Gå til innhold

kreft i underlivet?

Fremhevede innlegg

Gjest nervød
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 20år som er LIVREDD for at jeg har kreft i underlivet (har egentlig vært bekymret for dette i kanskje 2-3år) Går det ann å ha kreft i underlivet så lenge uten å merke mange symptomer eller ville jeg da ha vært veldig dårlig nå og kanskje til og med død?

Greien er det at jeg har de siste dagene hatt en liten blødning fra sjeden, blodet har hatt samme farge som når jeg har mensen, i tillegg skulle jeg hatt mensen nå, men dette er ikke vanlig mensen da jeg vanligvis blør mye mer da... Det blodet som har kommet har helst vært om morgenen og så har jeg kanskje ikke merket noe resten av dagen, slik har det vært i 2-3 dager nå og når jeg våknet i dag var det ikke noe blod i det hele tatt. Har hendt før at jeg har hatt små blødninger utenom mensen, men det har vært så lite at jeg ikke har bekymret meg noe særlig over det, har ikke vært ofte heller, kanskje et par ganger i året... Kan det være en naturlig forklaring på dette eller er det stor sannsynlighet for kreft? Dersom jeg har hatt det i flere år regner jeg ikke med at jeg har noen sjangse til å overleve, har lest en del på nettet noe som har gjort meg enda mer engstelig og jeg har ikke lyst å gå til legen, da jeg har veldig store vansker med å prate med folk om slike ting :tristbla:

Jeg vet at ingen kan si noe sikkert, men kanskje noen kan gi meg noen ideer om hva dette kan være? Jeg har forresten mensen vær måned slik jeg skal så det er ikke noe problem

Hilsen en meget bekymret jente

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, du har sikkert kreft. gå til legen. Tullejente, viss du har kreft så må du jo til legen? Kva trur du vi kan gjere? Ikkje er vi legar (dei fleste av oss) og ikkje får vi undersøkt deg?

Sjansane for at du har kreft på grunn av ei lita uregelmessig blødning er heilt minimale. Men for å få sjekka det, slik at desse tankane ikkje skal styre livet ditt, så er det like greitt å kome seg til legen først som sist. Om det er så galt, ta med ein lapp som han kan lese, print ut dette innlegget eller få med deg ei venninne.

Skrevet

Det hjelpe ikkeå bare bekymre seg. Hvis du er veldig egstelig så anbefaler jeg deg at du drar å ser en gynokolog (om det er sånn det skrives) og en lege. Jeg tror at du vil roe deg ned om du bare får det skjekket ut.

Jeg har mye kreft i familien selv og når jeg var 16 år ble jeg veldig bekymret for hudkreft, men jeg snakket med pappa om det og vi dro til legen og de tokk et par tester, fjernet et par føflekker og når jeg fik vite at de var negative så slappet jeg mer av og slapper fortsatt mer av den dag i dag.. så anbefaler deg å dra og teste deg om du er urolig :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du synes det er vanskelig å snakke med legen, eller andre, om ting som dette, skriv det ned og ta med deg lappen. Jeg gjorde det en gang, var deprimert og orket ikke snakke om det, skrev alt ned på en lapp som jeg gav legen da jeg kom. Leger er ikke tankelesere, så vi som pasienter må sørge for at de får den informasjonen de trenger om oss. Skriv ned hver minste ting av det som bekymrer deg, ingenting er for lite, ingenting er for stort - det er legens jobb å høre på deg når du er hos han/henne.

Lykke til :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eggløsningsblødning? :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

uregelmessig mensen vel?. litt spotting her og der er jo normalt for noen. går du på p-piller? det fører gjerne til uregelmessig mensen for noen. men at det er KREFT av alle ting? jente, hva er det du driver med?! det er ikke sunt å plage seg selv på den måten over så lang tid, gå til legen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe det er kreft i din alder uansett, men gå til lege for å bli beroliget og kanskje få hjelp hvis det blir et problem for deg med småblødninger. Jeg mistet mensen i en måned, for så å begynne å småblø i en og en halv måned i strekk. Det hele toppet seg med styrtblødninger som fikk meg til å nærmest gråte av skrekk. Dette var skummelt for meg og jeg tenkte det verste (kreft, alvorlig sykdom). Men det var "bare" hormonforstyrrelse (blant annet pga en uteblitt eggløsning) og jeg ble satt på p-piller.

Jeg synes det høres ut som at du har krøll på hormonene, for da kan man få alskens rare blødningeforstyrrelser. Men gå nå til legen så du kan få dette ut av systemet og evt få medisin for å rette opp i blødningene! Lykke til! :klemmer:

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Det kan kanskje være en liten betennelse?:) Jeg hadde små blødninger utenom mensen i en liten periode like etter P-pilleslutt.. Var med GU og fikk sjekka ut, å det viste seg at jeg hadde en liten infeksjon på livmorhalsen:) Går som regel over av seg selv. Eller så får man antibiotika.

Kan også være eggløsning dersom du ikke går på P-piller.. (eller festeblødning dersom du kan ha blitt gravid?)

Om du går på P-piller, kan det jo være at du spotter litt innimellom. Jeg hadde det slik de første årene jeg brukte pillene, og når jeg ikke var like flink å huske på å ta de hver dag.

Anbefaler uansett å få deg en time med fastlegen din for en undersøkelse. Jeg var så nervøs at jeg kasta opp før jeg dro til gynekologen første gangen, men det gikk kjempefint!:) De er jo leger for en grunn, og vil jo bare hjelpe:) Jeg bruker å ha på meg litt lang skjorte/tunika når jeg er på GU, slik at jeg kan dekke meg til litt når jeg sitter i stolen før han/hun skal undersøke meg:)

Tviler sterkt på at kreft er noe du skal bekymre deg for nå:)

Lykke til :klemmer:

Endret av lunem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...