Gå til innhold

Aspartam og andre søtningsstoffer


Fremhevede innlegg

Gjest Litago
Skrevet

Før drakk jeg store mengder Pepsi Max (gjerne en liter hver dag, iblant mer), og jeg hadde i årevis en fæl hodepine som ble verre og verre. Da jeg til slutt fikk tips om at det kunne være aspartam (det kunstige søtningsstoffet i Pepsi Max) som ga meg hodepine kuttet jeg ut sukkerfri brus tvert og ble frisk! Har fortsatt kanskje litt mer hodepine enn gjennomsnittet, men ikke verre enn at jeg synes det er en deilig befrielse sammenlignet med tidligere.

I dag drikker jeg brus en gang iblant, som på kafé o.l. Jeg drikker verken kaffe eller te, så valgmulighetene er ikke så mange. Jeg velger konsekvent sukkerbrus, for hodepinen ønsker jeg ikke å slite med igjen.

Men nå ønsker jeg å gå ned i vekt og da blir det slutt på sukkerbrus. Iblant "må" jeg likevel ha brus, og da vurderer jeg å prøve meg på lightbrus igjen. Det synes jeg er ganske skummelt. Så da kommer vi til spørsmålene mine:

Er aspartam kjent for å være den verste synderen blant kunstige søtningsstoffer, eller er dette noe jeg har innbilt meg? Finnes det noen forskning - eller omså dårligere fundamenterte undersøkelser - på skadevirkninger av aspartam kontra andre søtningsstoffer? Hvilke lightbrustyper har ikke aspartam?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare kutte avhengigheten først som sist? Det er ingen som MÅ ha brus. Verken sukker eller aspartam er gunstig for helsen - de er farlige på hver sin måte.

Skrevet

Hvorfor ikke bare kutte avhengigheten først som sist? Det er ingen som MÅ ha brus.

Nei, det kan du ikke mene? :fnise:

Legg merke til at jeg skrev "må" ha brus, altså skjønner jeg faktisk at jeg ikke MÅ ha brus.

Verken sukker eller aspartam er gunstig for helsen - de er farlige på hver sin måte.

Dette skjønner jeg også. Det kan du kanskje lese ut fra startinnlegget mitt?

Håper noen kan svare på det jeg spurte om. :)

Skrevet

Aspartam er etter min kunnskap, det aller verste av søtningsstoffer. Så vidt jeg vet finnes det ingen light-brus/leskedrikk som ikke er tilsatt aspartam.

Hvorfor ikke bare drikke friskt deilig vann med f.eks sitronskiver i? Eller hjemmelaget smoothies? Mye bedre :)

Skrevet

Hvorfor ikke bare drikke friskt deilig vann med f.eks sitronskiver i? Eller hjemmelaget smoothies? Mye bedre :)

Vann med smakstilsetninger som sitronskiver smaker uttynnet saft, ergo ikke godt. Smoothies og slikt liker jeg heller ikke, det blir for surt. Skal jeg like sånt må jeg ha i masse sukker, og da er poenget borte.

Det er sånn at det eneste jeg sitter igjen med er å drikke vann. Og det er helt greit mesteparten av tida, jeg er glad i friskt og kaldt vann. Men noen ganger hadde det vært greit å ha noe annet å drikke, f.eks. når man er ute på kafe med venner og ikke skal drikke alkohol.

Jeg er ikke "avhengig" av brus. Klarer meg helt fint uten, egentlig. Det er bare det at det er litt kjedelig å aldri kunne drikke annet enn vann.

Skrevet

Vann med smakstilsetninger som sitronskiver smaker uttynnet saft, ergo ikke godt. Smoothies og slikt liker jeg heller ikke, det blir for surt. Skal jeg like sånt må jeg ha i masse sukker, og da er poenget borte.

Det er sånn at det eneste jeg sitter igjen med er å drikke vann. Og det er helt greit mesteparten av tida, jeg er glad i friskt og kaldt vann. Men noen ganger hadde det vært greit å ha noe annet å drikke, f.eks. når man er ute på kafe med venner og ikke skal drikke alkohol.

Jeg er ikke "avhengig" av brus. Klarer meg helt fint uten, egentlig. Det er bare det at det er litt kjedelig å aldri kunne drikke annet enn vann.

Hvis du ikke liker det, så skal du da heller ikke drikke det. Du kan jo f.eks drikke urtete som inneholder lakrisrot, da blir teen naturlig søt, og veldig god på smak. Jeg pleier å ha med en pakke i veska når jeg vet jeg skal på kafè eller bort, i tilfelle de ikke har der jeg skal. Har også en saftsentrifuge som jeg bruker flittig.

Men hvordan kan du synes at smoothies laget på frukt smaker surt, frukt er jo bare søtt?

Skrevet

Hvis du ikke liker det, så skal du da heller ikke drikke det. Du kan jo f.eks drikke urtete som inneholder lakrisrot, da blir teen naturlig søt, og veldig god på smak. Jeg pleier å ha med en pakke i veska når jeg vet jeg skal på kafè eller bort, i tilfelle de ikke har der jeg skal. Har også en saftsentrifuge som jeg bruker flittig.

Men hvordan kan du synes at smoothies laget på frukt smaker surt, frukt er jo bare søtt?

De smoothiene jeg har smakt har vært med bær, og da blir det for surt for meg. Jeg vet ikke om det er noe feil med smaksløkene mine, men det andre kaller friskt blir for meg så surt at jeg vrir meg. Og utfordringen med å finne noe å drikke istedet for vann er helst ute på kafé, så der kan jeg ikke lage smoothie selv med de ingredienser jeg liker. For å være ekstra vanskelig så liker jeg verken kaffe eller te. ;)

Kort oppsummert: Jeg liker vann og brus, eventuelt saft. Så derfor prøver jeg å finne ut om noen sorter light-brus/saft ikke har aspartam. Tror jeg heller skal ta meg en runde på forskjellige butikker og finne ut av det selv. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Etter det jeg finner på google ser det ut som cola light inneholder splenda ("sukker med en dash klor" :P).

Gjest Mr. G
Skrevet

apartam vil bli spaltet til tre andre stoffer i vårt fordøyelses system. Et av disse stoffene er metanol. Metanol er som dere vet ikke helt bra for oss... For tunge aspartam drikkere, så er det vanlig med tiks, black outs ol. I america er det flere avhengighetsklinikker for lettprodukter!

Sukralose er en type klor som vi stapper i oss...

men.. du nevnte også dette med vekt.. om du har tenkt f.eks. på ketondietten, hjelper det lite å finne sukkererstatninger.. kroppen vil likvel tro at det er sukker du får i deg, og vil dermed begynne å tære på sukker istede for fett..

får å si noen ord om VANLIG sukker, det hvite sukkeret. Det hvite sukkeret er opprinnelig ikke hvitt. Det er faktisk noe brunt. Men for å gjøre det hvitt(hvit er vel en fin farge?), tilsettes det masse syrer, og en hel del andre kjemiske midler for å få dette hvitt! i forhold til atomskaleringen, vil sukkeret plutselig komme inn under kategorien gift! dette sukkeret er farlig. det brunet derimot, er faktisk sunt!!! det vil til og med ha en positiv effekt på tennene!

det finnes info om dette, har ikke leita.. men regner med du finner et å annet når du googler!

Skrevet

De smoothiene jeg har smakt har vært med bær, og da blir det for surt for meg. Jeg vet ikke om det er noe feil med smaksløkene mine, men det andre kaller friskt blir for meg så surt at jeg vrir meg. Og utfordringen med å finne noe å drikke istedet for vann er helst ute på kafé, så der kan jeg ikke lage smoothie selv med de ingredienser jeg liker. For å være ekstra vanskelig så liker jeg verken kaffe eller te. ;)

Kort oppsummert: Jeg liker vann og brus, eventuelt saft. Så derfor prøver jeg å finne ut om noen sorter light-brus/saft ikke har aspartam. Tror jeg heller skal ta meg en runde på forskjellige butikker og finne ut av det selv. :ler:

Du får ta deg en farris da vettu - hvis du liker DET da :ler:

Skrevet

Du får ta deg en farris da vettu - hvis du liker DET da :ler:

Nope! Takler ikke farris. :fnise:

Sa jo jeg var vanskelig. ;)

Det er jo en grunn for at jeg spør om brus, skjønner du. Men takk for tipsene. :)

Skrevet

Kanskje grunnen til at du synes smoothies er så surt, er at du har vendt smaksløkene dine til søte drikker som brus?

Om du da faktisk kutter ut brusen, vil du også til slutt venne deg til smaken av smoothies og synes at dette smaker søtt og godt!

Skrevet

Kanskje grunnen til at du synes smoothies er så surt, er at du har vendt smaksløkene dine til søte drikker som brus?

Om du da faktisk kutter ut brusen, vil du også til slutt venne deg til smaken av smoothies og synes at dette smaker søtt og godt!

Helt korrekt! Etter man har kuttet alt søtt i en periode, så smaker ikke ting så surt lenger, tvert i mot. Og frukt er jo naturlig søtt, så lag heller smoothies av frukt fremfor bær.

Skrevet

Tips til smothie - bruk mykje banan, då blir det søtare.

Ellers kan du jo drikke juice? Er sjøvsagt sukker i det, er jo sukker i all frukt, men naturleg sukker er vel betre enn raffinert sukker så vidt eg forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...