Gå til innhold

Hva er et åpent brev


Gjest Lillan

Anbefalte innlegg

Gjest Lillan

Vi lærte om mange ulike typer brev og slikt på skolen, men åpent brev er en form jeg aldri har hørt om. Når er det man skriver et åpent brev?

Noen som gjerne også har en slags mal på hvordan det skrives? Er det noen regler som må følges?

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Micka

Åpen søknad vet jeg hva er. Det er å spør om de har ledig stilling i et firma, når de ikke har utlyst noen stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel for eksempel publisere et åpent brev i en avis, hvis man mener at det angår de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke helt sikker, men kan det være det motsatte av et formelt brev montro? Litt mer avslappet skrivemåte, og ikke like formelt oppsett kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Man kan vel for eksempel publisere et åpent brev i en avis, hvis man mener at det angår de fleste.

Jeg har også lest "åpne brev" i aviser, gjerne adressert til en bestemt person, men publisert for allmenheten.

Definisjonen på engelsk "open letter" er:

"a letter of protest; addressed to one person but intended for the general public"

Det er iallefall ikke et mindre formelt brev.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest "åpne brev" i aviser, og ser for meg et brev uten en bestemt mottaker.

Definisjonen på engelsk "open letter" er:

"a letter of protest; addressed to one person but intended for the general public"

Jeg mente det sånn som den engelske definisjonen.

Hvis for eksempel Hans Jensen skriver et brev til statsministeren og publiserer det som et leserinnlegg, da blir det jo et åpent brev. Eller hvis Hans Jensen skriver et leserinnlegg til alle idiotene som legger fra seg hundebæsj på fortauet. Det blir jo en annen type åpent brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Du fikk sitert meg før jeg fikk endret innlegget mitt, så at det jeg skrev ble feil :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk sitert meg før jeg fikk endret innlegget mitt, så at det jeg skrev ble feil :fnise:

Ja jeg syns du var litt ambivalent der! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ikke alltid like lett å uttrykke tankene som snurrer rundt i hodet på en god og sammenhengende måte nei :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...