Gå til innhold

Tips for å gå opp i vekt?


Gjest for tynn

Anbefalte innlegg

Gjest for tynn

Vil ikke starte en diskusjon. Vil bare ha seriøse tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt.

Har vært tynn hele mitt liv, og nå som jeg er over 30 ønsker jeg å få opp fettprosenten litt. I håp om at det (i tillegg til trivsel/utseende) kan hjelpe på fertiliteten. :humpe::gravid:

(De som må ha meninger utover dette, håper jeg kan lage en egen tråd om det de måtte ha på hjertet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Har hatt samme problem selv, men det ble litt bedre etter at jeg ble over 25.

Det er jo et poeng at man skal legge på seg av sunen kalorier og ikke bare sukker og usunnt fett. Dette krever at man kan litt om kosthold.

Men først og fremst; hvor mye spiser du? Mange tror de spiser nok og at de bare har høy forbrenning men dette stemmer ikke, de som er for tynne spiser for lite slik er det bare. Så du bør se litt på ditt eget kosthold, spiser du gode ordentlige måltider 4-5 ganger dagen? Hvor mye fett har du i maten du spiser? Spiser du bare kalorifattig mat (rent kjøtt, ikke fløte/rømme/ost/majones, lite karbohydrater etc?). Jeg fant ut at jeg rett og slett spiste for sunnt fordi det var den maten jeg liker. Jeg liker hvitt kjøtt og frukt og grønnt, det blir ikke mye kalorier av slikt.

Jeg har måttet lære meg å like en del ting som majones, oljer, nøtter og egg feks. Dette er kilder til sunnere kalorier. Jeg tåler ikke melkeprodukter så det er uaktuell fettkilde for meg, men animalsk fett er heller ikke så sunnt. Jeg bruker likevel en del beacon som sunplement til omelet, pålegg etc. Kjøttpålegg med mye protein er bra. Makrell i tomat feks er veldig sunnt.

Hovedregel:

Forsøk å få i deg protein og karbohydrat til hvert måltid. karbohydrater bør du få i deg via grove varianter som brød, knekkebrød, brun ris, fiberrik pasta etc.

Frokost og lunch:

Jeg spiser havregrynsgrøt kokt på rismelk for å få den litt søt og god, og har oppi diverse frø. På en del helsekostbutikker får man nå kjøpt blandinger av knuste nøtter og frø som passer godt å blande inn i grøt, salater og frokostblandinger. Cottage chese er godt å blande i grøt feks. Ellers er frokostblandinger som er grove uten så mye sukker gode å blande med nøtter, frukt og naturell yoghurt eller det nye produktet skyr(som også har mye proteiner). Egg i alle former er et kjekkt avbrekk til brød og knekkebrød, det tar kort tid å steke/koke og en omelet er laget på 5 min og er et stort fullverdig måltid, putt i grønsaker og kjøttpålegg. Avkokado og fiskeprodukter er også veldig godt, sunnt og har mye godt fett i seg. Husk at man skal spise seg god og mett både til frokost og lunch.

Middag:

Kjøtt. Magert kjøtt går fint, spe på med sauser med feks kokkosmelk og dipper laget på vanlig kesam (litt fett og en del protein), ha alltid en form for saus/dipp til som tilfører litt fett, en god oljedressing kan også funke. Husk fullkonrsprodukter. Bland gjerne i frø om du har salater til middag.

Mellommåltider:

Skyr, yoghurt, knekkebrød med kjøttpålegg, frukt, grønnskaker (gjerne med mye fiber for å holde på metthetsfølelsen som pære, gulerot feks). Nøtter, nøtter og nøtter. Jeg har alltid nøtter i veska. Banan er bra, mettende og kaloririkt, og har mange viktige stoffer for kroppen i seg.

Kvelds:

Litt lettere enn lunchen, frukt, grønnsaker, tynne knekkebrød med smørost, kjøttpålegg rullet rundt paprikabiter eller litt oliven og fetaost feks.

Frukt og grønnt til hvert måltid frisker veldig opp. Masse grønnsker til middag og oppskåret frukt og råe grønnskaer til lunch ser fristende ut og gjør det mer motiverende å spise opp porsjonen med mat slik at man kan spise den gode frukten etterpå.

Proteiner, sunnt fett og sene karbohydrater er tingen. Spis ofte, spis deg god og mett og finn måter å nyte maten på. Kos deg med å oppdage nye oppskrifter og planlegg middager for hele uka feks. Det er viktig at du finner ting du liker og at du kan kose deg med å både lage og spise mat. Dersom du skal legge på deg ved å tvangssspise vil du bare få et anstrengt forhold til mat som er lite lystbetont og som etter hvert kan lede til at du ikke orker å spise stort lenger. Jobb med å finne gleden i mat, lage gode rutiner (lag klar lunch kvelden før, kutt opp frukt og grønnskaer til dagen etter om kvelden etc) og kos deg med nytt kosthold, nye råvarer etc.

Og en ting til. Ikke bruk snop og chips, kaker og fatfood for å legge på deg. Dette skrur hele kroppens balanse i forhold til blodsukker etc. og kan gjøre det vanskelig å holde seg til de regelmessige planlagte måltidene. Unngå sjokolader når du er på butikken, få i deg nøtter og frukt som mellommåltid når du er i byen heller enn å kjøpe et pizzastykke eller ei pølse. Mye av dette er tomme kalorier som ødelegger de fine rutinene du jobber for å lage. Forsøk å heller alltid ha et alternativ klart slik at du unngår disse fristelsene. De er ødeleggende for dem som skal slanke seg men de er også ødeleggende for oss som sliter med å legge på oss, de ødelegger matlysten og forskyver rutinen for dagen slik at man ofte ender opp med å få i seg tomme kalorier og ikke alt som er beskrevet over for å få kroppens balanse stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung styrketrening. Du kommer til å øke i både muskelmasse og fettprosent.

Du kommer ikke til å se ut som en bodybuilder selv om du trenger 7 ganger i uken.

To bra sider:

iform

treningsforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...