Gå til innhold

Gjentatte drømmer

Fremhevede innlegg

Gjest reebok
Skrevet

For 3 år siden døde en bekjent av meg, 25 år gammel. Denne jenta gikk jeg i klasse med på barneskolen, og vi fortsatte på samme skole på ungdomsskolen og videregående. Jeg hadde ikke noe venninneforhold til henne etter barneskolen (på barneskolen lekte vi sammen og var i bursdager hos hverandre og hos klassevenninner), men så klart vi pratet ved visse anledninger. Jeg vil si jeg kjente henne, selv om vi ikke omgås på hverdagen.

Så giftet hun seg og flyttet til utlandet. Bare et halvt år seinere døde hun, noe jeg syns var svært trist, selvsagt.

Jeg tenkte mye på dette, det er sjelden man hører om noen på sin egen alder som dør, og enda nærmere blir det selvsagt når det er noen du kjenner. Jeg tenkte mye på at "nå finnes hun ikke mer", på omstendighetene rundt hennes død, på familien, på livet generelt, og på ektemannen som ble etterlatt på denne måten.

I ettertid har jeg drømt mye om henne, om natta. Det er gjentagende drømmer, og det går ut på at jeg er med henne, og er overraska at hun "er der", hun er jo død! Jeg skal prøve å si til henne at hun er død/kommer til å dø (det er litt forskjellig i hver drøm), og greier det som regel ikke (enten fordi jeg våkner, eller jeg husker det ikke når jeg våkner)

Jeg lurer veldig på hva årsaken til at jeg drømmer om dette gjentagende ganger, og hva drømmen prøver å fortelle meg? Noen som har noen teorier?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Hva det betyr vet jeg ikke. Men, jeg har også hatt en del slike drømmer. For 4 år siden fikk jeg en dødfødt sønn, og siden den gang har jeg fra tid til annen hatt slike drømmer som du beskriver. Det varierer litt hva settingen i drømmene er, men kort fortalt dreier det seg alltid om at jeg finner ham sprell levende, og blir helt sjokkert. I drømmene vet jeg alltid at han er død, og det er derfor sjokket over å finne han levende blir så stort. Det er ikke "gode drømmer" hvor jeg blir glad for å finne ham levende, det er ekle drømmer hvor jeg ikke kan fatte hvordan han kan være levende, og bruker tiden på å sjekke om han virkelig lever, forteller andre at han egentlig er død, eller venter på at han skal dø. Min drømmer slutter også alltid før jeg egentlig finner ut av hva som foregår, og jeg kommer aldri ut av den ekle følelsen, og over i det som egentlig burde være lykke over at han lever.

Når blir jo dette litt annerledes, iom at mine drømmer dreier seg om sønnen min. Men drømmene ser allikevel ut til å være ganske like. Hva de betyr vet jeg som sagt ikke.. Men min teori er det er "underbevisstheten

som prøver å finne ut av ting". Etter 4 år er jeg ikke lenger i akutt sorg, og slik jeg forstår deg er heller ikke du i sorg. Jeg tror det dette handler om er at vi begge har opplevd helt uventa dødsfall. Barn og unge mennesker skal ikke dø,og når de gjør det blir det et sjokk som setter i gang en del tanker. Jeg tror kanskje at disse drømmene er et uttrykk for at "psyken" prøver å finne ut av nettopp dette. Etter noen år så er det naturlig at man ikke tenker like mye på dette i hverdagen, men at en del av sjokket og tankene fortsatt "finnes", og at det derfor popper opp i drømmer. For min del har jeg alltid opplevd disse drømmene som en slags påminner om at jeg må akseptere at han virkelig er død. Jeg vet det jo innerst inne, selv i drømmene, men jeg må akseptere og forstå det.

Jeg vet ikke om du fikk noe fornuftig ut av dette svaret, men drømmene dine virket såpass kjente at jeg "måtte" svare. Håper du finner ut av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...