Gå til innhold

Forandring fryder, men..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer skal flytte tilbake fra stedet vi kommer fra etter å ha bodd ett og et halvt år i oslo. Han har hus der fra før men vi vet ikke om vi skal selge dette eller bygge på, kommer ann på om vi får kjøpt en tomt som ligger nedenfor. Vel, dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre men.

Huset er veldig gammelt og det er en stund siden det har vært gjort noe der så det er langt i fra noe drømmehjem og heller ikke moderne. Men noe må gjøres før vi flytter inn der. Dersom vi skal bo og bygge på der senere skal det jo gjøres vesentlige endringer etter hvert, men før vi vet det skal vi bare gjøre småting sånn at det blir litt lysere og kosligere der.

Så, nå skal stua få nytt tak og nye lister, veggene skal males og noen av møblene vi har skal skiftes ut. Jeg tenker meg veggene i en farge ala caffe latte eller noe lignende, taket blir hvitt. Så trenger jeg noen ideer fra der kjære KG'ere.

Vi har TV'benk og et annet tja hva heter det nå igjen... møbel med skap, skuffer, hyller og glassskap med plass til glass ol. i furu, ubehandlet. Disse møblene bil jeg jo da beise eller male men jeg vet ikke helt i hva slags farge...? Dessuten skal vi kjøpe ny sofa, men der også ønsker jeg litt ideer på fargevalg.

I tillegg lurer jeg på en ting når det gjeder kjøkken... Det er et gammelt kjøkken hvor de veggene nå er blå (mellomblå, ganske klar farge) også er det brun kjøkkeninnredning (Skap og skuffer) ikke i tre men sånne plater fra 70 tallet.. Hvis jeg får forklart meg her. Jeg tenker da at inntil vi skal gjøre noe mer ut av skjøkkene har jeg også lyst å gjøre litt enkle ting her.. Male veggene å få bort den fæle blåfargen og HVERTFALL gjøre noe med den grusomme kjøkkeninnredningen. Tenkte kanskje på å male dette også.. men vet ikke helt.. Noen gode forslag???? Jeg trenger det her..

De andre rommene har jeg stort sett klart hvordan jeg skal gjøre..

Men her tas gode råd i mot med stoooooooooooor takk!!

Klem XSiljeX

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten håpløst å komme med forslag til farger. Dette er smak og behag. Men det er alltid trygt å bruke nøytrale farger, så kan du heller live opp med fargerike puter og andre gjenstander.

Furu er kjempefint å beise. Vi har beiset våre ganske mørke, men det går fint å bruke lyse farger også. Bare pass på å vaske møblene godt og pusse dem litt før du setter i gang. Nye "knotter" er også fint å bytte ut i samme slengen.

Når det gjelder sofa, så må du nesten se på andre ting du har. Velg en farge som er tidløs og nøytral og som passer til andre ting du har.

Kjøkkeninnredningen kan du nok male. Det kreves litt vasking, pussing og grunning (og kanskje sparkling?). Jeg ville nok valgt lysere vegger og ganske lys innredning om kjøkkenet ikke er stort. Om det er et stork kjøkken, så kan du kanskje være litt mer vågal med fargene?

Skrevet

Furumøbler kan beises, males eller laseres. Eller kanskje du kan ha litt av hvert?

Gamle kjøkkenskap kan bli ganske så tøffe men nye håndtak (ta en tur på Ikea), litt maling og kanskje en ny benkeplate? Hva med å male kjøkkenskapene lyse og så male et av skapene, gjerne et høyskap, med tavlemaling. Så har du et sted du kan notere bolleoppskriften også :D

Er kjøkkenet lite kan det være pent å male vegger og skap i samme eller tilnærmet samme farge.

Når det gjelder sofa er det alltid lurt å gå for noe tidløst, nøytral noe, hvis du ikke har en "yndlingsfarge" som du vet at du trives med og aldri blir lei! (Jeg har ganske så knallrød sofa, men jeg ER rød, og vet at jeg ikke blir lei det)

Er ening med Lea, det er vanskelig å tipse om farger for det er så mye som spiller inn, - hvordan skal du ha de andre rommene, hvordan er lysforholdene osv.

Lykke til da!

Skrevet

Et lite kjøkkentips, hvis du har sånn kjøkken som jeg tenker på da.. Altså et sånt med skråskap. Dvs at hyllene øverst er dypere enn de nederst. Og at dørene er plater som skyves bortover. Ergo bare halve skapinnholdet kan ses på en gang. Skjønner? Vel, jeg kan trøstem eg med at om det er slik kjøkkeninnredning som jeg mener, så skjønner du! Forhåpentligvis :ler:

Uansett! Det som er stilig, etter maling etc, er å fjerne dørene og la bare hyllene stå igjen. I disse hyllene lar du det servicet (kopper, glass fat etc) som du bruker til DAGLIG stå. På den måten blir det litt 'glissent' og minimalistisk nesten. Men det er en ren og skjær nødvendighet at tingene blir brukt nesten daglig, for ellers støver det ned. Og har du ikke vifte over ovnen, så er det ingen vits i det i det hele tatt, for det vil legge seg så mye fett overalt.

Vi leide leilighet der skapene var sånn, og det ble kjempestilig å ha det åpent. Sørgelig nok var det ikke vifte på kjøkkenet, og man kan jo tenke seg til hvordan det så ut etter en uke eller to..

Ok, jeg gir meg nå :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...