Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Jeg er så j**** lei av bjeffinga til bikkja. Jeg blir så forbanna hver gang den bjeffer. Den bjeffer når den er gira, under lek, hvis det ringer på, hvis fremmede kommer inn i huset, hvis det går forbi mennesker osv. Hvis jeg tar bikkja hver gang den bjeffer, vil den slutte da? Jeg skal flytte snart og kan ikke bruke måneder på å få den til å holde kjeft.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Jeg anbefaler ikke å ta bikkja når den bjeffer. Dette vil gjøre hunden usikker og kan føre til at den tar igjen på deg/andre ved å bite. Det du kan prøve er å lære hunden en kommando for bjeffingen eller du kan gi hunden en oppgave slik at den glemmer å bjeffe. Har du gitt hunden mange oppgaver der den bruker hodet? Søksøvelser? Kaster du mye ball/pinner med hunden?
Gjest Dallandra Skrevet 29. mai 2010 #3 Skrevet 29. mai 2010 Hunden roper, du roper, det kan jo rett og slett hende at hunden opplever at dere gjør noe sammen. Istedenfor å "ta" hunden hver gang den bjeffer så kan du vise den at det ikke er ok oppførsel i lett kontrollerbare situasjoner, som for eksempel lek, ved å avslutte leken og snu ryggen til/gå med en gang den begynner å bjeffe. Når den så slutter, så roser du, gjerne med godbit. Så er det som med barneoppdragelse, konsekvens og god tid og massevis av tålmodighet som skal til, og så lykkes man forhåpentligvis.
MissMas Skrevet 29. mai 2010 #4 Skrevet 29. mai 2010 Istedenfor å "ta" hunden hver gang den bjeffer så kan du vise den at det ikke er ok oppførsel i lett kontrollerbare situasjoner, som for eksempel lek, ved å avslutte leken og snu ryggen til/gå med en gang den begynner å bjeffe. Når den så slutter, så roser du, gjerne med godbit. Det er noen som mener at hvis man gjør dette, kan hunden bjeffe med vilje fordi den vet at hvis den er stille etterpå, får den en godbit..
MissMas Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Jeg er så j**** lei av bjeffinga til bikkja. Jeg blir så forbanna hver gang den bjeffer. Den bjeffer når den er gira, under lek, hvis det ringer på, hvis fremmede kommer inn i huset, hvis det går forbi mennesker osv. Hvis jeg tar bikkja hver gang den bjeffer, vil den slutte da? Jeg skal flytte snart og kan ikke bruke måneder på å få den til å holde kjeft. Hva mener du med å "ta" bikkja? Slå den? Legge den i bakken? Jeg synes du skal si "NEI" jeg. Men det hjelper kanskje ikke hvis den ikke hører på kommandoen "nei".. Noen hunder er jo også "gævlehunder" eller "gneldrebikkjer" som noen kaller det. Det er nok vanskeligere å få slike hunder til å ti stille. Håper det ordner seg for dere i hverfall! Vet hvor slitsomt mye bjeffing kan være.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #6 Skrevet 29. mai 2010 Hva mener du med å "ta" bikkja? Slå den? Legge den i bakken? Jeg synes du skal si "NEI" jeg. Men det hjelper kanskje ikke hvis den ikke hører på kommandoen "nei".. Noen hunder er jo også "gævlehunder" eller "gneldrebikkjer" som noen kaller det. Det er nok vanskeligere å få slike hunder til å ti stille. Håper det ordner seg for dere i hverfall! Vet hvor slitsomt mye bjeffing kan være. Mener å ta han litt i nakkeskinnet og legge den i bakken. Overhode ikke slå!! Herregud! Han kan nei, men han blokkerer alt og alle ute når han er i bjeffemodus, og det er umulig å få kontakt. Jeg har prøvd og prøvd, og han holder ALDRI kjeft!
Green Lady Skrevet 29. mai 2010 #7 Skrevet 29. mai 2010 Jeg vil ikke anbefale å ta hunden og legge den i bakken når den bjeffer. Jeg tror det handler mye om "state-of-mind", og når hunden er giret er den ikke mottakelig for vanlige kommandoer. Jeg tror det kan være en av to ting: Enten er du med på å gire opp hunden (du snakker høyere, kroppsspråket ditt kan kommunisere at du er giret, f.eks. med veiving med hender, store begevelser osv), eller hunden har ikke respekt for deg, og anser ikke deg som flokkens leder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #8 Skrevet 29. mai 2010 Mange bare tar på hunden for å flytte fokus. Snakk om en lett berøring.
addict Skrevet 29. mai 2010 #9 Skrevet 29. mai 2010 Her har det vært plent umulig å gjøre noe med bjeffinga. Har en Dachs som bjeffer som besatt når det ringer på.. Hunden er for lav til å komme med "lett berøring", kun er for kjapp og langt nede til at det bare er å poke henne i sida. Det blir derfor ikke konsekvent nok. Hun hører ikke på nei, vannflaske har ikke fungert fordi det ikke blir 100% konsekvent (må finne den fram og ta henne med EN gang, noe vi ikke får til), å være helt rolig funker ikke, å ikke åpne før hun holder kjeft funker ikke.. Hun er ikke interessert i godbiter eller leker, løfter vi henne opp så bjeffer hun jammen da og. Har vært på kurs og hos veterinær for å få tips og råd og konklusjonen er: vi har en 12 år gammel hund som bjeffer når det ringer på. Ikke noe å gjøre med det :\
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #10 Skrevet 29. mai 2010 Jeg tror du må avslutte leken straks den begynner å bjeffe. Det er snakk om å svekke bjeffeatferden. Se på situasjonen dere er i når hunden bjeffer. F.eks bjeffer i lek. Avslutter du det vil du frata hunden noe den vil, og dette kalles atferdsanalytisk for negativ svekking. Bjeffeatferden vil avta i hyppighet. Du må være konsekvent. Du kan også belønne og rose hunden i situasjoner hvor den er stille. F.eks når den har lagt seg og er rolig. Så gi en go'bit. Da forsterker du opp den atferden. Selv har jeg en hund som omtrent aldri bjeffer. Kun når det ringer på døra. Ser selvfølgelig sammenhengen med at "det ringer på døra, hunden bjeffer, døra går opp og noen hilser på ham" ergo han får belønning (positiv forsterkning) for å bjeffe når det ringer på. Sett lapp på døra om at folk skal ringe på, men må vente litt hvis dere skal trene på at hunden skal være stille før døra går opp. Det kan ta tid, men hundeoppdragelse tar jo tid Hunden gjør jo kun atferd som er lønnende for dem selv, så man må bare analysere situasjonene som oppstår og finne ut hva man faktisk belønner. =)
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 Huff, forstår hvordan du har det. Blir forbanna av bjeffing selv! Utrolig irriterende lyd! Hvordan er hunden i hverdagen? Er den stresset, eller virker den rolig og harmonisk? Får den nok fysisk og mental aktivitet? Mange hunder kan utvikle negativ atferd dersom de er understimulerte. Som en siste atferd finnes det halsbånd som kan benyttes for å avlære bjeffing. Nei, jeg snakker ikke om slike elektriske, men om disse som spruter væske. Man fyller på enten rent vann, eller vann tilsatt sterktluktende sennep eller sitron, i en beholder på halsbåndet. Når hunden bjeffet trigges en mekanisme som skyter en stråle med væske i/foran ansiktet til hunden. Det fungerer både som en distrasksjon og som en korrigering. Slike bånd koster rundt 1000 kr i dyrebutikken.
Tabris Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Før man i det hele tatt begynner å vurdere å ta i bruk slike bånd, eller å "ta" hunden, så bør man for det første være sikker på at hunden får nok aktivisering så man vet det ikke er rastløshet og overskuddsenergi som ligger bak. Deretter bør man også se på om hunden generelt sett er mye stresset, da bør man heller sette inn tiltak for å dempe stresset (som også vil styre hvilke måter man aktiviserer hunden på). En stresset eller rastløs hund vil ikke bli rolig og avbalansert av sitrusbånd eller å bli "tatt".
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 Før man i det hele tatt begynner å vurdere å ta i bruk slike bånd, eller å "ta" hunden, så bør man for det første være sikker på at hunden får nok aktivisering så man vet det ikke er rastløshet og overskuddsenergi som ligger bak. Deretter bør man også se på om hunden generelt sett er mye stresset, da bør man heller sette inn tiltak for å dempe stresset (som også vil styre hvilke måter man aktiviserer hunden på). En stresset eller rastløs hund vil ikke bli rolig og avbalansert av sitrusbånd eller å bli "tatt". Og derfor skrev jeg det jeg skrev først i innlegget mitt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #14 Skrevet 30. mai 2010 Hunden får nok morsjon, er rolig og avbalansert og er overhode ikke stresset. Avslutter alltid lek hvis den bjeffer. Men den bjeffer uansett..
Tabris Skrevet 30. mai 2010 #15 Skrevet 30. mai 2010 Og derfor skrev jeg det jeg skrev først i innlegget mitt... Ah, beklager. My bad. Men uansett kan det ikke gjentas for ofte, mener jeg.
Miss Puddel Skrevet 30. mai 2010 #16 Skrevet 30. mai 2010 gi den beskjed om å legge seg og bli! når den bjeffer, allerhelst i flat dekk. mange hunder blir stille når de må ligge i dekk, fordi da befinner den allerede seg i en underkastet stilling, og bjeffing er ikke en underkastet atferd, så det kræsjer litt. Om du i tillegg lærer inn en flat dekk, med hodet lagt ned på underlaget strukket fremover er det faktisk VANSKELIG for den å bjeffe...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #17 Skrevet 30. mai 2010 Er en 3 år gammel hund som er innen for spisshund-rasene foresten. kanskje jeg skal prøve sånn halsbånd.. Blir bokstavlig talt gal av det. Bjeffing halve dagen. Vet spisshunder har lett for å bjeffe, men det finnes grenser for hva jeg takler. og jeg burde nok tatt tak i dette før, men nå ble det ikke sånn. har tatt han et par ganger de siste gangene, og han holder kjeft litt da.. Så det funker jo selv om det ikke er ideellt.. Takk for svar.
Capricorn Skrevet 30. mai 2010 #18 Skrevet 30. mai 2010 Er en 3 år gammel hund som er innen for spisshund-rasene foresten. kanskje jeg skal prøve sånn halsbånd.. Blir bokstavlig talt gal av det. Bjeffing halve dagen. Vet spisshunder har lett for å bjeffe, men det finnes grenser for hva jeg takler. og jeg burde nok tatt tak i dette før, men nå ble det ikke sånn. har tatt han et par ganger de siste gangene, og han holder kjeft litt da.. Så det funker jo selv om det ikke er ideellt.. Takk for svar. Er det en Flatcoated Retriever? Kjenner meg igjen. Syns det er noe av det vanskligste med hundeoppdragelse. Hvis dette er en Flat så har jeg desverre ingen tips til deg
Tabris Skrevet 30. mai 2010 #19 Skrevet 30. mai 2010 Er det en Flatcoated Retriever? Kjenner meg igjen. Syns det er noe av det vanskligste med hundeoppdragelse. Hvis dette er en Flat så har jeg desverre ingen tips til deg Nei, det var en spisshund.
Cayenne Skrevet 4. juni 2010 #20 Skrevet 4. juni 2010 Som en siste atferd finnes det halsbånd som kan benyttes for å avlære bjeffing. Nei, jeg snakker ikke om slike elektriske, men om disse som spruter væske. Man fyller på enten rent vann, eller vann tilsatt sterktluktende sennep eller sitron, i en beholder på halsbåndet. Når hunden bjeffet trigges en mekanisme som skyter en stråle med væske i/foran ansiktet til hunden. Det fungerer både som en distrasksjon og som en korrigering. Slike bånd koster rundt 1000 kr i dyrebutikken. Disse bånden er faktisk ulovlig å bruke i Norge, ja de er lov å selge (ikke spør meg hvorfor...), men ikke lov å bruke. Du har skaffet deg en spisshund, ikke tatt tak i bjeffingen fra straten av, helt sikkert forsterket bjeffingen, og nå skal hunden straffes fordi du ikke har tid til å trene på det? Fantastisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå