Pusella Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Jeg var på såkalt "italiensk aften" hos en venninne tidligere denne måneden. Og ble overrasket da hun serverte brød sammen med pastaretten. Pasta er jo mel, brød er mel. Så etter mine kostholds- og matlagingskunnskaper skal disse to ikke serveres sammen. Snakket også med en (italiensk) kelner i Oslo om det samme, han sa at nordmenn og amerikanere er veldig rare når det gjelder å ville ha brød sammen med pastarettene, og at alle italienere synes dette er veldig snodig. Han sa det var nesten som å servere kokte poteter med pommes frites Serverer dere brød til pasta? Og i såfall, hvorfor?
Tabris Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Jeg vet det er vanlig å ha brød til pasta, men jeg har ikke det når jeg lager pasta selv. 2
Rosebud Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Vanlig brød - nei. Hvitløksbrød kan være godt til noen pastaretter, så - ja. Godt å dyppe brødet i sausen, og siden det er hvitløk på brødet tar man gjerne opp igjen litt av smaken fra sausen. Nam nam 3 1
iskaffe Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Nei jeg serverer aldri brød til pasta. Men så har jeg en italiensk kjæreste og det var han som lærte meg det. Men Italia er pasta stort sett en forrett til middagen. Til selve middagen serverer vi brød. 1
Arkana Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Noen ganger gjør jeg det, andre ganger ikke. Hvorfor? Fordi det er godt, trenger man noen annen grunn? Har aldri skjønt meg på folk som har meninger om hva man skal eller bør gjøre i matveien, eller trender når det gjelder mat. Hvis noe er godt er det jo helt uvesentlig om det vanligvis ikke er noe man serverer sammen eller om det er "70-tallsmat" og fullstendig utrendy. Endret 26. mai 2010 av Arkana 7 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Annet enn, på restaurant, å spise brød før selve måltidet, har jeg aldri hørt om at noen gjør eller gjort dette selv.
Gjest Elfrida Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 Det er vanlig at det finnes en bit brød på bordet når man spiser pasta på restaurant i Italia. Og å "fare la scarpetta", altså sope opp resten av sausen med en brødbit når pastaen er spist opp, regnes for å være et kompliment til kokken. Men de spiser ikke akkurat masse brød til, det er mest at det fins på bordet.
Pusella Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2010 Ja, Elfrida. Jeg er enig. Men brødet i Italia blir servert først eller sammen med forretten. Og det er helt ok å bruke litt brød til å få med seg resten av sausen på pastaen. Men jeg opplevde at brød ble spist i større mengder og servert som en del av selve pastaen. Så synes det er annerledes. 1
Ms Looselips Skrevet 29. mai 2010 #9 Skrevet 29. mai 2010 (endret) Fordi når jeg lager pasta er som oftest både kjøttet og selve pastaen blandet (lasagne, spaghetti og kjøttdeig osv...) Da er det godt med noe annet ved siden av i tillegg til salat/grønnsaker. Hvitløksbrød ved siden av lasagnen er jo så godt Hvis du tenker på karbohydrater og kalorier så skjønner jeg tegninga... Pasta og brød blir jo egentlig "smør på flesk"... Endret 29. mai 2010 av Ms Looselips
Nikit@ Skrevet 29. mai 2010 #10 Skrevet 29. mai 2010 Det kommer an på typen pasta og hva som lages, men ofte ja, og det er selvfølgelig fordi jeg synes det er godt.... 1
Gjest stillness Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 Pleier noen ganger å ha det ved siden av for å dyppe det i sausen.Har aldri sett på dette som merkelig og som regel når jeg har vært på italienske restauranter(ikke bare i Norge) så er det brød tilgjengelig. Er vel andre grunner til at jeg prøver å la være og ha det så ofte ved siden.Kutte ned på karbohydrater for eksempel
Jitney Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Jeg pleier aldri spise brød til pasta eller lasagne, heller aldri gjort det. Synes det blir for mye, altså "smør på flesk" :gjeiper: Det samme gjelder poteter til fiskegrateng. Vet det er standar tilbehør, men hvorfor ha det når det allerede er makaroni i? 1
Gjest lolita___ Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 jeg liker det,men min kjære synes det er rart:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #14 Skrevet 30. mai 2010 jeg liker det,men min kjære synes det er rart:) Jeg spiser bestandig brød til pasta og lasagne:) Syns det er kjempegodt, ofte spiser jeg gjerne mer brød enn pasta meeen så skal det sies at jeg har bestandig likt brødmat bedre enn middag. Så når jeg spiser andre typer middager som jeg ikke bruker brød til så spiser jeg veldig lite, fordi jeg blir fort lei middags smaken. Så når jeg spiser pasta eller gryteretter med loff eller hvitløksbaguetter til, så trives jeg godt;) naam:)
Alvina Skrevet 30. mai 2010 #15 Skrevet 30. mai 2010 Det er praktsisk å sette på bordet hvis noen av gjestene er sultne og passer til å få i seg den siste rest av sausen. Med smak av hvitløk eller hvitløksmør til.
mogi Skrevet 31. mai 2010 #16 Skrevet 31. mai 2010 Jeg pleier ikke å ha brød til pastaretter, kun til lasagne. Da jeg gikk på italiensk matlagningskurs, ble det alltid servert brød til pastaen. Læreren var fra Roma og de brukte alltid brød ved siden av. Kanskje det er forskjellig tradisjon alt ettersom hvor i Italia men er fra? 2
Fortunatus Skrevet 31. mai 2010 #17 Skrevet 31. mai 2010 Jeg vet at hjemme pleier mamma å servere rundstykker til lasagne og det smaker jo veldig godt, men nå blir det rett og slett ubalanse i mitt kosthold, hadde jo blitt dobbelt så mye karbohydrater til en rett. Men jeg har aldri opplevd at folk tar brødet for å få med seg siste saus-rest..
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #18 Skrevet 31. mai 2010 Nei, jeg kaller Norge en brødnasjon. Vi er rett og slett en av de landene som spiser mest brød. Brød til alt. Det er veldig merkelig. Litt grådig nesten. Pasta er deilig alene.
Red headed girl Skrevet 31. mai 2010 #19 Skrevet 31. mai 2010 Det må da være opp til henne om hun vil servere brød til pastaen eller ikke? 1
Konstantin Skrevet 31. mai 2010 #20 Skrevet 31. mai 2010 Brød for å få med seg all den gode sausen er super normalt! Baguette/brød til pasta bolgognese er et must for min del! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå