Gå til innhold

budsjett kreta 1 uke


^me^

Anbefalte innlegg

jeg og mannen skal for første gang til syden (rethymnon, kreta) i sommer, men vi har vel egentlig ikke noe erfaring med hvor mye penger vi trenger der nede så jeg prøver og sette opp et budsjett slik at vi vet hvor mye dette ca kommer til og koste.

transport:

vi har lyst til og leie moped 1 uke, hvor mye koster det?

mat/drikke:

ingen av oss drikker alkohol så penger spart der, men vi kommer til og spise frokost i leiligheten og middag og kvelds ute og ha brus/juice/vann til maten.

Vi kommer nok til og spise litt is også men ellers ikke så mye snop og slik.

jeg tenkte ca 300 pr pers daglig på mat?

hotell/fly:

ca 10.000 for oss begge 1 uke.

aktiviteter/leie av solsenger:

jeg har veldig lyst til og prøve noe vannsport som feks jetski og dykking og kanskje ta en ferjetur over til santorini.

noen som har peiling på hva dette koster?

leie av solsenger?

Litt penger til annet:

jeg har ikke tenkt og ha en shopping ferie men litt blir det jo, slik som suvenirer og annet vi kanskje kommer til og trenge.

2000?

hva har jeg glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg ville lagt inn 500/pers for mat pr dag eller ca 50 euro. Da har dere det litt romsligere.

Leie av solsenger: 2-3 euro pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg syns å huske at solsenger var veldig dyrt å leie. Mange steder var det timespris, og jeg tror det koster sånn over 60 kr for en dag per pers. Husker vi vurderte å kjøpe oss en liggestol hver istedet, siden vi skulle være på stranda i 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg syns å huske at solsenger var veldig dyrt å leie. Mange steder var det timespris, og jeg tror det koster sånn over 60 kr for en dag per pers. Husker vi vurderte å kjøpe oss en liggestol hver istedet, siden vi skulle være på stranda i 14 dager.

Jeg har ikke vært der trådstarter skal. Men der jeg drar har det ikke vært timespris. Men en dagspris på 2-3 euro - litt avhengig av hvor på stranden man var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg har vært på kreta, chania, og rundt der var det slik. vi lå mange av dagene på innkjøpt stråunderlag-ting. går fint det og da. husker jeg syns maten var billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

mat/drikke:

ingen av oss drikker alkohol så penger spart der, men vi kommer til og spise frokost i leiligheten og middag og kvelds ute og ha brus/juice/vann til maten.

Det er ikke noe som heter kveldsmat i Hellas. Dere spiser forokst, lunsj og middag. middagen spiser gjerne fra kl 19 og utover til ca kl 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Akkurat kommet hjem fra to uker i Rethymnon.

2 solsenger+parasoll kostet 9€ dagen der(til og med når vi kom på stranda klokka 15:00!). Så vi kjøpte oss 2 bademadrasser og egen parasoll til 18€ tilsammen(så senere at vi kunne fått det billigere også). (ved chania, i platanias++ koster det 4-6€ dagen for solsenger+parasoll!)

Jeg fikk ikke sjekka hva vannaktivitetene kosta, men vil tro det er ganske dyrt.

Mat... Kjøpte brød til frokost, ca 4 kr(0,5€) + litt pålegg som vi hadde flere dager. Til lønsj kjøpte vi det samme, eller kjøpte inn litt salatingredienser og lagde salat. Altså ikke særlig dyrt. Middag spiste vi ute. Betalte +/- 20€ for to stk (drakk da bare vann), kjøpte ikke de dyreste rettene.

Går du litt utafor gamlebyen, bare et par gater ovenfor finner du klesbutikker som er mye billigere enn de inni gamlebyen. Kjøpte feks capribuke til 15€(ca 120 kr). Ganske fin/tøff.

Det går to båter til Santorini. Sørg for å ta hurtigbåten, den bruker ca 2,5t hver vei og du får hele dagen der (og sånn guida tur tror jeg fulgte meg). Den koster 125€. Vi tok den sakte båten som koster 90€ og bruker 5t(liksom) per vei, skulle få 6t på øya. Da fulgte frokost og middag på båten med. Ble "tvunget" til å bli med på guida tur(på engeslk) med det selskapet, til 30€ per pers, altså tilsammen 120€ per pers. 1: maten var elendig! Ikke noe godt, tørt og motbydelig. 2: Båten var forsinka, så kom inn 1-2 timer senere enn de sa. Dermed måtte vi til en annen havn (og ta taubane i stedet for buss opp). Det endte med at vi fikk 3,5t på øya. 3: Guidingen var på RUSSISK! Jeg hadde fått utdelt manuset for å oversette til de jeg var med som ikke er så stødig i engelsk, men jeg kunne jo ikke lese og se ut samtidig, og jeg ante jo ingen ting hvor noe var for jeg hadde aldri vært der før). Første stopp rakk vi bare å spise lønsj(var skrubb sultne) før bussen gikk. Andre stopp var bedre, og da hadde vi klaga så mye så guiden(som snakka engelsk) tørte ikke annet enn å følge oss gjennom byen og dit vi skulle mens han fortalte litt og sånn. På veien hjem var det "mye" sjø(litt bølger) så båten kunne ikke legge til i Rethymnon, måtte reise til Heraklion så skulle vi få buss derfra. Skulle være inne til samme tid. Greit nok det, de kan jo ikke noe med været. Endte med å komme hjem 2t senere enn hva vi var lovt. Tilsammen 17,5 t reise for 3,5t på santorini. Ikke verdt penga. Snakka med noen som tok hurtigbåten og de hadde hatt en kjempe fin tur:)

Ha en super tur :) Det er en ganske koselig by, men jeg liker Chania bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannaktiviteter mener jeg og husker koster rundt 15 euro per pers og oppover avhengig av hva man skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært på Kreta, og vi brukte 4000 kr hver, holdt lenge :) Lite alkohol, men godt med mat og drikke ellers. 6 euro pr dag for solsenger, og alle måltider ute :) Men vi shoppet lite da, ikke det vi var der for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp kommet hjem etter en uke på fantastiske Kreta nå i mai/juni 10. Ikke så varmt der nede nå men for et sted. Leide bil i 4 dager og kjørte runde nærmest på måfå oppe i fjellene. For et sted. Tavernaer uten meny men med utrolige matretter, lokalprodusert oliven, honning og vin, hjertevarme og empati. Ja, dere finner alt dette om dere bare drar 10-15 minutter inn i landet fra de store feriestedene.

Vi leide som sagt en bil der nede og det fantes et utall av mer eller mindre seriøse utleiere. Er skeptisk når samme person og kontor er vekslebutikk, selger sightseeingturer, internettsurfing og bilutleie. Fant et firma som TUI bruker som hadde gode priser og noe vi satt pris på en hyggelig svenske? som pratet veldig godt norsk. Sa at mesteparten av kundene deres kom tilbake og det forstår vi godt. Dumme oss gikk tomme for bensin langt oppe i fjellene. Hva skulle vi gjøre? Ringte utleiefirmaet og etter litt over 1 time så kom de med reservebensin. Skulle heller ikke ha noe ekstra betalt for det. Bra service. Fin hjemmeside har de også på http://www.speedwheel.no Anbefales både Kreta og Speedwheel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp kommet hjem etter en uke på fantastiske Kreta nå i mai/juni 10. Ikke så varmt der nede nå men for et sted.

Vi var på Kreta nå fra 28 mai til 04 juni og vi hadde 36 grader på dagen hver dag, er ikke det mer enn varmt nok da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...