Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen modeller som har helt sunn og normal kropp?

Jeg ser så mange tynne og anorektiske modeller i blader og på tv. Jeg synes verken det ser sunt eller "normalt" ut. Og så er det plus sizene da. Jeg synes de ser mer normale ut, men finnes det ingenting i mellom? Eller er plus size det nærmeste man kommer?

PLus sizene jeg synes nærmer seg det normale:

http://iamwomanruler.files.wordpress.com/2009/10/whitney-thompson-first-plus-size-americas-next-top-model.jpg

http://modelmagic.files.wordpress.com/2009/08/crystal.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste modellene er da flotte og sunne. Synes det blir lenger og lenger mellom hver gang jeg ser en som ser anorektisk ut, og de ser man jo også i all hovedsak på catwalken. Nå leser ikke jeg mange magasiner, men i norske blader har jeg aldri sett en anorektisk modell.

Skrevet

De fleste modellene er da flotte og sunne. Synes det blir lenger og lenger mellom hver gang jeg ser en som ser anorektisk ut, og de ser man jo også i all hovedsak på catwalken. Nå leser ikke jeg mange magasiner, men i norske blader har jeg aldri sett en anorektisk modell.

Jeg mente ikke at alle var anorektiske. Jeg mente at jeg synes mange ser anorektiske ut og de som ikke er anorektiske synes jeg er tynne. Jeg kjenner to modeller. De har stilt opp i blader osv. De er uvanlig tynne, nesten usunne (BMI under 19). Men i blader så regnes de som veldig normalvektige. Husk at jenter i blader alltid ser tykkere ut enn hva de er i virkligheten. Men kan hende jeg har fått feil oppfattning. Veit du navnet på en normalvektig modell?

Skrevet

Tja, nå er ikke jeg særlig kjent i moteverdenen men alle supermodellene er da normalvektige og sunne.

Gisele Bundchen

Heidi Klum

Adriana Lima

Selvsagt er de slanke, men i mine øyne er det innenfor det som kan kalles "normalvektig".

Skrevet

Tja, nå er ikke jeg særlig kjent i moteverdenen men alle supermodellene er da normalvektige og sunne.

Gisele Bundchen

Heidi Klum

Adriana Lima

Selvsagt er de slanke, men i mine øyne er det innenfor det som kan kalles "normalvektig".

Når jeg sier normalvektige så mener jeg sunne i følge legevitenskapen. Altså e BMI på mellom 18.5 og 25. Disse kvinnene har en BMI mellom 18 og 16. Disse jentene er undervektige og er dermed mer utsatt for sykdom generelt og spesielt anemi og benkjørhet og faktisk tidligere død (akkurat som overvektige) enn for eksempel jenter som veier 10 kg mer.

Det er fint med svar og jeg synes også disse kvinnene ser bra ut. Men jeg synes det er trist at usunn undervekt er et ideal :(

Skrevet (endret)

Når jeg sier normalvektige så mener jeg sunne i følge legevitenskapen. Altså e BMI på mellom 18.5 og 25. Disse kvinnene har en BMI mellom 18 og 16. Disse jentene er undervektige og er dermed mer utsatt for sykdom generelt og spesielt anemi og benkjørhet og faktisk tidligere død (akkurat som overvektige) enn for eksempel jenter som veier 10 kg mer.

Det er fint med svar og jeg synes også disse kvinnene ser bra ut. Men jeg synes det er trist at usunn undervekt er et ideal :(

Hvordan i all verden vet du hva slags BMI disse har? Disse er ikke undervektige, de er flotte! Når det er sagt er de modellene du linket til også flotte.

Dessuten bør man ikke se seg blind på BMI. Jeg er i følge BMI akkurat undervektig, men alle leger og ærneringsfysiologer jeg har snakket med sier at jeg er normal, sunn og ikke undervektig.

Endret av Iah
Skrevet

Hvordan i all verden vet du hva slags BMI disse har? Disse er ikke undervektige, de er flotte! Når det er sagt er de modellene du linket til også flotte.

Dessuten bør man ikke se seg blind på BMI. Jeg er i følge BMI akkurat undervektig, men alle leger og ærneringsfysiologer jeg har snakket med sier at jeg er normal, sunn og ikke undervektig.

Jeg mente ikke å provosere deg.

BMI sjekket jeg på modellsidene hvor de har lagt ut mål med vekt og høyde. De er undervektige. Men de kan jo være flotte alivekel, akkurat som de jeg linket til (som har normal til litt overvektig BMI og dermed sannsynligvis er sunnere). Mange av disse modellene trener også knallhardt, mange timer i uka. Hvis man er så muskuløs og har så liten BMI så er man sannsynligvis litt i tynneste laget. Jeg skulle ønske det fantes en mellomting.Helt supersunne modeller liksom :) Jeg føler at det er så enten eller.

Skrevet

BMI eller ikke, disse modellene er ikke undervektige. Men dette kommer vi ikke til å bli enige om uansett.

Skrevet

De fleste modellene er da flotte og sunne. Synes det blir lenger og lenger mellom hver gang jeg ser en som ser anorektisk ut, og de ser man jo også i all hovedsak på catwalken. Nå leser ikke jeg mange magasiner, men i norske blader har jeg aldri sett en anorektisk modell.

Hvordan i all verden vet du hva slags BMI disse har? Disse er ikke undervektige, de er flotte! Når det er sagt er de modellene du linket til også flotte.

Dessuten bør man ikke se seg blind på BMI. Jeg er i følge BMI akkurat undervektig, men alle leger og ærneringsfysiologer jeg har snakket med sier at jeg er normal, sunn og ikke undervektig.

Enig med du. Og også enig i at BMI ikke er så bra mål, mener å ha hørt at man går mer og mer vekk fra å bruke det målet. Det er et nyttig verktøy for å få en pekepinn, men det er også mange som faller utenfor, eller faller i feil kategori.

Jeg mente ikke å provosere deg.

BMI sjekket jeg på modellsidene hvor de har lagt ut mål med vekt og høyde. De er undervektige. Men de kan jo være flotte alivekel, akkurat som de jeg linket til (som har normal til litt overvektig BMI og dermed sannsynligvis er sunnere). Mange av disse modellene trener også knallhardt, mange timer i uka. Hvis man er så muskuløs og har så liten BMI så er man sannsynligvis litt i tynneste laget. Jeg skulle ønske det fantes en mellomting.Helt supersunne modeller liksom :) Jeg føler at det er så enten eller.

I modellverden (store deler av den ihvertfall) så vil de ha høye og tynne jenter, og da er det jo de som har den kroppen fra naturens side som blir valgt ut. Hvorfor i all verden skal de være mer usunne enn andre? Om man prøver å presse kroppen sin til å bli noe den ikke er, så er det såklart usunt, men det gjelder begge veier. Folk er forskjellig og har forskjellig kropp, og man kan ikke nødvendigvis se utenpå om den er sunn eller ikke.

Når det gjelder trening så skal jeg ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke modeller trener så mye mer enn vanlige mennesker som lever sunt og vil holde kroppen i form. Jeg kjenner en som jobbet som modell i tenårene, og da hun ville satse på dansen fikk hun beskjed om at det ikke var sikkert de kunne bruke henne som modell mer, fordi de ønsket ikke at hun skulle få for mye/for markerte muskler. Idrettsutøvere trener nok generelt mye mer enn modeller, og de blir jo likevel sett på som sunne?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De fleste modellene er da flotte og sunne. Synes det blir lenger og lenger mellom hver gang jeg ser en som ser anorektisk ut, og de ser man jo også i all hovedsak på catwalken. Nå leser ikke jeg mange magasiner, men i norske blader har jeg aldri sett en anorektisk modell.

Victoria's Secret-modellene og mange kjente kampanjemodeller er absolutt sunne, men hvis vi ser på de mest brukte catwalkmodellene snakker vi absolutt undervekt:

Natasha Poly

Sasha Pivovarova

Snejana Onopka

Det er en haug med slike vrak på catwalken. Man kan da ikke se bort fra dette og konkludere med at modeller er sunne.

Gjest Tanja
Skrevet

Victoria's Secret-modellene og mange kjente kampanjemodeller er absolutt sunne, men hvis vi ser på de mest brukte catwalkmodellene snakker vi absolutt undervekt:

Natasha Poly

Sasha Pivovarova

Snejana Onopka

Det er en haug med slike vrak på catwalken. Man kan da ikke se bort fra dette og konkludere med at modeller er sunne.

For en overkropp på Natasha Poly! Helt sykt tynn! Ser ut som hun mangler ribbein, og helt utrolig at hun får plass til innvollene:S Ellers var hun jo ikke så ille (i forhold til overkroppen).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått gjennom anorexia. Opp og ned i vekt. Konstant frykt og angst. Innleggelse. Jeg jobbet som modell når jeg var 16-18 år. Mange, mange, mange har det som meg. Noen har ikke "kommet ut av skapet" enda. Jeg blir så jævla provosert når alle sier at modeller er sunne og at de bare er tynne fra naturens side. Ok, noen har lettere for å være tynn, akkurat som at noen ahr lettere for å være tykk. Det betyr ikke at en undervektig eller en kraftig overvektig person er sunn av den grunn. Dessuten, de fleste må virkelig jobbe for å være tynne. Det sliter på organene å hele tiden sulte seg. Det sliter på følesene. Jeg blir skikkelig forbanna på dere! Jeg som TS ønske det fantes en mellomting, eller, bedre med litt for mye enn for lite. Det er idiotisk av dere som aldri hat hatt problemer med vekt å si at det ikke er noe problem. Det er et problem. Jenter lider, jenter ødelegges, jenter dør av denne sykdommen. Og så promoteres den i moteverdenen og på forsider og på film! Og ingen bryr seg! Kjenner dere egentlig mange med BMI (ja jeg bruker BMI, det er ikke nøyaktig, men det sier noe, det er ikke fullstendig meningsløst faktisk) på under 16? Når jeg ble lagt inn på sykehust hadde jeg en BMI på 16,2. Det er sykt. Noen kan ikke noe for det, selvfølgelig. Men IKKE tro, ikke tro at alle modeller tilfeldigvis bare veier lite. Det er ikke sant. Overalt på internett står det bare om å miste vekt, om tynne og "sunne" kjendiser og modeller.

Dere tenker kanskje at "men pluss modeller er like usunne". Sikkert noen, men ikke på langt nært så usunne som vanlige modeller. Pluss modellene ligger litt over normalvekt. Og litt over normalvekt er faktisk jævla mye sunnere enn under normalvekt. Dessuten trener disse store modellene for harde livet, men mange av de vanlige modellene har sultet seg.

Og det må nevnes at mange av de usunt tynne modellene er photoshoppa. På den måten ser de ikke anorektiske ut. Man glatter ut bein som stkker ut, retuserer dårlig hud, håravfall osv. De ser mye sunnere ut enn de er i virkligheten.

Ikke si noe som grer alle over én kam bare fordi du mener det uten grunn. Prøv å tenke. Prøv å være åpne. Og ja, å stole på vitenskap og forkning er faktisk mer nøyaktig enn å bare gjette. Eller prøv å samle informasjon på annen måte. Ikke snakk så bombesikkert om noe dere ikke veit noe om. Det er mange unge jenter på nettet. De er sårbare og godtroende. Når de leser sånn tull at 15 BMI, 16 BMI ikke gjør noe, at det er flott og sunt så flir jeg lei meg. Tenkt på hva dere sier. Det kan faktisk skade noen der ute på nettet.

Og så, tilslutt til TS:

Av verdenskjente modeller kjenner jeg ikke til mange modeller som er normalvektige (da tenker jeg innen BMI, fordi det er lettes å regne etter). Men det er noen skuespillere eller musikere som også er modeller som har en helt fin og gjennomsnittlig vekt :

Beyoncé Knowles

Scarlett Johansson

Natalia Marie

Nå er det litt sient, så hvis du vil kan jeg ramse opp fler. Men det er ikke mange. Enten må du ta med skuesillere og musikere og andre kjendiser som også er modeller eller du må lete skikkelig lenge, desverre.

Det er dessuten mange glamormodeller som er lett undervektige eller akkurat innenfor normalvektig. Men de er ikke normale eller sunne eller naturlige på mange andre måter. Både med silikon og usunn livsstil (som jeg har erfart og oppfattet det).

Fint at du retter fokus mot vektproblematikken hos modeller :)

Gjest lolita___
Skrevet

Skjønner ikke at de kan bli så tynne herrigud er det mulig.Victoria Secret modellene er vel det nærmeste man kommer normalvektig,selvom mange av de også er for tynne.De som er ok er

-Tyra Banks(før)nå er hun altfor tynn

-Gisele

-Adriana

-Miranda kerr

Men tviler på at de også er "naturlig tynne" mye press i den modell verden.

Skrevet

Miranda Kerr har utrolig utstikkede ribbein og hofteben. Tviler på hun spiser full fat ice cream med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...