Gå til innhold

Trenger raskt svar! Automatgir og parkering!

Rumohra

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg låner bil i dag (en av SUV-ene til Volvo), og denne har automatgir, jeg er vant til manuell. Den har heller ikke noe brekk slik jeg er vandt med.

Det jeg lurer på er om den står trygt når den er parkert, står i "Park", men jeg liksom ikke har satt på noe brekk? Har "Park"-funksjonen låsing av bakhjulene slik som brekket?

Er litt viktig at jeg finner ut dette snart, så jeg trygt kan la den stå der den står nå! ;)

Huff, føler meg skikkelig dum nå, men bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg låner bil i dag (en av SUV-ene til Volvo), og denne har automatgir, jeg er vant til manuell. Den har heller ikke noe brekk slik jeg er vandt med.

Det jeg lurer på er om den står trygt når den er parkert, står i "Park", men jeg liksom ikke har satt på noe brekk? Har "Park"-funksjonen låsing av bakhjulene slik som brekket?

Er litt viktig at jeg finner ut dette snart, så jeg trygt kan la den stå der den står nå! ;)

Huff, føler meg skikkelig dum nå, men bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg kjører endel automat (men har ikke automatgir på egen bil), og lar den alltid bare stå i "park". Aldri vært noe problem. De som "lærte" meg å kjøre med automat sa det var sånn man skulle gjøre. Uten at jeg har noen som helst garanti for at de er eksperter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at den ikke har et brekk i tillegg?

Jeg har hatt en Mercedes E klasse Automat, og den hadde fotbrekk. En "stang" du trykket nen med foten, og en hendel under rattet til å løse opp brekket med.

Kan du ikke spørre vedkommende som du låner bilen av da?

Men ja, i det store og det hele holder det lenge å parkere i "park".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da var det det med Google igjen da :P Fant ut med et like søk at det, som dere sier, sannsynligvis er et brekk der, og regner med at jeg fant det. En slags liten pedal helt ute mot venstre som kan trykkes inn i forskjellige grader. Fant også en hendel over til å dra ut med ((P)) på, så antar det er den hendelen. "Brekket" er ihvertfall nå på, og det er ikke store hellingen der den står, jeg blir bare så nervøs når det gjelder andres biler ;)

Takk for raske svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "Park"-funksjonen låsing av bakhjulene slik som brekket?

Park låser girkassen, som indirekte låser drivhjulene.

På de fleste biler uten permanent, mekanisk 4wd vil det si at man "låser" forhjulene. "Låser", fordi jeg har vært borti et par ganske utrivelige episoder med mer eller mindre ødelagte biler. Ødelagt mellomaksel = hjulene snurrer fritt mens girkassen står fast. Ødelagt parkfunksjon = hjulene snurrer mens girkassen bare delvis yter motstand. Førstnevnte bil kunne ikke kjøre selv, den ble slept til verksted, og så ville den ikke stå stille i bakken utenfor verkstedet. Sistnevnte var kjørbar, og etter litt for mange tilfeller av at eieren stoppet bilen ved å slenge spaken i P istedenfor å først stoppe med fotbrems og så sette i P røk parkfunksjonen med et smell.

Generelt bør man aldri basere seg på hverken P eller brekket alene, bruk alltid begge. Å ikke bruke brekket fordi man "alltid" parkerer på flatmark kan dessuten resultere i at det sitter fast og er ubrukelig den dagen man må parkere i en bakke, det er litt kjedelig. "Mosjoner" brekket jevnlig, så holder det seg i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En slags liten pedal helt ute mot venstre som kan trykkes inn i forskjellige grader. Fant også en hendel over til å dra ut med ((P)) på, så antar det er den hendelen.

Gode gamle Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...