Gjest T.k Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Jeg sliter med at jeg ikke klarer å spise med andre. Dette gjelder mest mennesker jeg ikke kjenner så godt, med familie går det greit. Jeg har så angst for at jeg ikke skal greie å svelge maten og dermed må spytte den ut, tenk hvor ydmykende da? Jeg vet at de sikkert ikke vil skje, men jeg innbiller meg det hele tiden. Dette er helt forferdelig for meg. Jeg unngår alle sosiale siuasjoner der jeg skal spise med andre, jeg blir veldig ensom av dette og isolerer jeg masse. Dette er et problem jeg må overvinne eller kommer jeg aldri til å klare å være sosial. Tror dere dette kan ha noe med sosial angst å gjøre? Bør jeg gå til psykolog, kanskje? Dere kommer kanskje til å si at jeg ikke må unngå situasjonen og bare hoppe i det, men jeg klarer det ikke
Gjest Fia Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Jeg sliter med at jeg ikke klarer å spise med andre. Dette gjelder mest mennesker jeg ikke kjenner så godt, med familie går det greit. Jeg har så angst for at jeg ikke skal greie å svelge maten og dermed må spytte den ut, tenk hvor ydmykende da? Jeg vet at de sikkert ikke vil skje, men jeg innbiller meg det hele tiden. Dette er helt forferdelig for meg. Jeg unngår alle sosiale siuasjoner der jeg skal spise med andre, jeg blir veldig ensom av dette og isolerer jeg masse. Dette er et problem jeg må overvinne eller kommer jeg aldri til å klare å være sosial. Tror dere dette kan ha noe med sosial angst å gjøre? Bør jeg gå til psykolog, kanskje? Dere kommer kanskje til å si at jeg ikke må unngå situasjonen og bare hoppe i det, men jeg klarer det ikke Dette kan skje med meg også innimellom, særlig hvis det er mange og ukjente folk tilstede, jeg blir veldig bevisst på at jeg må spise fint og redd for å gjøre noe rart/feil. Om det er god stemning og mye prat under måltidet, går det greiere, men om det er mer stille og formelt føler jeg at andre kan bli mer oppmerksom på hvordan jeg spiser. Om du føler det går greit med familie og venner kan du kanskje eksponere deg selv gradvis for frykten, at du går på kafe med noen du kjenner godt og bestiller noe lite som er lett å spise, f.eks en muffins e.l. Etterhvert kan du kanskje øke mengden mat/på steder med flere/ukjente mennesker, og kanskje slipper frykten taket når du ser at du faktisk mestrer dette? Kanskje du kan alliere deg med en god venninne som "dekker over" om det skulle skje at du mister gaffelen eller smuler når du spiser, at hun spøker det vekk og bidrar til at det ikke blir flaut? Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå