Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Kroppen min trives ikke med Cerazette, og jeg kan ikke bruke noe annet pga sykdom. Tenker at PFC kan være et alternativ. Hvor sikkert er det som prevansjon? Brukes vel i starten sammen med kondom, og etterhvert kondom på røde dager? Det finnes så mange forskjellige, og lurer på hvilke som er best? Hvor vanskelig syns dere det er å måle tempen hver morgen? Er redd jeg er så i søvne at jeg glemmer det. Hvor viktig er det at det gjøres med en gang man våkner?
lille katt Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har brukt LadyComp i ca. 8 år, og den har fungert greit for oss. Min erfaring er at den er strengere enn reklamen skryter av, noe som selvsagt gjør den sikrere, men det betyr jo også at man ikke har så mange "grønne" dager i løpet av måneden. Mine sykluser er littegrann uregelmessige (27-34 dager, men stort sett innenfor 29-33), noe som bidrar til at LC "sikrer" seg mer ved å sette opp flere røde dager. I tillegg har jeg gradvis temperaturstigning ved eggløsning, ikke et "hopp" over natten, og jeg synes LC er litt vel treig i oppfattelsen av og til. Ikke den smarteste og mest oppdaterte programvaren. I årenes løp har vi vel hatt ca. 50/50 røde og grønne dager per syklus. Den er veldig kjekk å ha når man planlegger graviditet, fordi man blir veldig godt kjent med eggløsningene. Har aldri blitt uplanlagt gravid, og begge de planlagte graviditetene satt på første forsøk, så jeg antar jeg er relativt fruktbar. Det er ikke så mye å velge i hvis man ikke vil ha hormonell prevensjon, og LC duger helt greit, men er ikke perfekt. Jeg ville anbefalt å kjøpe den brukt, fordi den er uforholdmessig dyr. Tørk med sprit på tuppen og bruk den slik den er. Den fungerer fint som vekkeklokke, og det skal litt til å sove over den, for den ringer gradvis mer iherdig . Det er litt krøkkete å tempe om morgenen hvis man vanligvis vekkes av småbarn som roper, da må man holde munnen igjen og tempe før man står opp, men vi har fått det til på et vis. Temper ikke hver dag lengre, bare rundt eggløsning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Takk for flott svar. Men hvis det er ca 50/50 røde/grønne dager så føler jeg at den er mindre en prevensjonsmetode og mer planleggnligsverktøy?
lille katt Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Tja, det kan man jo si. Samtidig er det jo et planleggingsverktøy som kan brukes til å unngå graviditet . Man kan kanskje si at det er kondom som er prevensjonsmiddelet, og så kan man bruke LC til å slippe unna kondomer halvparten av tiden, og samtidig bruke den når man planlegger eventuelle graviditeter. Man kan jo godt være heldig å oppnå flere grønne dager. Tror vi var oppe i 60% på det beste... Temperaturmetoden kan man jo også benytte ved hjelp av et vanlig termometer, sjekke slim fra livmorhalsen etc.. LC er grei fordi man slipper å tenke så mye .
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Men tror ikke jeg hadde følt meg helt trygg, og er veldig usikker. Er i fast forhold, men vil ikke ha barn enda. Men de dagene som er grønne, er det 100% sikkert å ha sex da? Tempen min liker å hoppe litt opp og ned av seg selv. Men jeg trodde disse maskinene målte noe i spyttet`, har jeg misforstått da?
lille katt Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Ladycomp måler bare tempen under tunga. Min temp varierer også, men har likevel en tydelig økning etter eggløsning. Ligger rundt 36-36,4 før EL og 36,6-36,8 etter EL. Ingen prevensjon er 100% sikker, men det er jo ekstremt sjelden at man legger egg i hytt og gevær. Som oftest kommer det ett egg per syklus. I sjeldne tilfeller kan det komme to, og da kommer de som oftest med 24 timers mellomrom. Ladycompen tar høyde for det - den tar egentlig høyde for det meste, med tanke på hvor få grønne dager det . Jeg har som sagt aldri blitt uplanlagt gravid, og har blitt gravid på første forsøk begge gangene vi har prøvd, så etter min vurdering har Ladycomp vært veldig sikker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå