Gå til innhold

Holdbarhet hvitvin på flaske


Frøken Helene

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg til neste år, og har i den forbindelse begynt å kjøpe inn drikkevarer. Sprit og likør er det god holdbarhet på, men hva med cava og hvitvin på flasker? På vinmonopolets hjemmesider står det "konsumferdig, skal ikke lagres" på de aktuelle vinene. Nå skal jo ikke vi lagre de "forever" - vil de holde seg i ett år hvis de lagres mørkt og relativt kjølig (kald kjeller)?

Takknemlig for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at så lenge flaskene er uåpnet, så holder de seg i flere år, selv de som ikke er beregnet på lagring. Men det gjelder tørre viner, hvordan det er med de søte eller halvtørre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Dette gjelder halvtørre varianter, så håper noen andre vineksperter vet...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vinen holder jo et år til, det er mest for smakens skyld man bør drikke den nå, om den er konsumferdig. Den blir neppe udrikkelig på et år. Men vinen utvikles i flasken, selv om den ligger mørkt og kjølig. Når vinen er overmoden kan den bli kort og flat i smaken, vassen, og sånne ting. Jeg ville ha spurt på vinmonopolet om den spesifikke vinen det gjelder, det er ingen generell regel for hvor raskt det går nedover når toppen er nådd, og det kan til og med variere fra flaske til flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinen holder jo et år til, det er mest for smakens skyld man bør drikke den nå, om den er konsumferdig. Den blir neppe udrikkelig på et år. Men vinen utvikles i flasken, selv om den ligger mørkt og kjølig. Når vinen er overmoden kan den bli kort og flat i smaken, vassen, og sånne ting. Jeg ville ha spurt på vinmonopolet om den spesifikke vinen det gjelder, det er ingen generell regel for hvor raskt det går nedover når toppen er nådd, og det kan til og med variere fra flaske til flaske.

Har vært på polet i dag. Har bestemt oss for å kjøpe en vin som vi vet tåler lagring. Tar ikke sjansen på noe annet siden den skal serveres i et bryllup. Takk for svar :)

Endret av Frøken Helene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...