Gå til innhold

GP politisk?   

12 stemmer

1. 1. Er grandprix stemmene politisk? eller er stemmene til de som synger best?

• Ja
      9
    • Nei, det er til de som synger best.
      3

Fremhevede innlegg

Gjest Mr. G
Skrevet (endret)

Jeg så på GP som mange andre gjorde i går... Jeg kunne ikke la være å legge merke til at de landene som lå rundt sitt eget land, fikk de største stemmene. Er det da egentlig sangen, artisten, teksten som står i fokus, eller er det rett og slett fordi at land føler en tilhørlighet til nabolandene?

Hvis så, så syns jeg det er dumt og trist. For hva er da vitsen?

Endret av Mr. G
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg er veldig enig i at mange land stemmer politisk. Men må si det var mere slikt for noen år siden. I år fikk Russland veldig få stemmer fra småsøsknene sine iforhold til tidligere år.

Gjest Mr. G
Skrevet

Men herregud for en sang!!! Russland hadde den værste av de alle!!!

Skrevet

Alle skjønner jo at når bosnia og hergozovina gir serbia 12 poeng og serbia gir bosnia og hergozovina 12 poeng så er det en vennig gest om at kranglingen for ti år siden er over.

Gjest lolita___
Skrevet

Alle skjønner jo at når bosnia og hergozovina gir serbia 12 poeng og serbia gir bosnia og hergozovina 12 poeng så er det en vennig gest om at kranglingen for ti år siden er over.

Hahahahah så sant det er ikke 10 år men 16 da er det vel på tide.Utrolig egentlig at disse landene har vært i krig med hverandre før.

Jeg er enig i at det er politisk steming,du ser det på mange land..

Gjest Mr. G
Skrevet

og hvis ikke? blir det krig da?

Min favoritt i år var iallefall romania, og albania

Gjest lolita___
Skrevet

og hvis ikke? blir det krig da?

Min favoritt i år var iallefall romania, og albania

Hva er det du snakker om??Je sier at det er på tide at de er venner igjen.Etter så mange år.Skjønner ikke hva du vil frem til

Skrevet

Hvordan kan det være et politisk spill, når landenes stemmer er basert på seernes dom? Du vet, "Send en SMS og stem på din favoritt"? Uansett: Vinneren var utvilsomt den beste låta.

Skrevet

Det har vært slik i åresvis. Lenge var jo skandinavia med på dette også, vi gav alltid Sverige 12 poeng og de gav oss 12 tilbake. Og Hellas får også mistenkelig mye poeng (særlig med den elendige sangen som var i år).

Men det har lite å si på vinnerlåten.

Skrevet

Det har vel mer med kultur enn politikk å gjøre tror jeg. Land som ligger i samme områder har ofte mye felles kulturelt, noe som også gjør seg gjeldende for musikksmaken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har det vel mye med omtale å gjøre, tenker jeg? Her i Norge har jo både Sverige og Danmark fått masse medieomtale i forkant, slik det alltid er. Man har mer fokus på nabolandene sine i forkant av konkurransen, og da øker vel sjansene for at man har de i bakhodet når man skal stemme.

I tillegg det jo typisk mye innflyttere fra naboland - i Norge bor mange svensker som dermed kan stemme på Sverige osv.

Skrevet

Det har vel mer med kultur enn politikk å gjøre tror jeg. Land som ligger i samme områder har ofte mye felles kulturelt, noe som også gjør seg gjeldende for musikksmaken.

Enig. Det handler nok heller om kultur enn politikk.

Gjest Mr. G
Skrevet

var ikke mange som sang på sitt eget språk da.. så hvor blir det av kulturen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er grandprix stemmene politisk? eller er stemmene til de som synger best?

Ingen av delene. Det er stemmer til den beste sangen/ melodien.

Skrevet

var ikke mange som sang på sitt eget språk da.. så hvor blir det av kulturen?

Kulturen går på musikksmak, rytme, dans. Hører du ikke forskjell på Afrikanske rytmer og norsk "bondemusikk" for eksempel? Sånn er det også med Europeisk musikk. Øst-Europeerne har en annen musikksmak enn vi. Rybak vant fordi han appellerte til både østeuropeerne og nordeuropeerne.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan det være et politisk spill, når landenes stemmer er basert på seernes dom? Du vet, "Send en SMS og stem på din favoritt"? Uansett: Vinneren var utvilsomt den beste låta.

Av alle Mann42s tåpelige innlegg tar vel dette kaka. Det er jo seerne som stemmer politisk. Ikke politikerne! :sukk:

Skrevet

Av alle Mann42s tåpelige innlegg tar vel dette kaka. Det er jo seerne som stemmer politisk. Ikke politikerne! :sukk:

Seerne stemmer utfra smak og kultur. Hvorfor skulle de stemme politisk?

Gjest Mr. G
Skrevet

Kulturen går på musikksmak, rytme, dans. Hører du ikke forskjell på Afrikanske rytmer og norsk "bondemusikk" for eksempel? Sånn er det også med Europeisk musikk. Øst-Europeerne har en annen musikksmak enn vi. Rybak vant fordi han appellerte til både østeuropeerne og nordeuropeerne.

nå var det ingen afrikansk musikk der da. det var jo europa som deltok.. Og er selvfølgelig enig at det handler mye om rytme.. men det var ikke mange som skilte seg ut i musikk stil, satt opp mot kulturen. Eneste som jeg nå kan tenke på som hadde en god porson kultur i seg, var grekerne... albania hadde jo en slags katebush stil, med tre soul kvinner på side linja.. romania hadde en "nick cave-kylie minouge" stil... for å ta noen eksempler..

enkelte vinner jo fordi de er stein dyktige.. er ingen fan av rybak da, men han tok de med storm!

Skrevet

nå var det ingen afrikansk musikk der da. det var jo europa som deltok.. Og er selvfølgelig enig at det handler mye om rytme.. men det var ikke mange som skilte seg ut i musikk stil, satt opp mot kulturen. Eneste som jeg nå kan tenke på som hadde en god porson kultur i seg, var grekerne... albania hadde jo en slags katebush stil, med tre soul kvinner på side linja.. romania hadde en "nick cave-kylie minouge" stil... for å ta noen eksempler..

enkelte vinner jo fordi de er stein dyktige.. er ingen fan av rybak da, men han tok de med storm!

Poenget mitt er bare at land som ligger rett i nærheten av hverandre ofte har mye likt i kulturen, også musikksmak. Her er to eksempler på hvordan kulturen er forskjellig.

http://www.youtube.com/watch?v=hb15uOLR-EA

Gjest Mr. G
Skrevet

Poenget mitt er bare at land som ligger rett i nærheten av hverandre ofte har mye likt i kulturen, også musikksmak. Her er to eksempler på hvordan kulturen er forskjellig.

http://www.youtube.com/watch?v=hb15uOLR-EA

artig.. tror jeg var å pissa akkurat når den her sangen kom. for husker den ikke.. men ironisk nok så sier en som har skrevet på den her youtube siden:"Dam that eurovision mafia...and the fact that everybody voted for there geographic friends .This song was the best"

fin sang da... og enig i det du sier.. men det var ikke det som dominerte denne konkurransen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...