Gå til innhold

Nytt førerkort

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har "mistet" førekortet mitt i den forstand at jeg har forlagt det et sted, og nå kan jeg ikke finne det igjen. Har vært hos politiet og fått midlertidig kjøretillatelse, men må snart innom trafikkstasjonen for å få nytt rosa kort.

Jeg tok lappen i 2005 og fikk nytt førerkort i 2005, fordi jeg måtte ha mørkekjøring, og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte bilde, men de kunne bytte hvis jeg ville av en eller annen grunn. Gjelder dette nå også, eller MÅ jeg ha med nytt bilde? Hun på politistasjonen sa at det ble utstedt et duplikat, så da antar jeg at jeg kan få samme bilde som jeg hadde? Grunnen til at jeg stresser så fælt med det at jeg ikke ser ut som meg selv på grunn av sykdom, men det kommer til å vare bare noen uker til, men fortsatt for sent i forhold til å søke nytt førerkort, så det kjekkeste hadde vært å beholde det gamle bildet? Noen som vet, så slipper jeg å stresse med å ringe trafikkstasjonen med endeløse telefonkøer i morra? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk sertifikat første gang i 2003, bestilte nytt denne vinteren og fikk beholde bildet, så kan ikke tenke meg det skal bli noe problem for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir laget et duplikat, så i prinsippet skal du slippe nytt bilde. Dog måtte jeg ta nytt en gang jeg mistet mitt førerkort. De hadde oppgradert datasystemet sitt og mistet nesten alle bilder i prossesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Da Statens vegvesen har skiftet førerkortleverandør som har mye strengere krav til bildet på førerkortet, må du nok belage deg på å ta et nytt bilde på trafikkstasjonen.

Det er ikke lov til å vise tenner lenger og man skal se rett frem.

Hvis du nylig har fått en midlertidig førerkorttillatelse, kan du bruke denne i inntil tre måneder før du bestiller nytt førerkort. Men det er jo litt begrenset for hvor du kan kjøre med en midlertidig førertillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Statens vegvesen har skiftet førerkortleverandør som har mye strengere krav til bildet på førerkortet, må du nok belage deg på å ta et nytt bilde på trafikkstasjonen.

Det er ikke lov til å vise tenner lenger og man skal se rett frem.

Hvis du nylig har fått en midlertidig førerkorttillatelse, kan du bruke denne i inntil tre måneder før du bestiller nytt førerkort. Men det er jo litt begrenset for hvor du kan kjøre med en midlertidig førertillatelse.

Har du kilder på at dette ble innført etter 2005? Jeg (og de som har svart tidligere i tråden) har jo ikke opplevd problemer. Det første førerkortet mitt er fra før 2005, og har gått helt fint å få nytt.

Jeg husker riktignok ikke reglene nøyaktig fra jeg tok bildet mitt, men det var nok av regler på hvordan man skulle holde hodet, ikke smile for mye (antar det er der punktet med vise tenner kommer inn), hodeplagg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har du kilder på at dette ble innført etter 2005? Jeg (og de som har svart tidligere i tråden) har jo ikke opplevd problemer. Det første førerkortet mitt er fra før 2005, og har gått helt fint å få nytt.

Jeg husker riktignok ikke reglene nøyaktig fra jeg tok bildet mitt, men det var nok av regler på hvordan man skulle holde hodet, ikke smile for mye (antar det er der punktet med vise tenner kommer inn), hodeplagg etc.

Jeg aner ikke om det står noe om dette på nettet om du ønsker kilder, men jeg jobber i vegvesenet på en trafikkstasjon så det er derfor jeg vet dette.

Det er selvfølgelig mange som kan beholde det gamle bildet om det tilfredstiller kravene, men de aller fleste må ta nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke om det står noe om dette på nettet om du ønsker kilder, men jeg jobber i vegvesenet på en trafikkstasjon så det er derfor jeg vet dette.

Det er selvfølgelig mange som kan beholde det gamle bildet om det tilfredstiller kravene, men de aller fleste må ta nytt.

Ok, spurte fordi jeg tenkte du kanskje tenkte på de gamle (store) førerkortene, der virket det ikke som om reglene var så strenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet førerkortet mitt nylig, og jeg måtte ta nytt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...