Gå til innhold

Allergisk mot insektstikk


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er allergisk mot insektstikk og lurer på om det er noen som vet om gode midler man kan smøre på ? Var på apoteket for å spørre om medisin jeg kan ta hvis jeg skulle bli stukket av veps ( som jeg reagerer kraftig på )men apotekeren kunne bare tilby Zyrtec.

Tar gjerne imot råd for lindring av stikk/bitt og eventuelle erfaringer med medisin hvis vepseulykken skulle være ute ;)

Jeg har fått myggestikk på låret nå...stort og hovent som et eplekinn.... :glare:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg er allergisk mot insektstikk og lurer på om det er noen som vet om gode midler man kan smøre på ? Var på apoteket for å spørre om medisin jeg kan ta hvis jeg skulle bli stukket av veps ( som jeg reagerer kraftig på )men apotekeren kunne bare tilby Zyrtec.

Tar gjerne imot råd for lindring av stikk/bitt og eventuelle erfaringer med medisin hvis vepseulykken skulle være ute ;)

Jeg har fått myggestikk på låret nå...stort og hovent som et eplekinn.... :glare:

Hvis du er allergisk mot veps eller bie, er det veldig viktig at du har EpiPen tilgjengelig, så du har tid til å komme deg på sykehuset.

Ut over det, er det kun antihistaminer som hjelper.

Skrevet

Jeg prøvde med cetirizin (?) en vår og sommer, for jeg reagerer så fælt på mygg. Og jeg fikk mye færre stikk, og de klødde ikke like mye.

Dessuten synes jeg Xylocain og eurax er mine beste venner på sommeren når det gjelder å få dempet kløen :)

Skrevet

Hvis du er allergisk mot veps eller bie, er det veldig viktig at du har EpiPen tilgjengelig, så du har tid til å komme deg på sykehuset.

Ut over det, er det kun antihistaminer som hjelper.

Merkelig at apotekeren ikke nevnte dette ? Er denne EpiPennen reseptfri ? Noen "merkenavn" på antihistaminer du kan nevne ?

Jeg prøvde med cetirizin (?) en vår og sommer, for jeg reagerer så fælt på mygg. Og jeg fikk mye færre stikk, og de klødde ikke like mye.

Dessuten synes jeg Xylocain og eurax er mine beste venner på sommeren når det gjelder å få dempet kløen :)

Gode, gamle Eurax!! :jepp: Prøvde en slags stift med mentol i fjor...den gjorde at det klødde enda verre! :kjefte:

Takk for svar, begge to! :)

Skrevet (endret)

EpiPen er noe du må få av legen din. Og det skal en del til for å få det. Det er for å unngå at folk som er veldig allergiske mot f.eks. veps skal få alvorlig anafylaktisk sjokk og i verste fall dø. For å kunne få EpiPen må du ha vist tegn til anafylaktisk sjokk tidligere.

Ellers anbefaler jeg også å knaske antihistaminer hele insektssesongen. Den er vel lengre enn tre måneder, og du vil dermed kunne få det på blå resept av legen din. Du vil antagelig måtte allergitestes først.

Endret av Wadjet
Skrevet

EpiPen er noe du må få av legen din. Og det skal en del til for å få det. Det er for å unngå at folk som er veldig allergiske mot f.eks. veps skal gå i allergisjokk og i verste fall dø.

Ellers anbefaler jeg også å knaske antihistaminer hele insektssesongen. Den er vel lengre enn tre måneder, og du vil dermed kunne få det på blå resept av legen din. Du vil antagelig måtte allergitestes først.

Håpet å slippe legen...;)

Finnes det forskjellige typer antihistaminer ? I såfall; hvilke anbefales ? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Håpet å slippe legen...;)

Finnes det forskjellige typer antihistaminer ? I såfall; hvilke anbefales ? :)

Sønnen min er hyperallergisk.

Når han blir stukket, får han to stykker Loratadin (Clarityn) med en gang. Det er det som hjelper best for ham.

Så venter vi og ser om han viser tegn til å gå i sjokk.

Gjør han det, setter vi EpiPen, og haster til sykehuset, viser han ikke tegn til å gå i sjokk, får han en ny Loratadin etter to timer, og så 1 tablett morgen og kveld i 3 dager etterpå.

Som Wadjet sier, må du få resept på EpiPen fra legen, men det er visst ikke nødvendig å ha vist tegn til sjokk tidligere. For noen har det vært nok å ha en positiv allergitest.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

når det klør mye bruker jeg å smøre på mentholatum? salve grønn tube, lukter veldig, men hjelper i det minste en kort stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...