Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har søkt og kommet inn på bachelor i medisin ved atlantis medisinske høgskole. Noen som har erfaring med denne skolen? Etter dette tenker jeg å søke på legestudie i Australia eller USA. Hørte noen rykter om at dette da var umulig? selv om det står på hjemmesiden til Atlantis. Finner ikke noen informasjon om hvor jeg kan gå legestudie heller?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden søker du ikke bare på medisin med en gang? Bacheloren er jo ikke brukendes til noe!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden søker du ikke bare på medisin med en gang? Bacheloren er jo ikke brukendes til noe!

Det fine med Atlantis er vel at de ikke krever realfag fra vgs for å komme inn, og når du har bachelor, kommer du inn på de to-tre siste årene et eller annet sted i europa.

Skrevet

Ja det er det jeg håper på:) finner bare ikke skolene..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt ha undersøkt dette nærmere hvis planen din er å bli lege. Veldig dumt å bruke tre år på dette for så ikke komme videre dit du vil.

Jeg ser at det står på hjemmesiden til Atlantis at opptakskravet for å komme inn på embedstudiet i medisin i bl.a. USA, Canada og Australia er en bachelor i medisin. Ut fra det lille som står der virker det nesten som at du da hvertfall i teorien kan søke deg inn hvor som helst i bl.a. disse landene, så lenge de tilbyr embedstudiet. Det virker ikke som at de har avtaler med spesielle skoler, hadde hatt det burde det jo ha stått der.

Det du bør undersøke er hvor vidt det er reellt at man faktisk kommer inn i utlandet. Du bør også undersøke hvor mye det koster, og om du får støtte til det fra Lånekassen.

Jeg vurderte selv studier i USA rett etter videregående, og det jeg ønsket å studere var da helt uaktuelt økonomisk da jeg ønsket å begynne rett på utdanningen der og ikke via utveksling osv. Jeg ville da få svært lite støtte og endt opp med å måtte betale enorme summer i skolepenger av egen lomme.

Du kan jo i første omgang sende en e-post til skolen og høre. De må jo ha erfaring med dette.

Skrevet

Ja, du får støtte fra Lånekassen, under visse kriterier. Dog er det ikke sikkert du får støtte for alle skolepengene. Les om det på Lånekassens sider.

Her kan du lese om medisin i USA: http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_USA_/

"Det er meget vanskelig for utlendinger å komme inn på den kliniske utdanningen, særlig om man ikke har tatt bachelorgraden i USA. Mange Medical Schools gir preferanse til studenter som er hjemmehørende i vedkommendes stat. I 2001, av 17 456 studenter som kom inn på medisinstudiet var det 230 utenlandske studenter."

Og om Australia: http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Australia/

Graduate Entry

Noen av lærestedene tilbyr kun såkalt Graduate Entry Medical Programme. Det vil si at du må ha en lavere grad fra før (bachelorgrad eller tilsvarende). I tillegg må du ha kunnskaper i realfag, og bestå en opptaksprøve, GAMSAT, Graduate Australian Medical School Admission Test. Studiet er som regel normert til fire år.

Følgende læresteder i Australia tilbyr kun Graduate Entry:

•Australian National University

•Griffith University

•Flinders University

•University of Sydney

•University of Melbourne

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer realfag har du heller ikke noe å gjøre på medisin, majoriteten av studoet er kjemi. Husk også at det er langt fra alls skoler som gir rett til å praktisere/få autorisasjon i Norge.

Det er ogaå svært få skoler lånekassen gir støtte til. jeg ønsker å ta et spesielt vudereutdanningsår ved et av USAs fremste universitet, men fikk ikke støtte av lånekassen.

Skrevet

Hvis du ikke klarer realfag har du heller ikke noe å gjøre på medisin, majoriteten av studoet er kjemi. Husk også at det er langt fra alls skoler som gir rett til å praktisere/få autorisasjon i Norge.

Det er ogaå svært få skoler lånekassen gir støtte til. jeg ønsker å ta et spesielt vudereutdanningsår ved et av USAs fremste universitet, men fikk ikke støtte av lånekassen.

Lånekassen gir støtte til medisinutdanning i EU/EØS, USA, Canada og Australia.

Godkjenning

For å kunne jobbe som lege i Norge, trenger du autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAFH). Utdanning fra EU/EØS regnes etter EUs sektordirektiv for leger, for å være sidestilt med norsk medisinutdanning. Har du utdanningen din fra land utenfor EU/EØS må du ta en eksamen arrangert av Universitetet i Oslo. Din utdanning må være faglig jevngod med den norske medisinutdanningen, før du kan søke om turnusplass og autorisasjon. For å kunne søke autorisasjon, må du ha gjennomført praksis eller turnus, enten i Norge eller i et annet land. De fleste som planlegger å jobbe i Norge tar turnus i Norge, slik at de kommer inn i det norske systemet raskest mulig.

For at medisinutdanning i USA skal være støtteberettiget i Lånekassen, må universitetet være godkjent av American Medical Association (AMA).

Oppsummering: Så det er slett ikke umulig å få autorisasjon, og Lånekassen gir støtte til medisinstudier mange steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...