Gå til innhold

staffordshire bullterrier


galskap

Anbefalte innlegg

hei.

jeg skal skaffe meg en liten staffegutt i løpet av sommeren og lurer på om noen her har positve og negative erfaringer med rasen? har selv bare positive erfaringer med den..

er oppvokst med rasen fox terrier og savner nå å ha en hund i livet mitt. gleder meg som en unge til å få meg valp.

takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Har bare gode erfaringer eg også. Kosete, snille, rolige.. Bortsett fra den eine som er litt turbo når det kommer til kosen, men det er pga at eigeren (dessverre, min bror) ikkje koser med den i det heile tatt. Han tar bare på den når den får kjeft, han skal ta på lenka eller bli tatt bilde av med bikkja.

Men vær obs på at du mest sannsynlig må kastrere den, iom at den mest sannsynlig skal bli forbudt i Norge (etter det eg har blitt fortalt av ein kompis med staff) om ikkje så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men vær obs på at du mest sannsynlig må kastrere den, iom at den mest sannsynlig skal bli forbudt i Norge (etter det eg har blitt fortalt av ein kompis med staff) om ikkje så lenge..

Det er ikke noe lovforslag eller andre konkrete ting i retning av forbud i Norge. (Men det går mot forbud av SBT og ett titalls andre raser i Danmark for tida, mulig noen har misforstått.)

Det har heller ikke blitt innført noe kastreringspåbud på de rasene som har blitt forbudt tidligere, så det er ingen grunn til å anta at ett eventuelt forbud mot SBT vil inkludere det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer det jeg har skrevet i en annen post, jeg. :)

Heisann!

Vi har ei lita jente på 6 måneder nå, og hun er herlig! :) Jeg er oppvokst med schæfere, og dette er litt av en annen rase, ja.

Først og fremst valpebiter hun ikke så mye som min erfaring med schæfervalper er (gjeterhunder, vøtt). Derimot har hun utrolig sterke kjever, og det er jo morsomt å bite hardere og hardere for å se hvor høy smerteterskel matmor har. ;)

Ettersom jeg har lest, trenger de massevis av mental stimuli, og det merker vi godt på vår tulle. Hun er utrolig lærevillig, og kan allerede 'sitt', 'ligg', 'gi labb', 'rull rundt' og kan bjeffe på kommando (noe jeg har fått høre er greit om man har en terrier, slik at de kan få utløp for sin trang til å bjeffe, men under kontrollerte forhold). Hun er også kjempeflink på innkalling (noe denne rasen er kjent for å ikke nødvendigvis være), men da må jeg ha noe godt på lur. ;)

Da vi snakket med oppdretterne, sa de turbehovet til hunden var helt opp til oss. De fortalte om en situasjon hvor det ene barnet deres var sjukt, og hunden ikke rørte seg bort fra sengen til barnet i det hele tatt, så det er nok litt opp til eierne. Min erfaring er at hun liker å gå tur, men om det regner (pingle! :P) eller hun har lekt med en annen hund, orker hun ikke mye tur, men hun er jo bare 6 måneder. ;)

Å være konsekvent med sosialisering av denne rasen er ekstremt viktig! Min staffe er kjempeflink med andre hunder, men så har vi også sosialisert henne gjennomsnittlig en gang pr. dag med andre hunder siden vi fikk henne. Jeg har vært borti staffer på samme alder som min, og de har vært gneldrete og direkte ubehagelige, så det er viktig å sosialisere dem, ja.

Lykke til med valget ditt! Dette er min første erfaring med staffe, men jeg har forelsket meg helt og komplett i rasen! :)

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det har heller ikke blitt innført noe kastreringspåbud på de rasene som har blitt forbudt tidligere, så det er ingen grunn til å anta at ett eventuelt forbud mot SBT vil inkludere det heller.

Nei, men det blir jævlig kjipt å evt måtte avlive valper fordi ein ulovlig rase har blitt parret på ved et uhell... Da er det edre å kastere så man slipper å tenke på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Nei, men det blir jævlig kjipt å evt måtte avlive valper fordi ein ulovlig rase har blitt parret på ved et uhell... Da er det edre å kastere så man slipper å tenke på slikt.

Jeg synes man bekymrer seg unødig dersom man tenker på dette, når det ikke har vært snakk om å forby rasen annet enn at den var oppe til vurdering i 2004, da amstaffen ble forbudt.

I tillegg er det ikke så vanskelig å unngå uønskede parringer, dersom man bare følger litt med. Jeg har en amstafftispe jeg har hatt siden forbudet, og det har vært lett å unngå farlige situasjoner, siden man får gode forvarsler om både løpetid og når de står. Med hannhund er man litt mer prisgitt at tispeeierne passer på, men heller ikke de skal jo løpe løse rundt uten tilsyn.

Og om man nå finner det lettest å kastrere er ikke det noen katastrofe heller. Dette er ett rutinemessig inngrep som medfører mange helsefordeler for hunden, så det hadde ikke stoppet meg fra å skaffe meg en rase som ellers passet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes man bekymrer seg unødig dersom man tenker på dette, når det ikke har vært snakk om å forby rasen annet enn at den var oppe til vurdering i 2004, da amstaffen ble forbudt.

I tillegg er det ikke så vanskelig å unngå uønskede parringer, dersom man bare følger litt med. Jeg har en amstafftispe jeg har hatt siden forbudet, og det har vært lett å unngå farlige situasjoner, siden man får gode forvarsler om både løpetid og når de står. Med hannhund er man litt mer prisgitt at tispeeierne passer på, men heller ikke de skal jo løpe løse rundt uten tilsyn.

Og om man nå finner det lettest å kastrere er ikke det noen katastrofe heller. Dette er ett rutinemessig inngrep som medfører mange helsefordeler for hunden, så det hadde ikke stoppet meg fra å skaffe meg en rase som ellers passet for meg.

Bekymre seg unødig, kanskje det. Men eg hadde heller kastert/sterilisert min hund om eg hadde ein rase som ikkje lenger var lovlig. Nettopp fordi det fins veldig mange uansvarlige og tankeløse hundeeigere som gjerne lar bikkja løpe løs uten noen som helst kontroll på den (vi har vel alle hørt om folk som går tur med sin hund og ei løs bikkje kommer snikende innpå med eiger langt vekke mens de roper at "bikkja er sååå snill den altså, bare til å slappe av", uten å tenke på at kanskje hunden i bånd ikkje er like snill eller den har løpetid eller at bikkja som er løs reagerer aggressiv likevel osv osv). Har selv truffet på fleire løse hunder, fleire av gangene har eg ikkje ein gang sett eigeren.. Riktignok, då var det seint på kvelden, ikkje at det er ein unnskyldning til å slippe bikkja ut uten tilsyn i et område det er båndtvang heile året. Super festlig om eg går tur med min tispe om ho har løpetid.

Må jo ut ho også, og da er det veldig lite kjekt å treffe på "herreløse" hunder som løper fritt. Eg ser for meg at det hadde blitt litt vanskelig å holde de separert om hannen ville parre siden ho er ganske villig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymre seg unødig, kanskje det. Men eg hadde heller kastert/sterilisert min hund om eg hadde ein rase som ikkje lenger var lovlig.

Nå er vel dette veeeldig OT, da denne rasen ikke er ulovlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er vel dette veeeldig OT, da denne rasen ikke er ulovlig. ;)

Men vær obs på at du mest sannsynlig må kastrere den, iom at den mest sannsynlig skal bli forbudt i Norge (etter det eg har blitt fortalt av ein kompis med staff) om ikkje så lenge.

Så, riktig det, men om den blir ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Så, riktig det, men om den blir ulovlig.

har du noe dokumentasjon på at den mest sansynligvis bir ulovlig da? Bortsett fra denne kompissen din? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så, riktig det, men om den blir ulovlig.

Og det er jo en tulleting å gå uroe seg for, når det ikke er noe som tyder på at den blir det. Alle hunderaser kan i teorien bli forbudt, men det er noe man bekymrer seg over den dagen det dukker opp ett lovforslag eller noe annet konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo snakk om at de skulle bli ulovlige i dk. men hvis jeg husker rett så er sbt blitt satt på den posetive siden! =D

jeg har selv en staffe gutt på 13 uker som er importert fra dk

det er den kjekkeste rasen jeg vet om. er min første sbt men jeg har venner som har sbt og de er jo bare helt herlige.

lille gutten min kan sitt, ligg og bli. og dette er en rase som helst skal ha mye tur.

kjenner en som ikke får tur i det hele tatt. At det er en stressa hund ja! når venninna mi passer på den så greier den ikke være rolig. stresser hele tiden. slik er den hjemme også. men når den kommer hjem igjen etter og ha vært hoss venninna mi så er den helt rolig, for da har den fått masse tur og fått lekt masse.

Og siden hundene som regel blir lik eierene rekner jeg med sbten min kommer til og bli en rolig gutt =) gleder meg veldig til og se hvordan han blir når han er voksen! =D og det er helt sygt og se hvor rolig og flink han er med barn =D

Jeg anbefaler virkelig og satse på sbt..

Endret av tina89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

takk alle sammen for bra svar=) nå er endelig stb valpen min i hus og det er kjempe kos*! selvom han er en liten bøllegutt:P er veldig leken, biter en del og koser seg med oss her hjemme. elsker nå å teste grenser og prøve ut all verdens ting. men det er herlig! han har lært seg sitt og bli, og er veldig glad i mennesker og barn. han er litt mer tilbakeholden når det gjelder hunder. noe som jeg synes er helt ok. herlig rase, gleder meg til han blir større så jeg får sett hvordan han blir=) inntil videre er det en del jobb som gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å la valpen møte mange voksne og TRYGGE hunder. Den bør helst ikke ha negative opplevelser med hunder,og du bør heller ikke la den leke med jevnaldrene fra den er 6mnd til den er 2år. Kun voksne da. :) Gratulere med valpen. Hvor kjøpte du den fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å la valpen møte mange voksne og TRYGGE hunder. Den bør helst ikke ha negative opplevelser med hunder,og du bør heller ikke la den leke med jevnaldrene fra den er 6mnd til den er 2år. Kun voksne da. :) Gratulere med valpen. Hvor kjøpte du den fra?

han gjemmer seg bare vekk litt når det kommer fremmede hunder langs veien, men han har hilst rolig og pent på flere=) liker det bedre enn at han buser opp i ansiktet på de med en gang.

kjøpte den av foreldrene til ei venninne av meg. de har drevet med oppdrett i 15 år nå=) krissvel heter kennelen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

takk alle sammen for bra svar=) nå er endelig stb valpen min i hus og det er kjempe kos*! selvom han er en liten bøllegutt:P er veldig leken, biter en del og koser seg med oss her hjemme. elsker nå å teste grenser og prøve ut all verdens ting. men det er herlig! han har lært seg sitt og bli, og er veldig glad i mennesker og barn. han er litt mer tilbakeholden når det gjelder hunder. noe som jeg synes er helt ok. herlig rase, gleder meg til han blir større så jeg får sett hvordan han blir=) inntil videre er det en del jobb som gjenstår!

Husk at staffer sosialiseres på det sterkeste. Anbefaler deg å dra i diverse hundeparker og la valpen din løpe fritt med andre hunder. Jeg har opplevd staffer som er skeptiske til andre hunder, og det er ikke noe trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at staffer sosialiseres på det sterkeste. Anbefaler deg å dra i diverse hundeparker og la valpen din løpe fritt med andre hunder. Jeg har opplevd staffer som er skeptiske til andre hunder, og det er ikke noe trivelig.

Jeg ville aldri latt min valp løpe fritt sammen med andre hunder i hundepark. Det kan fort oppstå situasjoner der som man ikke har forutsett. Og bare fordi man er i en hundepark så betyr ikke det at alle hundene der er trygge omkring en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at staffer sosialiseres på det sterkeste. Anbefaler deg å dra i diverse hundeparker og la valpen din løpe fritt med andre hunder. Jeg har opplevd staffer som er skeptiske til andre hunder, og det er ikke noe trivelig.

Det beste er å samle noen venner som har hund og la hundene bli kjent med valpen. Blir de venner, så kan man la de løpe fritt på en eng eller noe så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å samle noen venner som har hund og la hundene bli kjent med valpen. Blir de venner, så kan man la de løpe fritt på en eng eller noe så ofte som mulig.

har flere venner med hund og han har vært med de flere ganger, men han liker ikke når de blir for voldsomme for han da sier han ifra klart og tydelig og trekker seg unna, ser ikke noe feil i det han gjør når han møter hunder nå. å la valpen min løpe fritt med vilt fremmede hunder? neitakk. jeg vil være trygg på de hundene han skal omgås når han er så liten som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...