Gå til innhold

Mastergrad i England


LarsThomas

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste. Vurderer å søke master i England kontra Norge da de er på 1 år. Men er usikker på hvordan arbeidsgiver vurderer dette opp mot en vanlig 2 årig grad fra Norge?

Jeg har ikke kanongode karakterer, så må bli ved et litt mindre anerkjent universitet, men ikke blant de dårligste heller. Studerer forøvrig økonomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ettårig mastergrad er ikke sidestilt med en toårig mastergrad her i Norge (se NOKUT), men det betyr ikke at du ikke får jobb etter denne. For å kunne ha noe "å slå i bordet med" til en eventuelt arbeidsgiver, ville jeg valgt en av de akkrediterte økonomiskolene. De finner du her: http://www.sivilokonomene.no/?nid=60320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

De universitetene jeg har tenkt på er Equis akkreditert. Så det betyr da at de er av en viss standard? Bryr meg egentlig ikke om masteren blir sidestilt med en norsk master, spørsmålet er egentlig om en arbeidsgiver alltid vil velge en med norsk master kontra en med master fra feks Newcastle Business School.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvilke steder er det du har tenkt å søke? Jeg er ferdig med bacheloren min her i Norge nå, men har ikke kjempegode karakterer, så kanskje jeg og må søke i utlandet, så det hadde vært

supert om du hadde noen tips! Beklager hvis du syns jeg kupper tråden din altså, men jeg veit ikke helt hvor jeg skal starte å lete.

Forøvrig så har jo alle siviløkonomer som er litt "gamle" her i landet også bare 4 år, men det teller jo ca likt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg tenkte i utgangspunktet var Newcastle, Leeds og Aston. Men usikker på om jeg kommer inn på alle.. Jeg har ca 3.2 i snitt, altså en "sterk" C. Har vært i kontakt med Newcastle, og de sa at de trodde det holdt.

Usikker på om jeg skal satse på en et sted i Norge, UIA feks, eller om jeg skal prøve meg på England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 3.2 universalt en sterk C? Jeg vet BI regner B til 3.5, men gjør de andre handelshøyskolene også det?

... Av egen nysgjerrighet, ikke for å være ekkel. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jeg da ut i fra, hvordan ellers skal de regne det? Alt mellom 3 og 4 er C evt? Jeg er ganske sikker på at UMB feks også regner fra B fra 3.5.

Dersom B ikke er fra 3.5 så vil det jo si at en A ikke er i fra 4.5, men 5 blank. Altså KUN A, noe som jeg synes høres litt rart ut?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres kjempe gøy ut TS! :skravle:

Jeg begynner min bachelor i Engelsk Litteratur i Oktober, men jeg har planlagt å ta masteren i England også. Men skoleåret til masteren er litt lengre da tror jeg enn et vanlig studieår. Men hvem bryr seg om det.

Dessuten tror jeg et år i England vil være en fin opplevelse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvilket fagområde tenker du deg? Er du på samfunnsøkonomi, er det enklere enn om du har planer om f.eks. finans eller strategi. En del av de "store" selskapene som rekrutterer fra de tradisjonelle siviløkonomutdannelsene kan være ganske sære på hvilke læresteder de anser som interessante og ikke, og da er det ikke nødvendigvis noen fordel å komme med en utenlandsk grad fra et universitet de ikke kjenner til, og som attpåtil er kortere enn en norsk grad. Men det kommer jo helt an på hva slags type arbeid du ønsker, det er bare noe å være bevisst på. Og husk at du må kunne forklare hvorfor du valgte å dra til utlandet og akkurat dette universitetet, utover karakterene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En Master i England tar ett år hvis du har en fireårig BSc Honours, noe som ikke eksisterer i Norge. Med en BSc Hons vil du også kunne få komme inn på et fireårig PhD-program, så framt du er flink nok. Eller så kan en MSc godt ta to år hvis du kun har en treårig BSc.

Er litt usikker på hvordan det er med andre fag enn de som inngår i en BSc og MSc (dvs vitenskapsfag), og hvor strenge de er på om du må ha en Honours for at du kan få komme inn på den ettårige. Du skal ihvertfall være knallgod hvis du blir tatt opp til en ettårig MSC på bakgrunn av en gjennomsnittlig treårig BSc på de store universitetene, men kan hende det er annerldes med økonomi. Undersøk dette ihvertfall, slik og spør hvilke krav de setter til din BSc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er 3.2 universalt en sterk C? Jeg vet BI regner B til 3.5, men gjør de andre handelshøyskolene også det?

... Av egen nysgjerrighet, ikke for å være ekkel. :klemmer:

Er ikke C = 4?

(Altså at A = 6, B = 5, C = 4, D = 3, E = 2, F = 1)

Det er dette jeg har regnet med når jeg har prøvd å finne snittet mitt,

er ferdig med bachelor i år og har søkt videre på master, men det er mulig

jeg har tatt feil da..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er ikke C = 4?

(Altså at A = 6, B = 5, C = 4, D = 3, E = 2, F = 1)

Det er dette jeg har regnet med når jeg har prøvd å finne snittet mitt,

er ferdig med bachelor i år og har søkt videre på master, men det er mulig

jeg har tatt feil da..?!

Der jeg studerer er i alle fall A=5, B=4 og så videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er ikke C = 4?

(Altså at A = 6, B = 5, C = 4, D = 3, E = 2, F = 1)

Det er dette jeg har regnet med når jeg har prøvd å finne snittet mitt,

er ferdig med bachelor i år og har søkt videre på master, men det er mulig

jeg har tatt feil da..?!

Du får jo ikke poeng for en F, for da har du strøket, og den karakteren er ikke på vitnemålet ditt! E=1, A=5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

En Master i England tar ett år hvis du har en fireårig BSc Honours, noe som ikke eksisterer i Norge. Med en BSc Hons vil du også kunne få komme inn på et fireårig PhD-program, så framt du er flink nok. Eller så kan en MSc godt ta to år hvis du kun har en treårig BSc.

Er litt usikker på hvordan det er med andre fag enn de som inngår i en BSc og MSc (dvs vitenskapsfag), og hvor strenge de er på om du må ha en Honours for at du kan få komme inn på den ettårige. Du skal ihvertfall være knallgod hvis du blir tatt opp til en ettårig MSC på bakgrunn av en gjennomsnittlig treårig BSc på de store universitetene, men kan hende det er annerldes med økonomi. Undersøk dette ihvertfall, slik og spør hvilke krav de setter til din BSc.

Dette stemmer ikke. Standard lengde på en britisk master er ett år, to om man har Research track. Mastergraden følger en treårig bachelorgrad (selv om det finnes unntak). De fireårige bachelorgradene er stort sett i Skottland (selv om man gjerne kaller det master der). En honoursdegree går uansett gjerne ned til third class, så det spiller liten rolle.

Det er også et litt annet system i blant annet kunstfag, men det er vranglære å påstå at det gjelder for alle fagområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette stemmer ikke. Standard lengde på en britisk master er ett år, to om man har Research track. Mastergraden følger en treårig bachelorgrad (selv om det finnes unntak). De fireårige bachelorgradene er stort sett i Skottland (selv om man gjerne kaller det master der). En honoursdegree går uansett gjerne ned til third class, så det spiller liten rolle.

Det er også et litt annet system i blant annet kunstfag, men det er vranglære å påstå at det gjelder for alle fagområder.

Vel, nei, ikke helt.

Jeg har selv en Honours fra UK, og du er ikke garantert plass eller ettårig MSc hvis du kun har en treårig standard BSc.

At den går ned til tredje grad (third degree) nbetyr ikke annet enn at man vil slite stort hvis målet er en fireårig PhD. Da akspeteres kun første og andre grad, ihvertfall hos de renommerte universitetene. men som sagt, dette er vitenskapsfag, vet ikke hvordan står er på HF, øk o.l.

Til og med tannleger og leger blir uteskaminert med en BSc i surgery and medicine/dentistry. De må ta ett års postgraduate study for å få tittelen master.

Men Hons er mye mer utbredt i Skottland, det er sant. Du stiller likevel hav bedre ved evt jobbsøk ved å ha en Hons kontra en regulær BSc. Men nå ble dette OT, beklager TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vel, nei, ikke helt.

Jeg har selv en Honours fra UK, og du er ikke garantert plass eller ettårig MSc hvis du kun har en treårig standard BSc.

At den går ned til tredje grad (third degree) nbetyr ikke annet enn at man vil slite stort hvis målet er en fireårig PhD. Da akspeteres kun første og andre grad, ihvertfall hos de renommerte universitetene. men som sagt, dette er vitenskapsfag, vet ikke hvordan står er på HF, øk o.l.

Til og med tannleger og leger blir uteskaminert med en BSc i surgery and medicine/dentistry. De må ta ett års postgraduate study for å få tittelen master.

Men Hons er mye mer utbredt i Skottland, det er sant. Du stiller likevel hav bedre ved evt jobbsøk ved å ha en Hons kontra en regulær BSc. Men nå ble dette OT, beklager TS.

Jeg tviler ikke på at dette gjelder i ditt fagområde, men jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant for TS? H*n har jo ingen mulighet for å ta noen honoursgrad, og ikke snakker h*n om doktorgrad heller. Innen økonomi er det jevnt over bare treårige grader som tilbys, også på de store skolene (LSE, Oxbridge, etc.), og man kommer helt fint inn på mastergraden med en ren bachelorgrad. (Ellers kunne man jo lure på hvordan alle nordmenn kom seg inn på mastergrader der.) Men som du sier; OT. TS, jeg synes bare du skal sette igang prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange gode svar!

Jeg tror jeg får prøve å finne et passende universitet og sette i gang søkeprosessen.

For å svare på et par spørsmål fra tidligere i tråden så ønsker jeg å ta en stratgi/finans master, men fortsatt litt usikker på hvilken retning jeg ønsker. Jeg har egentlig ingen planer om å søke meg til noen av de "største" selskapene, men håper at en msc fra England vil være attraktiv for de litt mindre selskapene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til den toårige mastergraden man kan ta i Norge - hvor man får sommerferie, er det i veldig mange fagområder i Storbritannia meningen at sommeren på slutten av året også skal gå med til å skrive masteroppgaven.

Jeg kan forøvrig anbefale Newcastle som studentby. Masse hyggelige mennesker, masse hyggelige priser og en brukbar standard på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...