Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to nydelige barn på 2 og 5. Søte og snille og gode gutter som jeg elsker over alt som betyr alt for meg. :)

Jeg har et problem ved middagsbordet. De vil ikke spise annet enn pølser, pizza og sånt.

Jeg prøver å lage nye middagsretter for å finne noe annet de liker. Men de vil ikke smake eller spise... :tristbla:

Jeg har prøvd mye forskjellig. For meg er det viktig å ha det kos ved middagen, så jeg har prøvd at de får bestemme en middag og vi voksne også så vi bytter på. De får være med å lage mat. Prøvd så mye. Om de skriker ber jeg de snakke ordentlig, ellers må de forlate oss som spiser. Og komme tilbake når de vil snakke skikkelig.

Lager mat som er barne vennlig, ikke for sterkt, men ikke smakløst, og når andre barn kommer elsker de maten. Så jeg tviler på at maten ikke er god.

De får ikke annen mat om de ikke spiser middag, ellers blir det jo helt feil. Og vi spiser sent, så jeg kan ikke gi kveldsmat i tillegg. Da blir det bare brødskiver i stede.

Jeg prøver å tenne lys og synge sanger og mye men det må være noe jeg gjør galt.

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få mine barn til å spise andre ting enn kjøtt boller og smake ny mat?

Han minste spiser mer enn han eldste. Og han på 5 år spiste alt da han var mindre, elsket alt, plutselig snudde det :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Ved å innføre smakeplikt, så sørger du ihvertfall for at de ikke slipper unna å smake på maten. Og ved å slutte å gi dem brødskiver dersom de nekter å smake, så løser du problemet med at de ikke vil smake på ny mat.

De velger selv om de vil spise maten eller ikke, men de bør ikke belønnes for å ikke ville spise. Det er jo det du gjør når de får brødskiver isteden.

Gjest sardintroll
Skrevet

Da jeg var liten og nektet å smake, fikk jeg klar beskjed: Dette er middagen. Punktum.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to nydelige barn på 2 og 5. Søte og snille og gode gutter som jeg elsker over alt som betyr alt for meg. :)

Jeg har et problem ved middagsbordet. De vil ikke spise annet enn pølser, pizza og sånt.

Jeg prøver å lage nye middagsretter for å finne noe annet de liker. Men de vil ikke smake eller spise... :tristbla:

Jeg har prøvd mye forskjellig. For meg er det viktig å ha det kos ved middagen, så jeg har prøvd at de får bestemme en middag og vi voksne også så vi bytter på. De får være med å lage mat. Prøvd så mye. Om de skriker ber jeg de snakke ordentlig, ellers må de forlate oss som spiser. Og komme tilbake når de vil snakke skikkelig.

Lager mat som er barne vennlig, ikke for sterkt, men ikke smakløst, og når andre barn kommer elsker de maten. Så jeg tviler på at maten ikke er god.

De får ikke annen mat om de ikke spiser middag, ellers blir det jo helt feil. Og vi spiser sent, så jeg kan ikke gi kveldsmat i tillegg. Da blir det bare brødskiver i stede.

Jeg prøver å tenne lys og synge sanger og mye men det må være noe jeg gjør galt.

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få mine barn til å spise andre ting enn kjøtt boller og smake ny mat?

Han minste spiser mer enn han eldste. Og han på 5 år spiste alt da han var mindre, elsket alt, plutselig snudde det :sukk:

De har vel på et eller annet tidspunkt blitt vant til å spise pølse/pizza ofte til middag, og da kan det være vanskelig å skulle begynne avvenning til andre typer mat som de kanskje ikke har sett/smakt?

Du kan jo forsøke å endre kostholdet litt etter litt, ikke rett fra kjøttboller til fisk med grønnsaker. F.eks hvis dere pleier å ha spaghetti og pølse, er det jo mulig å legge til små grønnsaksbiter eller bytte ut pølsa med kyllingfilêt o.s.v

Mange unger kan synes det er lettere å spise uvante ting om det puttes i ei gryte, f.eks fisk gratinert i ovnen sammen med saus og grønnsaker :)

Om du sender eksempler på en vanlig ukesmeny ift middag, kan det være lettere å komme med forslag - dere har neppe pizza 4 ganger i uka og pølse i 3 dager?

Veldig bra at du ønsker et sunt kosthold for familien din :)

Skrevet

Å innføre smakeplikt er jo ikkje så enkelt då... Vil dei ikkje så vil dei ikkje... Veit korleis det er. Ein kan ikkje akkurat tvinge maten inn i munnen på dei heller. Og eter de middag så seint at ungane ikkje får kveldsmat, må dei nesten få brødskive, dei kan jo ikkje leggas utan mat heller (mtp at dei faktisk skal sove om natta...). Min 2-åring får ikkje mat viss ikkje han vil ha middagen, men me eter tidleg, så han får kveldsmat, og då blir det jo noko anna. Du kan ikkje prøve å endre tidspunktet då?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten og nektet å smake, fikk jeg klar beskjed: Dette er middagen. Punktum.

Einig i dette. Nekter ein å smake, så får ein gå svolten frå bordet.

Å gi dei pølser, pizza osv. fordi at da et dei, trur eg vil vise seg å vere en bjørneteneste.

Gjest regine
Skrevet

Slutt å gi de så mange valg og slutt å diskutere.....

Det er DU (dere voksne) som bestemmer hva som er til middag. La gjerne barna være med på matlagingen, det pleier å være hyggelig for alle. Men det er du som bestemmer hva som skal lages. La heller barna bestemme om det skal være ris/pasta/poteter en gang i blant, ikke tro at de er store nok til å ha "oversikt" over næringsrik og sunn og ikke minst variert mat. Greia med å "bytte på" å bestemme er å gi barna altfor stort ansvar. Det kan de få lov til om noen år - du opplever jo nå hva som blir resultatet...

ikke lag mye styr ut av situasjonen rundt bordet. Nekter de å smake, så ikke lag noe nummer av det, overse det heller. Nekter de overhode å spise middag - ja da får de ikke mer mat den dagen. Barn sulter ikke ihjel fordi om de ikke får middag en dag eller to, og jeg er helt sikker på at dersom de opplever at det IKKE vanker brødskiver etterpå, ja da spiser de iallfall noe.

Skrevet

Søskenbarnet til samboer er sånn... Han spiser kun pølse.. Og til nød fajitas.. Og det er kun vanlig grillpølse.. Han spiste det på julaften, i konformasjon til søsken, 17.mai, familiemiddager.. Rett og slett ALT! Og alle gir han det.. Er han på besøk hos andre så koker de grillpølse til han..

Hadde det vært min unge så hadde jeg nektet.. Men nå er ikke jeg i en situasjon der jeg kan si noe om det..

Men jeg synes at det er flott at du spør etter råd! Prøv for en hver pris å unngå at de blir sånn som han i familien vår! (han er forresten 10år, og har spist sånn de 4 årene jeg har kjent han...)

Hva med å prøve å lage middag tidligere, spiser de ikke, vel, da kan de få skive til kveldsmat, men kun med feks makrell i tomat eller noe annet supersunt...

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nå er jo barnet mitt yngre enn dine, men jeg har lest at foreldrene bestemmer hva barna skal spise, mens barna bestemmer hvor mye. Vet ikke om det gjelder bare små barn. Tror ikke lillemann her kommer til å få pølse ofte, synes det er ganske usunt. Spiser de kjøttpølser da? Hva med poteter? I barnehagen hvor jeg jobbet før var det en ansatt hvis barn alltid slapp å smake da vi hadde varm mat. Mora blanda seg hver gang og ga dem brødskiver ( det var 2 søsken på 2 og 5).

Gjest Micka
Skrevet

Ja, men kan du ikke lage pizza med noe sunt, da? Pizza trenger ikke være usunt. Stort sett frossenvarianten som er usunn.

+ være litt kreativ når det gjelder pølse-middagen.

Og vet du hva, 80% av grunnen til at barna dine ikke vil ha noe annet enn pølse og pizza-mat, er at de får beskjed om at de ikke skal spise det. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Så mine tips er:

1) Lag hjemmelaget pizza med masse sunt på.

2) Gjør det lov å spise pizza og pølse (siden det nå er sunt, da vil de snart få lyst på noe annet (og bruk omvendt psykologi)).

Lykke til!

Skrevet

Takk for så mange svar og innspill. :skravle:

Vi kan ikke spise tidligere pga jobb, så vi henter barna kl 16, hjemme kl 16,30, så har vi litt tid sammen før vi begynner på middag, for at de skal bli sett etter en lang dag i barnehagen.

10 min ca. Så lager vi middag og vips så er kl 17,30 -18

De får kun pølse eller pizza i helgen. Og mulig jeg har skrevet litt feil over, de får ikke brødskive etter middag om de ikke spiser middag, for som dere sier det blir feil. Vi har en regel om å ta en smake bit, og da stopper det oftes etter den smake biten enda han sier det er godt????.

De spiser potet og ris, og brokkoli( fantastisk) men resten er vanskelig. Så lager vi ukeplan der de kan få bestemme en dag med middag. Og det er fint, men det blir bare bråk når vi bestemmer. Men det har aldri hent at vi har da sagt at vi lager noe annet. Så det er ikke det heller....

Føler jeg har prøvd alt, men er sikker på at noe har jeg gjort galt og kan gjøre bedre. Leser alt jeg kommer over.

Men en ting skal jeg prøve. Bare la der gå og ikke lage for mye styr, det har jeg ikke prøvd. Men må innrømme at jeg er redd vi aldri kommer til å spise samtidig da. Det er så koselig når vi har det hyggelig og prater rundt matbordet :)

Skrevet

Jeg har en toåring som plutselig har nektet å spise middag (etter noen dager hos bestemor...). Her insisterer vi på at han setter seg til bords sammen med oss og får litt av alt på tallerkenen. Det er opp til ham om han vil spise eller ikke, men det er ikke noe annen mat som tilbys. Vi spiser heller ikke kveldsmat. Vi lager ikke spesielt barnevennlig mat (men unngår også ting vi vet han ikke spiser). Sakte men sikkert har han begynt å spise mer, selv om det noen dager kun er ris.

Kan ellers nevne at quiche var en stor suksess idag. "KAKE!" sa toåringen da han så den og satte seg straks til bords. Spiste nesten like mye som meg, mens han hele tiden sa "mere kake" :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

[...]De spiser potet og ris, og brokkoli( fantastisk) men resten er vanskelig. Så lager vi ukeplan der de kan få bestemme en dag med middag. Og det er fint, men det blir bare bråk når vi bestemmer. Men det har aldri hent at vi har da sagt at vi lager noe annet. Så det er ikke det heller....

Føler jeg har prøvd alt, men er sikker på at noe har jeg gjort galt og kan gjøre bedre. Leser alt jeg kommer over.

Men en ting skal jeg prøve. Bare la der gå og ikke lage for mye styr, det har jeg ikke prøvd. Men må innrømme at jeg er redd vi aldri kommer til å spise samtidig da. Det er så koselig når vi har det hyggelig og prater rundt matbordet :)

Dette tror jeg vil fungere. Kanskje ikke de første dagene eller første ukene. Men barna vil fort finne ut at det er din vei, eller ingen vei. :) Så lenge middagsmaten er diskutabel vil ungene diskutere og protestere til det kjedsommelige.

Gjest minime
Skrevet

Jenta vår på 4 er "sær" i matveien. Hun liker ikke mye og er lite interesert i å smake nye ting. Hun kan sitte i det evige å pelle i maten og vise misnøye over det hun har fått servert.

Etter å ha prøvd mangt og mye gjør vi nå som følger (og det funker):

Hun får litt av alt vi har til middag på tallerken (eks fisk, potet, grønnsaker, saus). Måltidet varer 30 min fra hun har fått maten. Hun velger selv hva hun spiser eller ikke av det hun har fått servert. Hun får ikke annen mat enn det som er til middag.

Når 30 min har gått er måltidet over og alt blir ryddet vekk, uansett om man er ferdig eler ikke.

Dette funker faktisk for oss. Det har blitt mye mindre mas ved bordet og hun smaker faktisk på mer enn før og spiser bedre.

Skrevet

Du kan jo prøve å sette av en dag innimellom hvor barna får ha med seg en venn hjem fra barnehagen. Avtal på forhånd, når "Per" skal bli med hjem på onsdag, så skal vi spise _____.

Kanskje det hjelper å ha besøk av andre som spiser maten?

Støtter forslaget om sunn pizza.

Kan lage pølsepai, omelett med pølse, hjemmelaget potetmos (evt. med blomkål/gulerot i)

For å få litt variasjon...

Prøv å følge opp det med at de MÅ smake. Her er det rett og slett om å gjøre å være staest.

Jeg har sittet flere kvelder med min minste ved bordet, for han skal smake 1 bit før han for lov til å si at han ikke liker det. (Og liker han ikke, så får han noe annet.. Jeg spiser heller ikke mat jeg ikke liker..)

Ofte er det gråt og fortvilelse, men han tar til slutt 1 bit. Og til sin store overraskelse, så er det ofte ganske godt også! Så da spiser han opp raskt og ber om mer...

Men dagen etter er det den samme kampen igjen :ler: Kan han ikke bare huske på at det er lurt å smake?? :klø:

Gjest mamma
Skrevet

Min erfaring er at mange små barn ikke er så glade i mat som er blandet sammen, for eksempel gryteretter. Derfor forsøkte jeg så langt det var mulig å servere ting hver for seg.

Skåler med for eksempel mais, cherrytomater, agurkbiter eller rå gulrøtter var spennende, mens blandet salat ikke gikk ned. Dermed fikk de utvidet reportoaret litt..

Hos oss er det ikke noe alternativ til middag, og de må smake en bit på alt (unntatt noen få ting jeg vet de ikke liker, som for eksempel paprika og løk). Men ellers får de velge hva de vil ha av det som er på bordet. Noen ganger kan det bli bare pasta eller ris, men det har jeg valgt ikke å fokusere så mye på.

Nå er barna fire og seks og spiser ganske mye. Men rent kjøtt er fortsatt vanskelig, og favorittene er behandlede produkter. På favorittlisten står blant annet kjøttboller, kjøttpudding, pasta med kjøttsaus, fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner, fiskegrateng og kyllingvinger. Av grønnsaker er brokkoli og gulrøtter de beste, men også mais, tomater, agurk og oliven (bare yngste) går ned. Lykke til

Skrevet

Jenta vår på 4 er "sær" i matveien. Hun liker ikke mye og er lite interesert i å smake nye ting. Hun kan sitte i det evige å pelle i maten og vise misnøye over det hun har fått servert.

Etter å ha prøvd mangt og mye gjør vi nå som følger (og det funker):

Hun får litt av alt vi har til middag på tallerken (eks fisk, potet, grønnsaker, saus). Måltidet varer 30 min fra hun har fått maten. Hun velger selv hva hun spiser eller ikke av det hun har fått servert. Hun får ikke annen mat enn det som er til middag.

Når 30 min har gått er måltidet over og alt blir ryddet vekk, uansett om man er ferdig eler ikke.

Dette funker faktisk for oss. Det har blitt mye mindre mas ved bordet og hun smaker faktisk på mer enn før og spiser bedre.

Dette hørtes veldig lurt ut! Skal huske på dette til guttungen blir litt eldre, om han fortsatt spiser like sakte :Nikke:

Skrevet

Jeg så et tv-program hvor en barneekspert skulle hjelpe et foreldrepar som hadde en sønn som var veldig vanskelig ved matbordet. Tipset hans var å ikke lage noe styr rundt hvorvidt barnet spiser eller ikke, bare ha det hyggelig og prat sammen dere voksne. Mange unger nekter å spise, selv mat de liker, for å få oppmerksomhet. Plutselig er de sentrum for hele måltidet, og de hersker ved å nekte å spise. Trikset til han eksperten var å sette maten på bordet, og gi alle en tom tallerken. De voksne forsynte seg og begynte å spise, de eldre barna også, men lillemann fikk ikke noe mat på tallerkenen sin. Han ble ganske forundret. Etterhvert begynte han å spørre om han kunne få det, og det, og så spiste han litt og litt. Ingen sa hverken at han måtte spise, eller at han var flink som spiste. De pratet med ham om andre ting, alle pratet sammen, alle fikk oppmerksomhet ved sin person og ikke ved sin spising.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok satset litt mer på å få til middagen tidligere, sånn at du har en konsekvens å komme med når de ikke vil spise: At da må de gå sultne fra bordet. Det kan du gjøre med god samvittighet. Da får de tilbud om kveldsmat rett før leggetid.

Hos oss går det ofte i middager forberedt kvelden i forveien. Det meste av gryteretter, lapskaus, ovnsretter osv kan lages ferdig på forhånd og så bare varmes opp til middag. Skal man fisk/kjøtt og grønnsaker kan man skrelle og kutte ferdig dagen før, legge alt klart i hver sin bolle og så er det bare å hive ting i vann eller stekepanne og vips er middagen ferdig på kort tid. Det korter ned tida masse. Og ved å forberede ting på kvelden når barna har lagt seg så stjeler du ikke av tida med dem på ettermiddagen til mye tid med matlaging.

Skrevet

Jeg så et tv-program hvor en barneekspert skulle hjelpe et foreldrepar som hadde en sønn som var veldig vanskelig ved matbordet. Tipset hans var å ikke lage noe styr rundt hvorvidt barnet spiser eller ikke, bare ha det hyggelig og prat sammen dere voksne. Mange unger nekter å spise, selv mat de liker, for å få oppmerksomhet. Plutselig er de sentrum for hele måltidet, og de hersker ved å nekte å spise. Trikset til han eksperten var å sette maten på bordet, og gi alle en tom tallerken. De voksne forsynte seg og begynte å spise, de eldre barna også, men lillemann fikk ikke noe mat på tallerkenen sin. Han ble ganske forundret. Etterhvert begynte han å spørre om han kunne få det, og det, og så spiste han litt og litt. Ingen sa hverken at han måtte spise, eller at han var flink som spiste. De pratet med ham om andre ting, alle pratet sammen, alle fikk oppmerksomhet ved sin person og ikke ved sin spising.

Dette hørtes veldig lurt ut! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...