Gjest Constanze Skrevet 30. mai 2010 #21 Skrevet 30. mai 2010 Og jeg passet min bror på ett år mens foreldrene mine var på fest og drakk alkohol UTEN mobiltelefon tilgjengelig da jeg var 10 år. Funket fint, det, men jeg hadde som regel venninne på overnattingsbesøk så jeg slapp å være helt alene. I sånne tilfeller så kan man trygt si at lykken var bedre enn forstanden hos foreldrene dine.
Gjest navnelapp Skrevet 30. mai 2010 #22 Skrevet 30. mai 2010 Dette syns eg er litt overdrive, barn i alderen 10-12 år har jo site barnevakt "alltid". Barn i den alderen føler seg "store", og ynskjer og veks på å få ansvar og konkrete oppgåver. Eg gjorde det for mine kusiner, dei var små og eg var 10 då eg byrja. foreldra var på korøving, dro kl. litt før åtte og kom tilbake i ellevetida. Dette var før mobiltelefonar fantest, og eg hadde ikkje fått tak i dei om eg prøvde. Men der var naboar som eg kunne gå til, og eg følte meg trygg på at det gjekk fint. Mi datter har site barnevakt sidan ho var ti til nabobarn her vi bur, og med mobil med seg og oss i nærleiken så har verken vi eller foreldra til barna det gjaldt vore bekymra eit minutt. Det er mykje meir som kan skje på dagtid, med matlaging og at barna fartar ute. Om kvelden er muligheitene for farefulle situasjonar minimale, og barna veks på å få ansvar på denne måten.
Gjest Constanze Skrevet 30. mai 2010 #23 Skrevet 30. mai 2010 Dette syns eg er litt overdrive, barn i alderen 10-12 år har jo site barnevakt "alltid". Barn i den alderen føler seg "store", og ynskjer og veks på å få ansvar og konkrete oppgåver. Eg gjorde det for mine kusiner, dei var små og eg var 10 då eg byrja. foreldra var på korøving, dro kl. litt før åtte og kom tilbake i ellevetida. Dette var før mobiltelefonar fantest, og eg hadde ikkje fått tak i dei om eg prøvde. Men der var naboar som eg kunne gå til, og eg følte meg trygg på at det gjekk fint. Mi datter har site barnevakt sidan ho var ti til nabobarn her vi bur, og med mobil med seg og oss i nærleiken så har verken vi eller foreldra til barna det gjaldt vore bekymra eit minutt. Det er mykje meir som kan skje på dagtid, med matlaging og at barna fartar ute. Om kvelden er muligheitene for farefulle situasjonar minimale, og barna veks på å få ansvar på denne måten. En 1-åring er fremdeles baby, og ofte har de ikke engang lært å gå enda. Å la 10-åringen være hjemme å passe 1-åringen mens foreldrene er ute og drikker alkohol virker helt fjernt. Jeg har vært barnevakt i hele oppveksten selv - men vi satt ikke barnevakt før vi var 12 år. Jeg hadde aldri latt min 10-åring sitte barnevakt for en 1-åring - tenk om det skulle skj noe? En 10-åring kan være temmelig forvirret og ukonsentrert til tider.
lille katt Skrevet 30. mai 2010 #24 Skrevet 30. mai 2010 Sørgelig at man skal bli sett på som hysterisk fordi man er opptatt av brannvern... Ellers enig med Constanze. Da jeg var barn satt vi i baksetet uten sikkerhetsbelte. Det var jo bare påbudt i forsetet. Det gikk jo bra med meg, liksom.... Det er bra at verden går fremover, også når det gjelder å ivareta barns sikkerhet. Det er heldigvis svært sjelden barn forulykker/dør i Norge, og det er fordi verden har gått fremover, ikke fordi folk har blitt mer hysteriske.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #25 Skrevet 30. mai 2010 Mine er på samme alder, og har vært alene på kvelden. Men ikke fordi vi voksne gikk på kino, det har dreid seg om et og annet foreldremøte e.l, ikke mer enn 1-2 timer og ikke mer enn 5-10 min gåavstand unna. Skal vi på kino eller ha annen alene-tid, så sørger vi for barnevakt. Kun når det har vært helt nødvendig at de har vært alene. Men de er mye alene på ettermiddagen da, så er blitt vant med å klare seg selv i huset. Hadde jeg vært deg ville jeg forhørt meg med naboen om de kunne se til barna en gang iblant. Ser ikke helt forskjellen på om du er på kino eller foreldremøte. Ungene er jo alene uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå