Gå til innhold

Bedre kondis i løpet av en uke?


sophiaM

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om hvor mye bedre kondisjon man kan få hvis man jogger omtrent 5 km hver dag i en uke?

Jeg tror jo ikke at den vil bli i toppform, men kan den generelt blir bedre på så kort tid? :)

Endret av sophiaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir kanskje en ørliten forbedring, og mye vondt i kroppen. Hvis du vil jobbe seriøst med kondisjon er da intervalltrening med høy intensitet mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Blir nok ikke i toppform nei.

Er jo som f.eks hvis du går den samme løypa hver dag, etter et par dager merker du at du ikke blir like andpusten. Samme er det med jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Da har jeg et oppfølgings spm :

Hva er det beste man kan gjøre for å borbedre kondissn på kort tid (vil ha god kondiss uten at det tat så lag tid jeg også :jepp: )

Er det no man kan spise/ ikke spise, for at det skal hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

kondisjon handler om hjertet og oksygenopptak og utsendelse til kroppen, er ikke noen særlig mat-triks som hjelper på det.

Du får sette igang og løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte på om hvor mye bedre kondisjon man kan få hvis man jogger omtrent 5 km hver dag i en uke?

Jeg tror jo ikke at den vil bli i toppform, men kan den generelt blir bedre på så kort tid? :)

Hvis du går fra å være utrent vil du være stiv og støl etter én joggetur på 5 km, og fullstendig stiv som en stokk hvis du klarer å gjøre det to dager på rad.

Hvis man er helt utrent bør man ha minst én restitusjonsdag mellom hver treningsøkt, ellers har man god sjanse til å bli overtrent.

Selvsagt er det mulig å komme i bedre form på én uke, men ikke forvent all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å merke forskjell etter bare en uke? En uke er jo ingenting i forhold til å få gode og varige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å merke forskjell etter bare en uke? En uke er jo ingenting i forhold til å få gode og varige resultater.

Lurer på de samme jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vil tro at du vil merke større resultater jo dårligere form du er i (tenk Petter Northug- jeg tror ikke akkurat han merker noen kondisforskjell med en ukes intensiv terning ;) ).

Hvis du er i såpass god form at du klarer å løpe 5 km hver dag, vil jeg tro at endringen du merker i løpet av en uke er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på å jogge annenhver dag. Start med en fem minutters oppvarming hvor du går raskt. Så jogger du i to minutter. Så går du i to minutter. Gjenta seks ganger. Så roer du ned med fem minutters rask gange igjen. Strekk godt ut i leggene.

Ikke spis sukker, ikke drikk alkohol og ikke røyk sigaretter.

Spis fem om dagen, få i deg alle næringsgruppene du trenger, sov nok timer i løpet av natten.

Halve treningen er restitusjon, derfor trenger du en dag i mellom. Dagene i mellom kan du godt gjøre annen trening, hvor du bruker kroppen på en annen måte, feks styrke og/ eller yoga.

Du merker nok at kondisjonen din gradvis blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...