrert.. (Jeg driver å øver meg veldig på skriving nå nemli pga ting jeg ikke kan så godt fra før...)

Men å ikke skru på PC og bare sitte i en stol- det skal bli prøvd.Takk.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Skaff deg riktig kjæreste.

Skrevet

Hva har det med riktig kjæreste å gjøre? haha.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hva har det med riktig kjæreste å gjøre? haha.

Riktig kjæreste får en til å slappe av og til å bli mer harmonisk. Riktig kjæreste vil også føre til et lavere søvnbehov.

Skrevet

Jeg har pleid å begynne å lese bibelen f.eks :P Bare gjøre kjedelige ting, mens jeg slapper av så blir jeg fort trøtt!

Gjest Spinell
Skrevet

Det er sikkert bekymring.

Visst jeg byner med lydbok - så tenker jeg at jeg rekker å høre hele boka uten å sovne... :sukk:

Vet dere om noen bra lydbøker... :sjenert:

(Blir det ikke rart for damen din å sove mens du hører på bøker?)

Har masse lydbøker på mp3-spilleren. Med lydbøker i øret forstyrrer jeg ingen. Bra lydbøker kommer an på hva du liker. Utvalget er enormt.

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg sliter også med lite/dårlig søvn.

Har lest alle tipsene.. hold deg unna koffein, nikotin, sukker osv seint på kvelden. Ikke sitt foran pc og tv for seint. Drikk kamille-te. Les en bok. Onaner. Nystrøkne laken. Osv. Funker til en viss grad.

Men det som fungerer best for meg er å ha faste rutiner for å stå opp og legge meg, og å slite seg ut litt på dagen. Trening er en bra ting, eller å være mye ute i frisk luft. Ta deg en god gåtur på kvelden og en varm dusj etterpå. Sitter du i sofaen hele dagen så blir du sløv men ikke trøtt nok.

Jeg følger ingen av disse rådene selv nå da, hehe. Men jeg gjorde det når jeg skrev masteroppgave og klarte faktisk å komme inn i et ganske bra søvnmønster. Men tror ikke jeg trenger så mye søvn, når jeg faktisk klarte å sovne som en baby i rimelig tid på kvelden så våknet jeg også 8-9 om morgenen av meg selv.

Skrevet

Hva skal du gjøre visst det ikke er damen som er problemet...

Skrevet

Men det som fungerer best for meg er å ha faste rutiner for å stå opp og legge meg, og å slite seg ut litt på dagen. Trening er en bra ting, eller å være mye ute i frisk luft.

Det er sikkert riktig. Jeg har jo ikke trent pga jeg har vært sjuk. (Hvor lenge skal man egentlig hoste, og ha vondt i halsen og vont i ører...? Hmm. Det går jo aldri over...)

Tenker jeg må prøve å bli litt sliten og se hva som skjer :)

Skrevet

Ok skal være dønn seriøs på hva jeg pleier å gjøre personlig:

-Ha sex

-se på ett veldig kjedelig program på tven

-gå tur med bikkja

Skrevet

Du skriver at du blir veldig trøtt om dagen - sover du på dagen? Hvis jeg sover på dagen, så sliter jeg med å sovne på natta, uansett hvor sliten jeg er.

Gjest scorpius
Skrevet

Du kan jo evt. prøve Vallergan eller Phenergan som en av de andre nevnte over her.

Har prøvd begge deler, og spesielt Phenergan hjelper meg veldig. Tar tabl. 3 timer

før jeg legger meg. Du får de på resept av legen.

Jeg merker iallfall veldig godt forskjell på når jeg bruker de og når jeg ikke

gjør det! Tar der hver dag.

Uansett, lykke til! Håper søvnen din blir bedre etterhvert :)

Gjest Mikako
Skrevet

Jeg sliter også ofte med søvnen(er utpreget b-menneske, trøtt om morgenen, og full av energi om kvelden).. Det som bruker å hjelpe for meg er å plugge i i-poden og høre på radio eller musikk. Om jeg ikke sovner, så har jeg hvertfall underholdning mens jeg venter ;)

Skrevet

Jeg pleier bare å lese en bok... eller sette på noe gørrkjedelig på TV, for jeg også ligger og bekymrer meg. Det er lettest å sovne når man ikke tenker =)

Gjest hogwash
Skrevet

Du skriver ikke hva som gjør at du ikek får sove, men det er kanskje ikke så lett å svare på?

For min del har flere års prøving og feiling med meditasjon/tanketeknikker hjulpet meg til at jeg vanligvis sovner i løpet av få minutter etter jeg har lagt meg. Vanskelig å forklare, men for min del er det viktigste å få tømt hodet for tanker for så å styre hjernen inn i lucid dreaming.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dream

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...