Gå til innhold

Mage-vondt på morgenen


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

På morgenen har jeg alltid så vondt i magen.

Smerter i magen,

en slags kvalme (at jeg ikke klarer å spise og føler meg kvalm, men kaster ikke opp),

og en sterk trang til å måtte bruke toalettet. Men uten diare og ikke veldig mye gass.

Av en merkelig grunn skjer dette bare når jeg står tidlig opp, og i helgene merker jeg ingen smerter.

Pga dette (og at jeg får diare i tide og utide) lever jeg gutenfritt, men uten påvist cøliaki.

Har hatt det slik i 6 år og holder på å bli gal, da dette gjør at jeg bruker en time ekstra om morgenen. Så jeg må stå opp enda tidligere, og det har hendt jeg har kommet for sent på jobb.

Mitt spørsmål er da, er det noen andre som har opplevd liknende? Eller som har noen ideer?

Legen bare rister på hodet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for lite søvn? eller uregelmessig søvn? siden du ikke opplever dette i helgene da du antageligvis har fri.

har selv IBS (http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/irritabel-tarm-syndrom) og søvnen har mye å si for om magen min er bra eller dårlig. jeg merker at magen hviler om natten slik som resten av kroppen gjør. når jeg av og til må stå opp kl 0330 for å på jobb stresser jeg magen og har da så å si alltid magesmerter. luft og løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg legger meg og står opp til samme tid i hverdagene, og sover minimum 7 timer.

Er en veldig lite stresset person, men blir stresset når magen hindrer meg fra å komme tidsnok på jobb og slikt.

Har også lakt merke til at hvis jeg spiser mat med mye fiber (det er vel det som er vanlig mengde fiber for folk flest) blir magen helt gæren. Så jeg har de siste 6 årene holdt meg unna fiber så godt jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

jeg har vel forsåvidt hatt det slik ja, men variasjoner i virkning.

for meg har dette relasjon med medisiner jeg bruker som kan gi forstyrrelser i fordøyelsen - og er da naturlig som verst når kroppen setter igang siste del av prosess.

det kan hende du har IBS, men det skal være mulig å diagnostisere. rart han bare rister på hodet, han skal da teste deg.

det er også veldig rart at du ikke har fått gastroskopi enda? nytt lege, og be om henvisning til dette først og fremst for å utelukke evt cøliaki/andre tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De har ikke tatt gastroskopi fordi de på blodprøver har sett at jeg på ingen måte kan ha cøliaki.

Hvordan diagnostiseres IBS?

Hvordan type medesiner kan dette være?

Har tidligere gått på veldig mange forskjellige medesiner pga migrene og ryggplager.

Går nå på Cerazette og allergipiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira

Skal følge med på denne tråden.

Jeg plages med de samme symptomene som beskrives her. Har nesten alltid ubehag knyttet til magen. Har prøvd å holde meg unna melk og melkeprodukter uten virkning, har prøvd glutenfritt uten virkning, bruker ikke medisiner. Har søvnproblemer som klart kan påvirke, men jeg synes det er rart om det kun er det som er feil. Har fått avføringen undersøkt, men ingenting galt kunne påvises.

Nå skal jeg prøve lavkarbo for å gå ned i vekt. Kanskje det også kan hjelpe på magen. Kroppens veier er uransakelige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moira

Til TS og Moira: Hvordan er kroppstemperaturen deres?

Jeg har alltid hatt lav kroppstemperatur. Den har ligget på rundt 35,5 - 36 grader til daglig. Når jeg har hatt 37,5 har jeg vært utslått av feber...

Nå har jeg spist lavkarbo i ei knapp uke, og temperaturen viser 37 grader. Og jeg er frisk og i bedre form enn på lenge. Kan jo være rent tilfeldig, men dette skal jeg følge med på framover. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira

Må bare legge til at jeg ikke har hatt vondt i magen på flere dager nå. Før var jeg dårlig i magen nesten hver eneste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva menes med lavkarbo egentlig? Er det litt sånn Atkins (ikke poteter, brød osv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Crohns sykdom, en form for IBS.

Det er jo bare å dra til legen, så henviser han deg til en mage-/tarm ekspert. De ser på tarmene vha endoskopi som regel, og finner ut om du har sår på tarmene.

Anbefaler deg å gjøre det, slik at du evt kan utelukke eller finne ut hva du har. Selvdiagnosering lønner seg som regel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym7

Har hatt akkurat det samme i cirka 8år. Jeg kunne i tilegg ikke spise første 1-2 timene etter jeg stod opp. Har det litt enda, men i mye mindre grad. Legene har aldri funnet ut av noe. Har lavt blodtrykk, så fryser lett, armer og ben sovner veldig lett.

Mye av slikt kan spores til stress, selv om man ikke stresser nå men gjorde det før så kan det henge igjen. Ofte stresser man/indre uro uten man egentlig er klar over det selv og føler det. Søvn er en annen vanlig faktor som kan spille inn. Men er du/dere slik som meg, så er det ikke disse faktorene som er skyldig.

Jeg har funnet ut at det er det lave blodtrykket mitt i sammenheng med pulsen. Jeg gikk på noen medikamenter som har som bivirkning økt blodtrykk, høyere puls og potensielt høyere kroppstemperatur. Kroppen min har aldri fungert bedre enn da. Sov som en stein, magen fungerte superbra, kunne spise middag til frokost om jeg ville og frøs nesten ikke. Fast avføring og mye sjeldnere toalett besøk. Har ikke funnet noe permanent løsning, da jeg ikke kan gå på den medisinen til vanlig. Men en ting som kan være til god hjelp er å trene og ta badstu, rett og slett bruke kroppen og energien mer. Diare og løs avføring er første tegn på at kroppen ikke bruker næringen fra maten, den bare kaster den rett ut av kroppen. Så høy aktivitet som bruker mye energi bør føre til litt fastere mage, mer velvære og kroppen jobber effektivt nok til at kroppens funksjoner får jobbe skikkelig.

Det er ihvertfall min oppskrift for tiden. Skulle ønske det var noen for for medisin for å øke blodtrykket, men er jo kun motsatt som finnes. Evig frustrerende, men man lærer seg jo triks så man kan leve med det. Første jeg gjorde når jeg startet å få problemene var å utsette frokost til 1-2 timer etter jeg stod opp, da slapp jeg ihvertfall å gjøre det verre enn det er om morningen.

Hope this helps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude

Hva menes med lavkarbo egentlig? Er det litt sånn Atkins (ikke poteter, brød osv)?

Lavkarbo er en samlebetegnelse for kosthold der man spiser lite karbohydrater. Atkins og Ketolyse er blant disse.

Karbohydrater finner man masse av i brød (mel), poteter, pasta og ris. Sukker er kun karbohydrater. Disse tingene (blant annet) skal man da holde seg unna på et lavkarbokosthold.

Om du er interessert i å vite mer kan du gå på lavkarbo.no, der finnes både informasjon og forum.

Lavkarbo sies å hjelpe mot mye mer enn vekt. Folk har opplevd å få mer energi (selv uten vektnedgang), renere hud, mindre allergi osv. Selv har jeg bare gått på dette i et par uker, så jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller et resultat av at karbohydratene er borte, men jeg har ikke lenger vondt i magen og avføringen har gått fra dårlig til bra. Gått ned i vekt har jeg også gjort. Så dette skal i hvertfall testes ut nærmere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

For det første så har jeg jo nevnt dette for lege flere ganger, men de vet ikke og jeg har ikke fått noe hjelp derifra.

Også har jeg det på samme måte som en over her, jeg klarer heller ikke spise de første timene på morgen.

Men jeg kan for tiden ikke trene så det er dessverre ikke noe alternativ. Har trent før, men kan ikke huske at det hadde så mye innvirkning.

Skal ta en titt på lavkarbo.no nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest hufsa

Det virker som om dette er et relativt vanlig problem. (?)

Er det ingen "eksperter" her inne som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har absolutt alle symptomene som beskrives over her. Jeg er 17 år og fikk dette når jeg begynte på vgs. Jeg har alltid vondt i magen og er kjempe kvalm på morgene, og om jeg spiser føler jeg at jeg må kaste opp evt brekker meg. Det er skikkelig ubehagelig og jeg får endel time fravær på skolen på morgenen på grunn av det. (Men i helgene merker jeg ingenting til det) Jeg har prøvd å endre litt på søvnrutinene mine også, og det har jeg gjort. Jeg legger meg halv 10 - 10 om kveldene og står opp klokken 7 på morgene.

Moren min har stomi, og det begynte på samme måte som jeg har. Hun har alltid hatt problemer med nyrer, mage trøbbel og kvalme. Hun har fjernet livmoren og kan ikke få flere barn eller mensen. Jeg hadde nettopp nyrebekkenbetennelse i 2 uker. Jeg er livredd for at dette skal skje meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...