annemette Skrevet 26. mai 2010 #21 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har en gutt på 2,5 år. Det er ikke lenge siden han nettopp begynte å spise middag igjen. Slik jeg gjorde det; jeg lagde mat, tok på til han og ba han spise. Hvis han ikke ville spise fikk han ikke kakao (han elsker kakao!) til kvelden. Nå spiser han ganske mye middag, ofte så mye at han ikke orker kakao senere også! Hvis han ikke spiser, så er det ok, men om han da blir sulten senere på kvelden har jeg spart middagen så da kan han evt. få middagen litt senere. Jeg lager ikke noe styr ut av det om han ikke er sulten, men jeg synes ikke kan kan "velge bort" middagen til fordel for brødskive/yoghurt senere.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. mai 2010 #22 Skrevet 26. mai 2010 La ungene så mye som mulig få lov å være med å lage maten. Da får de eierskap til måltidet.
leirbål Skrevet 26. mai 2010 #23 Skrevet 26. mai 2010 Jeg laget ofte nye navn på vanlige retter som gjorde at sønnen min spiste. Orientalsk gryte nektet han å spise, men hvis det var spidermangryte gikk det ned på høykant.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #24 Skrevet 27. mai 2010 Hva med å la barna være med på å velge middag _delvis_? Da tenker jeg ikke på at de får spørsmålet "hva vil du ha til middag?" men litt mer som "vil dere at vi skal ha kjøttkaker eller kokt fisk i dag?". Da får de være med på å velge middagen selv, men pizza, pølser osv, er ikke et av alternativene. Det _kan_ gjøre det litt bedre ellers så må jeg nok si at jeg kommer til å være veldig streng på dette. Maten som blir servert er dagens middag - ferdig med det. Jeg har vel heller vokst opp med det motsatte, og fått egentlig akkurat det jeg vil, og har vi hatt noe jeg ikke liker så har jeg fått noe annet. Når jeg nå har blitt eldre og må lage middager som både jeg og samboer blir fornøyd med så har jeg innsett hvor utrolig vanskelig det kan være noen ganger, og synes synd på mamma som gjerne kunne lage tre retter for at vi barna skulle være fornøyd! Sånn blir det ikke i mitt hus nei
skandale Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 Det finnes forresten MASSE sunne og gode retter du kan ha pølse i, jeg har iallefall nok av gode, barnevennlige oppskrifter. Støtter også sunn pizza. Kanskje de kan lage sin egen minipizza tilogmed? Polarbrød, tomatsaus og topping, rett i ovnen. Det går også an å lage pai (kake!) med gode og næringsrike ingredienser, kanskje oppskåret pølse i begynnelsen, og så prøve å bytte til finhakka kyllingkjøtt isteden og se om de merker forskjellen? Liker de lasagne? Supper? Kanskje de kan kutte opp grønnsaker og lage suppe, og bake rundstykker til? (Da må du forresten ha god tid og/eller planlagt godt.) På slutten kan jeg kanskje legge til at jeg har lest et sted - husker selvfølgelig ikke hvor - at hvis man har smakt en ting mellom fem til tolv ganger, vil man venne seg til den nye smaken og etterhvert like det. Det er kanskje en trøst når du strever med å putte i dem ting de "ikke liker". Lykke til!
lille katt Skrevet 29. mai 2010 #26 Skrevet 29. mai 2010 Gjest_Lisa beskriver en veldig lur ordning. Det blir så veldig lett at man lager mye styr og oppmerksomhet rundt et barn som er kresent. Hvis barnet er friskt og ikke preget av dårlig næringsinntak, kan man trygt ha is i magen i noen uker. Kanskje barnet spiser godt i barnehagen? Matglede er så mangt, og trenger ikke nødvendigvis handle om å putte noe i munnen. Samværet rundt bordet er minst like viktig. Min eldstejente kan være noe småspist, men elsker likevel store familiemiddager hvor mange er samlet rundt bordet. Hun pirker kanskje bare i maten, men deltar i samværet, prater med de andre, skåler med jus i flotte glass og koser seg. Det er viktig at også hverdagsmåltidene er en hyggelig samlingsstund som fokuserer på samværet, og ikke på hvem som spiser hva og hvor mye. Snakk mer med barna, kos dere med maten selv, mas minst mulig om spising. Hos oss har det flere ganger funket å avlede dårlig stemning med å lage noe morsomt med maten, f.eks. dandere figurer på tallerkenen med pastaen, grønnsakene og pølsebitene. Veldig populært å spise beina på giraffen eller hjulene på bussen. Vår eldste liker også å ha ingrediensene separat, og ble overlykkelig en gang jeg lagde salatbar med alt i forskjellige skåler i stedet for å blande i en salatbolle. Barna spiste masse salat! Eldstejenta spør ofte om vi ikke kan ha "sånn i mange skåler" til middag . Det hender også at jeg tar av en del av middagen til henne før jeg blander sammen i en gryte etc., fordi hun ikke liker at det er blandet sammen. Dette ser jeg ikke på som å lage en spesialordning til henne, siden det tross alt er samme maten, og hun ber jo egentlig bare om å få slippe sausen.
L@dy Skrevet 29. mai 2010 #27 Skrevet 29. mai 2010 Har ei jente på snart 5 som nok kunne ha spist pølse til frokost, lunch, middag og kvelds om hun hadde fått. Det er absolutt favoritten, så derfor har vi da pølsedag om fredagen. Hun spiser heller ikke grønnsaker, det "tåler" hun ikke. Vel, vel... jeg har ingen tro på å tvinge noen i mat, vi spiser normal sunn mat og det hender hun spiser kun ris til middag. Men jeg må innrømme jeg stresser ikke så veldig for at hun ikke spiser grønnsaker f.eks. Hun liker gulrot som ikke er kokt, så det får hun med seg i bhg. Jeg tror at så lenge barnet ikke automatisk får pølse for de ikke spiser noe annet, så kommer til å ordne seg. Jeg tror også at noe mat må en "tilvenne" seg.
Gjest pippen Skrevet 31. mai 2010 #28 Skrevet 31. mai 2010 Takk for så mange svar og innspill. Vi kan ikke spise tidligere pga jobb, så vi henter barna kl 16, hjemme kl 16,30, så har vi litt tid sammen før vi begynner på middag, for at de skal bli sett etter en lang dag i barnehagen. 10 min ca. Så lager vi middag og vips så er kl 17,30 -18 De får kun pølse eller pizza i helgen. Og mulig jeg har skrevet litt feil over, de får ikke brødskive etter middag om de ikke spiser middag, for som dere sier det blir feil. Vi har en regel om å ta en smake bit, og da stopper det oftes etter den smake biten enda han sier det er godt????. De spiser potet og ris, og brokkoli( fantastisk) men resten er vanskelig. Så lager vi ukeplan der de kan få bestemme en dag med middag. Og det er fint, men det blir bare bråk når vi bestemmer. Men det har aldri hent at vi har da sagt at vi lager noe annet. Så det er ikke det heller.... Føler jeg har prøvd alt, men er sikker på at noe har jeg gjort galt og kan gjøre bedre. Leser alt jeg kommer over. Men en ting skal jeg prøve. Bare la der gå og ikke lage for mye styr, det har jeg ikke prøvd. Men må innrømme at jeg er redd vi aldri kommer til å spise samtidig da. Det er så koselig når vi har det hyggelig og prater rundt matbordet Gutten vår er 4 1/2 og har det siste året blitt mer og mer kresen, sånn som din. Det er pølse som er favoritten. han spiser også laks faktisk, men ellers er det pølse, pannekaker og burger som gjelder. Han spiser poteter, pasta og ris. Og gulrøtter. Altså ikke veldig variert. Jeg lager middag uten å ta særlig hensyn til hans smaksløker. Jeg tvinger han aldri til å smake, men oppmuntrer han til å gjøre det. Jeg syns det er helt feil å tvinge barn til å smake. Oppmuntre JA, men aldri tvinge! Hvordan vile du likt å bli tvunget til å smake på mat? Misbruk av makt mener jeg. Tror det vil bare gjøre det verre. I den alderen har barnet behov for å bestemme mer selv, det er en del av prosessen med å være barn. Av og til lar jeg han få pølse isteden dersom vi tilfeldigvis har rester, ved siden av poteter eller hva vi måtte ha til middag den dagen. Noen ganger tror jeg rett og slett at han ikke er særlig sulten, og sier derfor "jeg liker ikke sånn". Mitt råd er: ikke stress! De fleste barn har en sånn periode. Også en artig historie: Gutten min er svært skeptisk til frukt. Vi hadde fruktsalat til dessert og han fikk servert epler som han faktisk liker. Vi spurte om ikke han ville smake på drue. Han var veldig skeptisk, men lot seg til slutt overtale ved hjelp av en liten bestikkelse. når han hadde spist ei drue utbrøt han: Jeg liker det!!! og han og vi var så happy, hehe :-)
Caramba Skrevet 1. juni 2010 #29 Skrevet 1. juni 2010 (endret) Har en meget kresen gutt på 3,5 år som blånekter og smake på ting han tror han ikke liker, og som heller går sulten. Jeg føler at jeg har prøvd det meste for å få mat i barnet. Skal også prøve tipset fra Lisa med tom tallerken. Det KAN faktisk fungere, tror ikke jeg har prøvd noe lignende..... Jeg føler at noen barn omtrent er født kresne. Min gutt har vært sånn fra vi innførte fast føde, uten opphold. Han spiser lite og virker ikke særlig interesert i mat. Har tvillinger¨på ett år som HELDIGVIS elsker mat og spiser alt de får, så det virker nesten medfødt. Jeg elsker å lage mat og lager mange middager fra bunnen av. Jeg har ofte blitt litt "skuffet" når 3-åringen blånekter å smake på noenting, slev om han har deltatt på kjøkkenet, eller bestemt middagen. Jeg har hørt fra flere at man helst ikke skal innføre smakeplikt før ungene nærmer seg 4 år, før det så er de litt små for "tvangs-spising" og man skaper bare mer problem rundt maten. TS, jeg foreslår at du slutter å lage pølser og pizza i helgene, eller at du lager pizza med litt nytt innhold (kyllingfileter, gørnnsaker osv). Jeg synes også at barna burde få kveldsmat, selv om de ikke spiser middag, hvis jeg forsto deg rett i at du ikke ga dem kveldsmat???? Jeg tror at jo mer du får i dem utenom middag, jo bedre apetitt får de. De fungerer best med min gutt. Får vi i ham frokost, så spiser han mer resten av dagen... Endret 1. juni 2010 av Caramba
Susan Sto Helit Skrevet 1. juni 2010 #30 Skrevet 1. juni 2010 Vi har vært bastante på smakeplikt etter at middag ble litt ekstra styr, og det kom mange "jeg liker ikke". (Spesielt når det samme gikk ned på høykant dagen før.) Det var da tvang om å putte en bit i munnen, og i enkelte tilfeller tygge EN gang. (Deretter var det smakt, og man kunne spytte ut om det ikke var godt.) I noen tilfeller har dette gjort at han spiser alikevel. I andre tilfeller spiser han da ikke maten. vi prøver å passe på at det er MINST en ting i middagen han liker. (Indisk kan lett tilsettes rosiner... Og ligger de i sausen så smakes også den uten å tenke...) Vår er veldig glad i brød, så det å ha Nanbrød eller annet brød som skal dyppes i saus er alltid en suksess. Ofte gjør dette at han også er positiv til å spise av det andre. Ellers er det populært når alle ingrediensene kommer i forskjellige boller, og han kan ta på selv og velge hva han vil ha. Vi har opplevd at han spiser mer variert, og større mengder hvis vi serverer grønnsaker slik. Ellers er det sen middag her også, og ikke noe alternativ mat om han ikke spiser. (Unntaket er hvis han smaker, og ikke liker selv det vi mente han likte. Da kan vi etter middag gi tilbud om brødskive eller kornblanding. Men dette er unntaket, og han vet at om han ikke spiser middag, så blir det ikke noe før frokost.) Vi har oppdaget at han ofte er mett etter barnehagen, om de har hatt noe god mat. Og at han derfor ikke er spesielt sulten før neste morgen. Vi kan også la han velge middag, men da enten ut ifra hva vi har, eller mellom bestemte alternativer.
Elizia Skrevet 1. juni 2010 #31 Skrevet 1. juni 2010 Vi har også en svært kresen en på snart 4 år. Han har egentlig aldri likt middag. Spiser ikke poteter, potetmos og ris f.eks. Men får han pannekaker, pølser, spagetti, kjøttboller og kjøttkaker samt fiskekaker så spiser han litt. Det kan jo høres greit ut , men å spise dette hver dag uke som helg er jo ganske kjedelig da.. Liker ikke pizza, gryteretter, lasagne, taco, sterk mat, supper, koteletter, fisk osv. Fikk et tips om at dersom han ikke vil ha middag så skal han bes om å gå i fra bordet og sette seg i sofaen og vente på at vi er ferdige. Siden barn er sosiale vesen vil han/hun da komme av seg selv og ville delta i måltidet. Men tipset med en tom tallerken skal jeg prøve. Merker at jo mer oppstyr vi lager rundt at han ikke vil spise, tvinge han til å smake, lokke med dessert osv er det ingen vits i. Gjør hvert måltid til en kamp og det sliter på hele familien.
Caramba Skrevet 2. juni 2010 #32 Skrevet 2. juni 2010 Inspirert av denne tråden, så dekket jeg med tom tallerken til sønnen i går. Jeg har ofte gitt han mat på tallerkenen på forhånd rett og slett for å kjøle ned hans mat før vi spiser. Hjalp det? Tja, han spiste masse pasta, som han allerede liker veldig godt, men ville ikke ha noen saus. Vi ga ham saus ved siden av i en liten bolle og fikk ham til å smake en sje. Responsen var: "mmmmmm, det er jo kjempegodt, mamma" hvorpå han skjøv hele bollen bort og lot være å røre den mer resten av måltidet Av alle stae unger, har jeeg den staeste på matfronten, tror jeg. Nå skal jeg ikke svartmale helt, han spiser skiver og enkelte middagsretter (kylling, ris, saus, pasta, av og til fisk), men ellers er repertoaret begrenset..... Jeg synes bare han spiser så små mengder mat, til alle måltider. Jeg lurer ofte på om barnet får i seg nok næring. Jeg synes, som TS, at det ikke er enkelt når ungene ikke er interessert i mat. Selv elsker jeg mat, liker alt, og har ikke vært særlig kresen som barn. Jeg har kanskje litt vanskelig for å forstå hvorfor han er sånn, ikke vet jeg..... Har et håp om at det blir bedre, min nevø var likedan i den alderen, og nå spiser han alt han får og elsker middag(10 år).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå