Gjest Signe Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Hei Har et par spørsmål om å la ungene være litt alene. Det kommer jo litt an på barna, men hva mener dere er grensen for å la barn være alene en liten stund? Jeg har to barn, 10 og 6 år, klarer seg helt fint alene, men allikevel er jeg litt usikker på om det er ok å være alene. Har latt dem være alene imens jeg er på butikken feks, og 10-åringen er hjemme alene et par timer etter skolen, da hun har sluttet på sfo. Hva med feks på kvelden?
Gjest navnelapp Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Det kjem veldig an på samhandlinga mellom dei to, om dei kranglar og sloss eller har det fint saman, og kor seint det blir. At konflikter ofte oppstår rundt legging er jo eit faktum, så at dei skal legge seg på eiga hand er vel litt optimistisk. Vi bur slik til at våre var heime åleine, og at naboen over gangen stakk innom og hjalp dei med legginga. Ho var heime, så dei visste dei kunne gå til henne om det var noko. Så kom vi heim etter kino-tid. Det gjekk fint dei få gongane vi gjorde det. No derimot, er eg skeptisk til å la fjortisen vere heime åleine, plutseleg kjem det ein invasjon av "vennar"...
Gjest Signe Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Det kjem veldig an på samhandlinga mellom dei to, om dei kranglar og sloss eller har det fint saman, og kor seint det blir. At konflikter ofte oppstår rundt legging er jo eit faktum, så at dei skal legge seg på eiga hand er vel litt optimistisk. Vi bur slik til at våre var heime åleine, og at naboen over gangen stakk innom og hjalp dei med legginga. Ho var heime, så dei visste dei kunne gå til henne om det var noko. Så kom vi heim etter kino-tid. Det gjekk fint dei få gongane vi gjorde det. No derimot, er eg skeptisk til å la fjortisen vere heime åleine, plutseleg kjem det ein invasjon av "vennar"... Takk for svar. Nr jeg skriver kvelden tenker jeg på som du skriver feks at vi kan dra på kino eller noe en dag, merker at vi som par trenger å gå ut litt, men vi har ingen til å passe ungene mens vi er ute. Vi bor jo i en tomannsbolig, og naboene er jo der, så det vil sikkert ikke være noe problem om jeg spør.
Gjest fireflies Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Tror ikke det er noen fare å la de være alene hjemme. Da jeg var elleve, passet jeg lillebror min på tre år ganske så ofte, og det gikk alltid greit. Jeg var også mye alene hjemme etter skolen, og jeg ser absolutt ikke hvorfor det skulle være noe galt i det.
lille katt Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Barn er forskjellig med tanke på modenhet, men jeg syntes det hørtes tidlig ut for en 10- og 6-åring å være alene om kvelden. Selv om det er ekstremt usannsynlig at noe skulle skje, bør man ha det i bakhodet likevel. Hva om det skulle oppstå brann eller røykutvikling, ville barna klart å evakuere seg selv? Ville den eldste klart å få med seg den yngste ut, etc. Jeg kjenner ikke så mange 10-åringer, men hvis jeg ser for meg dem jeg kjenner, tenker jeg nei.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Hva kan skje på kvelden som ikke kan skje på dagtid? Eneste jeg kan komme på er vel egentlig større fare for innbrudd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #7 Skrevet 30. mai 2010 Kommer helt ann på barnes modenhet. Det er du som kjenner dine barn best og som vet om de er modne nok. Jeg ser ikke noe galt i det. Jeg brukte å passe en 1 åring når jeg var 11, mens foreldrene var på kino/fest (det er ikke så mange år siden, men før mobil var allemannseie)12 år gammel passet jeg en 6 åring fra fredagskveld til søndagsettermiddag. Gikk helt fint, å husker det var veldig "stas" å være hjemme alene, følte meg veldig voksen da
lille katt Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 Hva kan skje på kvelden som ikke kan skje på dagtid? Eneste jeg kan komme på er vel egentlig større fare for innbrudd. Dersom barna har lagt seg, er et branntilløp langt mer alvorlig enn om det skjer på dagtid mens barna er våkne, naboer er i nærheten etc. Man kan omkomme raskt av røykutvikling - derfor bør man alltid ha fungerende røykvarslere på alle soverom - og selv med fungerende røykvarslere synes jeg det virker risky at en 6- og en 10-åring skal klare å våkne av alarmen, skjønne hva det er, beholde fatningen og evakuere seg selv/hverandre. Bortsett fra brannfaren tror jeg fint så store barn kan klare seg noen timer alene på kveldstid, men brann er likevel såpass alvorlig at jeg ikke hadde gjort det, selv om risikoen er lav.
MarianneE Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Hva med en mellomting? Du kan prøve og la dem være alene men at naboen titter innomm et par ganger, og avtaler med naboen og barna at de kan gå dit hvis det er noe....
Gjest Dhanu Skrevet 30. mai 2010 #10 Skrevet 30. mai 2010 Syns det høres helt kurant ut. Jeg kan ikke gå fra min 11-åring om kvelden fordi hun er husredd, hadde hun ikke vært det hadde jeg ikke hatt de minste betenkeligheter. Har en på nesten 3, storesøster passer ham i dag også hvis de ikke gidder bli med på butikken. Ser ikke den helt store forskjellen opp mot kveldstid. Da jeg var 10 passet jeg også to småsøsken noen timer innimellom. Ikke noe problem. Klart man kan tenke hva-hvis om alt, men det velger jeg helt bevisst å ikke gjøre i livet mitt.
lille katt Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 Klart man kan tenke hva-hvis om alt, men det velger jeg helt bevisst å ikke gjøre i livet mitt. Akkurat når det gjelder brannvern, synes jeg ikke man av prinsipp skal unngå å tenke "hva hvis...".
Gjest Dhanu Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Akkurat når det gjelder brannvern, synes jeg ikke man av prinsipp skal unngå å tenke "hva hvis...". Jaja, hvis du syns jeg er uansvarlig, og jeg syns du er hysterisk, så kan vi begge leve gode liv likevel tenker jeg
Gjest annemor30 Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 Våre barn er ikke alene på kvelden, har vi SÅ stort behov for å være alene skaffer vi barnevakt.. Går ikke det ja, så ingen kino.......
Gjest Constanze Skrevet 30. mai 2010 #14 Skrevet 30. mai 2010 Jeg kunne aldri tenkt meg å gå fra unger på den alderen - hadde ikke hatt mye glede av kinoen. Dersom det er så sent at de sov så hadde jeg vært redd for brann, hvis det var tidlig kveld så hadde jeg vært redd de skulle begynne å krangle og sloss. Datteren til venninnen min satt barnevakt for lillebroren sin da hun var 11 og han 6. Minstemann ble plutselig sint for en eller annen bagatell og han stakk rett og slett av. Utav huset sent på kvelden og det måtte leteaksjon igang for å finne ham. Hun gav klar beskjed om at hun aldri kom til å være barnevakt for ham igjen - forståelig nok.
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #15 Skrevet 30. mai 2010 Eg hadde ikkje gått frå to ungar på 6 og 10 år, anna enn for å dra på butikken etc på dagtid. Hadde aldri dratt frå dei om kvelden. Vent to år, så er situasjonen ein anna.
Disturbed Skrevet 30. mai 2010 #16 Skrevet 30. mai 2010 Mine er på samme alder, og har vært alene på kvelden. Men ikke fordi vi voksne gikk på kino, det har dreid seg om et og annet foreldremøte e.l, ikke mer enn 1-2 timer og ikke mer enn 5-10 min gåavstand unna. Skal vi på kino eller ha annen alene-tid, så sørger vi for barnevakt. Kun når det har vært helt nødvendig at de har vært alene. Men de er mye alene på ettermiddagen da, så er blitt vant med å klare seg selv i huset. Hadde jeg vært deg ville jeg forhørt meg med naboen om de kunne se til barna en gang iblant.
Rosalie Skrevet 30. mai 2010 #17 Skrevet 30. mai 2010 Og jeg passet min bror på ett år mens foreldrene mine var på fest og drakk alkohol UTEN mobiltelefon tilgjengelig da jeg var 10 år. Funket fint, det, men jeg hadde som regel venninne på overnattingsbesøk så jeg slapp å være helt alene.
Disturbed Skrevet 30. mai 2010 #18 Skrevet 30. mai 2010 Og jeg passet min bror på ett år mens foreldrene mine var på fest og drakk alkohol UTEN mobiltelefon tilgjengelig da jeg var 10 år. Funket fint, det, men jeg hadde som regel venninne på overnattingsbesøk så jeg slapp å være helt alene. Jeg også var vant med sånne settinger da jeg ble 10-11 år, og det gikk veldig fint hver eneste gang, men jeg ville ikke gjort det samme med mine barn... Selvom de er mye alene, og klarer seg fint med det i hverdagen, er det et eller annet med at da er det faktisk helt nødvendig for hverdagslogistikken, mens en fest kjennes ikke så viktig ut at jeg må overlate ansvaret til en 10-åring på kvelden...
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #19 Skrevet 30. mai 2010 Huff, foreldre som drar ut og drikker alkohol medan barna på 10 og 1 år er åleine heime syns eg faktisk er direkte uansvarlege. Sjølv om det gjekk bra med Wadjet og broren, betyr ikkje det at det er eit eksempel til etterfølgelse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #20 Skrevet 30. mai 2010 Når jeg og søsknene mine var små, hente det at storesøstra mi passet på hele gjengen (5 søsken) noen timer mens mamma og pappa var borte. Det gikk helt fint, men hun var veldig voksen for alderen. I tillegg hadde vi besteforeldre i nabohuset som vi kunne gå eller ringe til. Om det var snakk om legging, så husker jeg at når vi i hvertfall var så små, så var det besteforeldrene mine som gjorde det...Husker ikke hvor gamle vi var da, men søstra var vel rundt 10-12... Men jeg tenker at det er vel rundt der grensa går... Det kan være veldig stor forskjell på en 10åring og en 12 åring!! Og det er jo også en forskjell på bare et par timer og en halv dag/hele kvelden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå