Gå til innhold

Vasking av klær

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sikkert mange andre tråder om dette, men starter en likevel :)

Hvor mange vask har dere i snitt hver uke? Hvor mange er dere i husstanden? Og er du damen, mannen eller begge to som vasker klærne?

Her i huset vaskes det 3-4 vasker i uka. Vi er to stk og det er damen som vasker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi ligger på jevnt over 4 vask per uke, av å til litt mer.

men så er vi begge arbeidsfolk å må bytte t-shorter(avogtil genser) hver dag etter arbeid.

her er det også damen som vasker, ellers blir så mange klær vasket på feil grader... :snurt:

Skrevet

Her er vi to voksne og jeg vasker klær ca hver 10. dag.

Skrevet

Jeg er en, og vasker kanskje to ganger pr uke, men det kommer an på om det er favorittplagg-uka eller en hvor jeg går med litt flere typer plagg etterhvert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, og vasker klær ca 2 ganger i måneden.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er alene og vasker 3-5 maskiner i uken. Kunne klart meg med mindre hvis alle klærne var enten lyse eller mørke, men nå er de ikke det da.

Skrevet

Vi vasker vel et sted mellom 1 og 2 maskiner i uka, er to stk i hustanden. Stort sett er det jeg som tar initiativ til vasking, mens mannen er med å henger opp.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg er alene og vasker 3-5 maskiner i uken. Kunne klart meg med mindre hvis alle klærne var enten lyse eller mørke, men nå er de ikke det da.

TS her.

Er ikke dette veldig lite økonomisk?

Jeg deler klærne i tre; undertøy og håndklær i en, hvit/beige/grått/noen rosa nyanser (etter de er vasket alene et par ganger) i en og mørkt og sterke farger i en siste :)

Pluss litt finvask og ullprogram en sjelden gang :)

Hvor lang tid bruker dere i snitt på vasken da? Jeg bruker sikkert ca 20-25 min med sortering, opphenging og legging :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vasker:

Lyst undertøy full maskin eller spareprogram 60 grader

Lyst tøy full maskin eller spareprogram 40 grader

Mørkt undertøy full maskin eller spareprogram 60 grader

Mørkt tøy full maskin eller spareprogram 40 grader

Ull farget eller lyst full maskin.

Som regel alternerer jeg 1 uke lyst og 1 uke mørkt av hver type. Men noen ganger vil man gjerne ha den lyse skjorten og buksen i "feil" uke, da blir det spareprogram.

Jeg gjør så godt jeg kan mht å være effektiv og å være økonomisk og miljøvennlig men hvis valget står mellom å ha et BERG med klær som gjør at jeg kan vaske en gang i måneden eller å ha litt færre klær som vaskes oftere så blir det det siste.

Klærne sorteres i egne beholdere etter type etterhvert som de blir skitten.

Skrevet

Vi er to stykker i husstanden, og det går vel rundt tre maskiner i uka. Disse er imidlertid stappfulle. Hvem av oss som vasker varierer, men i og med at jeg (damen :) ) har vært mer hjemme på dagtid i det siste, har det falt naturlig å sette på en vask som kan tørke i sola.

Skrevet

Gidder ikke sortere jeg, alt av 40-graders klær går i en maskin, og 60 grader i en annen. Nå er vi ikke så glade i lyse plagg noen av oss, men de få tingene vi har klarer seg bra sammen med det mørke :)

Ull, penklær, silke og liknende vaskes for seg da, men det er ikke snakk om så ofte.

Gjest Blondie65
Skrevet

Gidder ikke sortere jeg, alt av 40-graders klær går i en maskin, og 60 grader i en annen. Nå er vi ikke så glade i lyse plagg noen av oss, men de få tingene vi har klarer seg bra sammen med det mørke :)

Ull, penklær, silke og liknende vaskes for seg da, men det er ikke snakk om så ofte.

Jeg gjorde dette før - det betød at det som var hvitt ble grått etter kort tid. Det gjør jeg altså ikke lenger.

Skrevet

Jeg gjorde dette før - det betød at det som var hvitt ble grått etter kort tid. Det gjør jeg altså ikke lenger.

Hehe, hvite ting blir grått her ja. Løsningen vår er å unngå å kjøpe hvitt, eller å farge det vi har :)

Men andre lyse farger går det bra med da, lys blå, rosa og liknende.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Vi er to, og det går sikkert 3-4 maskiner i uka. En til håndklær, sengetøy og kluter, en til to mørkt tøy og en til lyst tøy.

Har 7kg trommel som blir fylt opp så mye som anbefalt, og den drar godt unna. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, og vasker klær ca 2 ganger i måneden.

Hvordan klarer du det?

Vasker du mye for hånd innimellom?

Jeg er alene og vaske 2-3 pr uke. Men hender jeg vasker 1 pr uke, men noe undertøt og topper for hånd.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn på 1 og 3. Vasker i snitt en maskin pr. dag. Det er jeg som vasker, fordi det passer oss best. Jeg liker å ha oversikten over kleslogistikken.

Håndklær/undertøy/sengetøy går i tørketrommelen, og brettes sammen etterpå (ikke undertøy).

Så godt som alt av vanlig tøy henges rett på hengere, og flyttes til klesskap på henger når det er tørt. Veldig praktisk - man trenger ikke tørkestativ som tar masse plass, og man slipper å brette tøy, og man slipper en brettestrek midt på alle t-skjortene sine. Jeg er veldig fornøyd med henge-løsningen, den sparer meg masse tid.

Skrevet

Jeg bor alene og vasker ca 2 maskiner i uken, noen ganger 3. En maskin med 60 graders vask, og en eller to med 40 graders vask. (mørk og lys) Skifter på senga hver uke, og vasker sengetøyet samme dag som jeg skifter, så dette sammen med undertøy og håndklær utgjør alene en maskin i uken.

Skrevet

Hvordan klarer du det?

Vasker du mye for hånd innimellom?

Jeg er alene og vaske 2-3 pr uke. Men hender jeg vasker 1 pr uke, men noe undertøt og topper for hånd.

Jeg er singel og jeg vasker også bare klær ca annenhver uke. Bruker som regel samme klærne hele dagen, så skifter ikke flere ganger daglig. Bukser og gensere som har vært utenpå en annen genser kan jeg fint bruke i flere dager. Sengetøy skiftes hver uke, håndklær to ganger i uken. Da har jeg en maskin med hvitt tøy, to med mørkt tøy og en eller to med sengetøy/håndklær/undertøy. Kunne sikkert delt det opp og vasket hver uke, men synes det er greit å ta alt sammen på en gang mens jeg først holder på.

Skrevet

Jeg er en og vasker som regel 2 maskiner i uka. En med håndklær/undertøy på 60 og en med farget tøy på 40 grader. Prøver å samle opp så det er "lys 40grader" en uke og mørk den neste. Må avog til skylle opp treningstøy utenom, men da har jeg hurtigprogram som fikser saken. (Regner med at treningstøy etter innendørs trening ikke trenger så mye vask når det tas med det samme. )

Skrevet

2 voksne. Ca. 2 maskiner i uka. Begge vasker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...