Gå til innhold

Burde aldersgrenser gjelde på dagen?

21 stemmer

1. 1. Når synes du aldergrenser burde gjelde?

• De bør gjelde fra og med den dagen du når alerdgrensen
      14
    • De bør gjelde fra og med 1 januar det året du blir alerdgrensen
      5
    • Aldergrenser burde fjernes
      2

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere egentlig. Burde aldersgrenser som seksuelle lavalder, lappen, kjøp av alkohol, stemme ved valg og alle andre aldersgrenser gjelde fra og med den dagen de gjelder (som 18 på bil), eller synes du de bør gjelde fra det året du blir den og den alderen, selv om man ikke fyller år før 31 desember f.eks?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Sex er det det samme om det er dagen du fyller 16 eller året du fyller 16 syntes jeg. Hvis en mor anmelder en 18åring for å ha sex med dattera som ikke fyller 16 før om noen mnd tror jeg politiet ville ledd av hu.

På lappen, alkohol, røyk, utesteder osv bør det gjelde dagen du blir 18.

Skrevet

Jeg spurte damene på lokalbutikken om jeg kunne få kjøpe øl en halvtime før stengetid lørdag, da jeg fylte 18 dagen etter.

Det fikk jeg ikke, og selv om jeg forstod det, synes jeg det kanskje var en gråsone.

Ellers så er det jo slik at et sted må grensen gå, og blir jo for dumt omman i praksis kan kjøre og drikke når man er 17 hvis man er født på årets siste dag....

Skrevet

Hadde blitt en veldig pågang på biltilsynet (oppkjøring) i januar :gjeiper:

Skrevet

Jeg spurte damene på lokalbutikken om jeg kunne få kjøpe øl en halvtime før stengetid lørdag, da jeg fylte 18 dagen etter.

Det er ikke lov å selge alkohol etter klokken 18:00 på lørdager, så hvis klokken var 17:30 var det uansett veldig lenge igjen til bursdagen din. Og var den over 18:00 hadde du jo ikke fått kjøpt uansett. Dessuten er loven klar, og butikken kunne ha mistet retten til å selge alkohol.

Skrevet (endret)

Det er ikke lov å selge alkohol etter klokken 18:00 på lørdager, så hvis klokken var 17:30 var det uansett veldig lenge igjen til bursdagen din. Og var den over 18:00 hadde du jo ikke fått kjøpt uansett. Dessuten er loven klar, og butikken kunne ha mistet retten til å selge alkohol.

Dette var den gangen butikkene stengte klokken 18. Jeg har ingen protester mot det du skriver her, eller hva som ble gjort den gangen, det var bare en refleksjon over spørsmålet til TS. Jeg har aldri tenkt på det før! :) Men kanskje det ikke hadde vært klin umulig å tillate oppkjøring og alkoholkjøp på nærmest liggende virkedag hvis man fyller 18 søndag? :ler:

Endret av kaprifolen
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns man kan få komme inn på utesteder året man fyller 18/20. Jeg har bursdag i slutten av desember, og synes det var utrolig kjedelig å måtte dra hjem etter vors, når alle mine venner dro på byen:(

Skrevet

Det fikk jeg ikke, og selv om jeg forstod det, synes jeg det kanskje var en gråsone.

Ellers så er det jo slik at et sted må grensen gå, og blir jo for dumt omman i praksis kan kjøre og drikke når man er 17 hvis man er født på årets siste dag....

Verre med vennina mi som ikke fikk kjøpe alkohol på 18 års dagen sin forde hun i kassa ikke viste når på dagen hun ble født :skratte:

Skrevet

Tja, jeg var "for ung" et år da jeg var på en uteplass, for jeg fylte ikke 22 før om noen måneder. (Det var 22års grense etter et visst klokkeslett)

De sjekka legitimasjon, og så kun på årstallet, for jeg fikk bli sittende i alle fall. Men det er kanskje annerledes når det er slike alternative aldersgrenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...