<CupCake> Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Jeg var ikke sikker på om dette gikk under koshold eller helse så la det her.. Men jeg liker ikke mat, jeg vet ikke hva det er men jeg liker ikke å spise. Når folk spør meg hva slags mat jeg liker så klarer jeg egentlig ikke komme på noe.. Pleier å si at jeg spiser fordi det er nødvendig og ikke fordi jeg liker det.. Jeg har ikke anoreksia eller bullemi, jeg kaster ikke opp og jeg slutter ikke spise.. jeg vil ikke og går ikke ned i vekt.. Det har heller noe med at jeg synes det er litt ekkelt (vet det høres rart ut) men det å måtte spise for at det så skal gjennom kroppen og ut.. sliter masse med det også.. Det begyner å bli værre, tror det er fordi jeg har flyttet til England og maten i tilleg til å være noe jeg ikke liker - er ukjent og jeg begyner å bli kvalm hver gang jeg spiser (kaster IKKE opp) men må ofte legge meg nedpå etter å ha spist fordi jeg blir sliten av å 'sloss' med kroppen.. Jeg blir ofte ikke sulten heller, før kunne jeg gå dager uten å spise av den grund at jeg bare ikke ble sulten og glemte å spise.. gikk ikke ned i vekt da heller.. har blitt flinkere de siste årene og spiser jevnlig selv om jeg ikke er sulten.. Er det noen andre som har det på samme måte eller hørt om det før.. kanskje har noen råd? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, og det begynner å bli ganske slitsomt..
Mari90 Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har slitt med problemer med spising selv (spist lite selv om jeg ikke ville slanke meg), og mitt beste tips er nok å snakke med fastlegen din og få henvisning til psykolog eller en som jobber med spiseforstyrrelser. Dette er nok ikke et problem som du blir kvitt av deg selv eller av å snakke med andre "vanlige" folk. Men en ting som hjalp meg litt var når jeg innså at hvis jeg ikke gikk opp i vekt og begynte å spise mer mat kunne faktisk hjertet mitt bare slutte å funke og kroppen gi opp. Ekkelt? Det syns jeg ihvertfall! Motiverte meg til å ta et ekstra måltid her og der, og tvinge i meg mer når jeg spiste. Håper du finner ut av det og blir bedre
Gjest Ludovie Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Dette er nok ikke et problem som du blir kvitt av deg selv eller av å snakke med andre "vanlige" folk. Det tror jeg også. Denne typen ting er dessuten ikke så fryktelig uvanlig, så jeg vil tro at det er fullt mulig å få god hjelp. Ta tak i det, først som sist!
<CupCake> Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2010 Men en ting som hjalp meg litt var når jeg innså at hvis jeg ikke gikk opp i vekt og begynte å spise mer mat kunne faktisk hjertet mitt bare slutte å funke og kroppen gi opp. Ekkelt? Det syns jeg ihvertfall! Motiverte meg til å ta et ekstra måltid her og der, og tvinge i meg mer når jeg spiste. Håper du finner ut av det og blir bedre Jeg trenger verken å gå opp eller ned i vekt i følge legen min - er heller ikke redd for å gå opp i vekt.. problemet mitt er at jeg synes mat er ekkelt, men det er kanskje noe jeg bør ta opp med legen min det også - tenkte kanskje noen hadde noen tips på hvordan å få tankene bort.. er jo så mye man kan fikse på egenhånd nå om dagen.. er også komplisert her i England hvor jeg ikke vet hvordan helevesenet fungerer også..
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har også bodd i UK, og jeg vet akkurat hvordan det er å føle at ingen mat er god mat. Det som tilbyes på alt fra kafeer til bakerier til supermarkeder er forksjellig fra Norge, men det er en del av det å være MODIG og flytte litt på seg. Du er jo tross alt på eventyr, og det er opp til deg å føre pennen Det du er pukka nødt tilå gjøre, er å ta en interesse i mat (sammen med litt profesjonell hjelp kanskje?). Jeg har alltid vært glad i å bake, men kokekunsten var/er det verre med. Det var en skikkelig nedtur å se at melet fungerer helt annerledes der, ikke har de ferskgjær, brød er det masse melkepulver i og det smaker lite, ingen Toro-poser i hylla, finnes ikke salt godteri og osten er pyton. Det gikk tre-fire måneder (eller var det mer, har fortrengt det nå ) før jeg tok litt tak i meg selv. Fikk foreldrene mine til å sende meg ost, posemat og norske krydderblandinger, og så begynte jeg å samle på oppskrifter, både norske og engelske. Blader som Delicious og Good food (BBC sitt) er flotte, og de har ange enkle oppskrifter, alt med fristende bilder og hvor lang tid det tar å lage dem. Begynte å følge med på detsoteliv.no, matprat.no, mat.no og bare finne råvarene. Kjøtt er enkelt, og utvalget er ofte bedre og billigere enn i norkse butikker. Alltid masse ferskt kjøtt i disken, og frukt og grønt har de godt utvalg av. Hvis du har en Ikea i nærheten, så kan du få tak i tyttebærsyltetøy, ganske godt blåbærsyltetøy, fløtesaus på pose og dårlige etterligninger av norske kjøttkaker (bullar). Finn noen basisvarer som du føler er ok å spise, og krydder som du er vant med. Snus litt på ting, og utikle din egen sans for mat. Vi er alle forskjellige i smaken, takk og pris Du må registrere deg hos en GP fastlege), og hvis du er student så får de hjelp til dette via studentkontorer og international office. Utover det så fungerer en GP likt det i Norge, bare at det er gratis, og at de ikke gjør så mye der og da, men henviser deg videre. De er også kjent for å ha timer ledige innen ei uke, så du slipper å vente så lenge. Det kan derimot ta tid før du får svar og time hvis du blir henvist til psykolog eller dietetiker, men tror det er en sånn ventegaranti der også. Så lenge du får registrert deg, så er det null problem å ta en tur til en GP. Igjen, er du student så er universitetene ofte godt organiserte og har flere instanser som du kan få hjelp gjennom. Lykke til
Gjest strykebrett Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Har du prøvd med hasj? Da blir alt fristende Neida, tulla bare med den altså. Jeg kjenner meg egentlig godt igjen i problemstillingen din, jeg har selv perioder der jeg syns alt er ekkelt og jeg har ikke lyst på noen ting. Sammme hva jeg prøver å spise så vokser det i munnen på meg. Hos meg går det over etter noen dager heldigvis. Du burde prøve å drikke smoothies og juice, det har jeg merket at er en grei måte å få i seg næring på når man ikke har lyst på noen ting. I tillegg er jeg enig med de som sier at du bør oppsøke lege, det høres ikke bra ut å ha det sånn over lengre tid. Håper du finner en bra løsning
<CupCake> Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2010 AnonymBruker: tusen takk for alle tipsene, og ja - jeg er enig i alt du sier om maten her borte. Jeg har prøvd lenge å intresere meg for mat da, valgte t.o.m å ta et år på hotell- og næring nå jeg gikk vgs uten å gå andre året bare for å jobbe med mat.. men hjalp lite.. men skal prøve å få noen til å sende over noe pose mat fra Norge og håpe at det hjelper litt på.. Bor i Liverpool og det er en IKEA mellom her og Manchester, men blir LITT langt for bare litt småtterier. Er registrert hos legen, men viste ikke at de gjorde alt det samme som hjemme - synes de virka så stressa her og de sender deg jo rundt om for forskjellige ting hele tiden. For en ting skal jeg et sted og for noe annet skal jeg et annet.. men masse takk for hjelpen uansett strykebrett:Har ikke prøvd med hasj nei, driver ikke med det Men ja, jeg tror det - jeg trodde kanskje det var mer normalt og at folk hadde noen nyttige tips.. eller no, jeg vet ikke helt hva jeg trodde jeg- men børr kanskje snakke med legen.. det har blitt værre og værre med årene.. kan huske det tilbake til 12-13 års alderen.. men var sikkert der før det også :s
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå