Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde Palestinerene søkt om å få være med i Melodi Grand Prix ville de fått massevis av positiv markedsføring mht problemet som Israel har utsatt dem for.

Jeg mener å ha lest at 120 millioner nå ser MGP. Noen personer fra Palestina som blir intervjuet og fremstilt på en positiv måte vil være til stor hjelp for Palestinerene.

Jeg definerer da Palestina som det området som ikke kreves av Libanon, Syria, Jordan og Egypt, og trekker fra det området FN definerte i 1947. Det som er igjen er da det som internasjonalt er definert som restene av Palestina.

Palestinerene må mer med i internasjonale medier på en positiv måte. Om Eurovisionen tar med seg Palestina tror jeg de gjør en god gjerning for alle, inkludert Israelerene som faktisk vil kunne møte Palestinske kunstnere som sine likemenn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politisk sett er jeg enig, men med tanke på at dette i bunn og grunn er en europeisk musikkkonkurranse synes jeg det er merkelig at asiatiske land er med. Israel burde vel strengt tatt ikke vært med i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom kriteriet for å delta i Eurovision Song Contest er at deltakerne er nasjonalstater - mener du Palestina i juridiske termer er en stat?

Israel er en stat og en nasjon - en nasjonalstat.

Problematisering:

http://www.expertlaw.com/library/international_law/palestine.html#19

Ja, jeg mener at det som er igjen etter at Libanon, Syria og Egypt sine grenser er lagt dit de var i 1947 og at den Israelske grensen går der FN definerte den i 1947 er Palestina. Dette er en fullverdig stat og Israel må naturligvis trekke seg ut av de okkuperte områdene så fort som mulig.

Årsaken til at enkelte ikke aksepterer Palestina som stat er at Israel har okkupert områdene.

Palestina skulle hatt samme mulighet til å delta i MGP som f.eks. Israel og en del andre land i det gamle Jugoslavia, etc.

Gjest Allah oakhbar
Skrevet

Ja det skulle vært spennende å høre musikalske opptak fra minaretene. Har hørt at melodiene der skal være ulike fra gang til gang,så her ville vi også fått et tonerikt fellesskap. M

en teksten er jo alltid den samme da. Allahoakhbar... :skratte:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Israel og Palestina er ikke vårt problem. :)

Skrevet

Politisk sett er jeg enig, men med tanke på at dette i bunn og grunn er en europeisk musikkkonkurranse synes jeg det er merkelig at asiatiske land er med. Israel burde vel strengt tatt ikke vært med i utgangspunktet.

Enig!

Skrevet

Ja det skulle vært spennende å høre musikalske opptak fra minaretene. Har hørt at melodiene der skal være ulike fra gang til gang,så her ville vi også fått et tonerikt fellesskap. Men teksten er jo alltid den samme da. Allahoakhbar... :skratte:

Men det er jo et gammalt konsept. Ramones hadde bare en låt, som de varierte teksten på. Den eneste måten man merket at de skiftet låt, var en to sekunders pause der de ropte enten "Gabbagabba-hey" eller "hey, ho, let`s go". Eller noe slikt. Har jeg hørt, iallfall.

Gjest pastablasta
Skrevet

Hadde vært spennende hvis Palestina vant, da. Å arrangere en Grand Prix finale i Gaza er vel ikke ufarlig ..?

Besides.. hvordan skulle de hatt råd til det?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alle som er medlem i EBU kan være med i Melodi Grand Prix så lenge Palenstina ikke er medlem der så kan de ikke være med

jeg tror det var EBU det kalles

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde vært spennende hvis Palestina vant, da. Å arrangere en Grand Prix finale i Gaza er vel ikke ufarlig ..?

De er rikere enn Moldova så det ville nok godt greit.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke Israel ville tørre å fortsette bombingen av Gaza med så mange journalister tilstede. Dessuten tror jeg Israel ville møte sterke protester, til og med fra USA, om de bombet den infrastrukturen som EU og andre europeiske land ville bygd opp for å kunne arrangere MGP.

Men jeg tror 2-300 journalister kunne ha gjort underverk mhp å dokumentere hvilke forhold Palestinerene lever under pga Israels embargo og krigføring.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke Israel ville tørre å fortsette bombingen av Gaza med så mange journalister tilstede. Dessuten tror jeg Israel ville møte sterke protester, til og med fra USA, om de bombet den infrastrukturen som EU og andre europeiske land ville bygd opp for å kunne arrangere MGP.

Men jeg tror 2-300 journalister kunne ha gjort underverk mhp å dokumentere hvilke forhold Palestinerene lever under pga Israels embargo og krigføring.

Sannsynligvis ville kanskje noen av de 2-300 journalistene også våget å dokumentere likvideringene og henrettelsene av politiske opposisjonelle av Hamas-regimet og den groteske diskrimineringen av kvinner, homofile og frafalne muslimer som islamist-regimet i Gaza gjennomfører.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Palestina er ikke i Europa. Kast ut Israel også. Har ingenting i Eurovision å gjøre.

Skrevet

Palestina er ikke i Europa. Kast ut Israel også. Har ingenting i Eurovision å gjøre.

Jeg kunne ikke vært mer enig! Hva i alle dager har aseatiske land å gjøre i en europeisk musikk-konkurranse?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig! Hva i alle dager har aseatiske land å gjøre i en europeisk musikk-konkurranse?

Hvis vi begynner med å kaste ut Israel av "det gode selskap" så vil ikke ny problemstilling mht Palestina oppstå. Jeg tror Europa må bestemme seg om Israel er en del av Europa eller ikke. Hvis de ikke er en del av Europa er problemet enkelt å løse. Da kaster vi ut Israel så fort som mulig. Om de er en del av Europa må vi snarest mulig også invitere Palestina.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hvis vi begynner med å kaste ut Israel av "det gode selskap" så vil ikke ny problemstilling mht Palestina oppstå. Jeg tror Europa må bestemme seg om Israel er en del av Europa eller ikke. Hvis de ikke er en del av Europa er problemet enkelt å løse. Da kaster vi ut Israel så fort som mulig. Om de er en del av Europa må vi snarest mulig også invitere Palestina.

Enig her og, i grunn. Men de ville nok komme fram til at det IKKE er en del av Europa. Tror neppe Palestina hadde hatt infrastruktur og økonomi til å lede Eurovision om de skulle vinne, men på den andre siden har både Hellas og Island uttalt at de akter å holde Eurovision om de vinner i år...

Skrevet

Asiatisk? Både Israel og Palestina ligger på det afrikanske kontinentet.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Asiatisk? Både Israel og Palestina ligger på det afrikanske kontinentet.

De ligger i Sørvest-Asia.

Skrevet

De ligger i Sørvest-Asia.

Jasåmenn, det ville jeg ikke trodd ut fra kartet. Du har aldeles rett, og jeg lærte noe nytt i dag også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...