Gå til innhold

Overvåking av barn?


Gjest Sonya Robin

Anbefalte innlegg

Gjest Sonya Robin

Nå i det siste er det kommet en del posisjoneringstjenester som lar foreldre overvåke barna sine - blant annet mbuddy.no og Mobil Radar... Disse tjeneste lar foreldre overvåke barna ved hjelp av mobiltelefonen deres - ved hjelp av såkalt "triangulær-posisjonering". Deretter får man opp barna på et kart.

Hva syntes dere om denne typen tjenester? Burde foreldre kunne overvåke mobiltelefonen til barna sine, eller burde dette være ulovlig? Og bidrar dette til overvåkingssamfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke noe om det. Etter min mening bør barn få ha et snev av privatliv. Jeg hadde ikke likt det om mine foreldre hadde mulighet til å "spionere" på meg da jeg var yngre iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kommer an på alderen til barna og hvordan dette blir gjort. Blir det brukt som ren overvåking så er jeg i mot det. Blir det brukt av sikkerhet så er det mulig greit. Men egentlig litt usikker her også. Hadde jo vært sikkert greit om barna ble kidnappet og slikt, men hvor stor sansynlighet er liksom det? Selv er 25 og har aldri blitt kidnappet og det fantes så vidt jeg vet ikke slikt da jeg var lita heller.

Egentlig litt rart hvor overbeskyttende vi har blitt. Kanskje slik teknologi egentlig bare gjør oss enda mer paranoid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Blir barnet kidnappet så kan politiet bruke liknende teknikk for å spore en telefon.

Dette er total forkastelig med mindre det er snakk om barn som er svært små og situatsjonen er svært spesiell. Så slik jeg ser det, er et barn lite nok til at noe slikt kan forsvares, så er det for lite til å ha en mobiltelefon i normale situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåke barna ville jeg aldri gjort. De må ha rett til privatliv. Da tror jeg heller jeg ville brukt all ledig tid, på å oppmuntre barna til å fortelle meg, hvordan de har det, hva de har gjort i dag. Det blir ihvertfall ingen tillit dersom de forstår at de blir overvåket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig bortkasta meiner eg. Overvåkings- og overbeskyttingstrongen til enkelte har tatt heilt av. Kva med å passe ungen sjølv, istadetfor å finne på stadig nye tekniske greier som kan gjere det.... Gjeld det større ungar/ungdommar, har dei rett på litt privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sella

Å overvåke barna med disse metodene gir nok bare en falsk trygghet. Dessuten vil jeg ikke at mine barn skal bli vant til å være overvåket...det er ikke noe som jeg vil at mine barn skal vokse opp og lære seg til å godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohj- det her ga uante muligheter for meg til å inponere min pappa.

Jeg kan gi han info om mitt mobliabbonemang.

Så kan jeg legge den mobilen inne på lesesalen hver dag mellom seks og ni på morgenen og i rommet med forelsninger fra ni til tre. Så fløtter jeg den inn til lesesalen igjen fra tre til sju på kvelden.

Og etter det så legger jeg mobilen på arbeidsplassen min til klokka ti om kvelden:)

Og på arbeidsplassen hver lørdag fram til klokka tre- og på lesesalen resten av helga fram til ti på kvelden. Og etter ti legger jeg den hjemme på hybelen.

Genialt! Min far skal bli så imponert av meg!

Så kjøper jeg en mobil som faren min ikke veit om til faktisk bruk som jeg har med over allt der jeg faktisk er...

(Har ikke løst hvordan jeg skal forklare fortsatt dårlige karakterer og lite inntekt ennå, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om det. Etter min mening bør barn få ha et snev av privatliv. Jeg hadde ikke likt det om mine foreldre hadde mulighet til å "spionere" på meg da jeg var yngre iallfall.

Trenger foreldre egentlig slikt utstyr?

Husker en gang jeg fortalte min mor at jeg skulle sove hos "Line".

Morgenen etter ringte hun og spurte om jeg kom meg hjem selv, eller om hun skulle hente meg hos "Per"... :flau:

Så mamma hadde nok "radaren" inne selv uten hjelpemidler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...