Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Jeg er student og har ikke greid å skaffe meg sommerjobb enda - dvs jeg er i kjempetrøbbel fra og med juni, siden man ikke får lån fra Lånekassen da. Som om det ikke er problematisk nok i seg selv, har det nå skjedd et eller annet i/på den ene visdomstannen min. Den ligger delvis under tannkjøttet (den har ikke kommet frem helt enda, hvis dere skjønner?). De siste tre, fire dagene har tannkjøttet over tannen hovnet opp, og jeg har hatt så vondt at jeg knapt har klart å sove. Smertestillende hjelper kun et par timer. Det er helt åpenbart at jeg er nødt til å gå til tannlegen, for disse smertene gjør meg gal snart. Det jeg lurer på er om hvor mye slike visdomstannproblemer pleier å koste? Jeg antar at det er trolig at tannen må fjernes - hva er vanlig pris på dette? Har jeg krav på noen form for støtte? Har tannleger studentrabat? (Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, siden den omhandler både økonomi og helse. Beklager hvis den endte opp feil!)
Gjest Titti Skrevet 23. mai 2010 #2 Skrevet 23. mai 2010 Jeg er student og har ikke greid å skaffe meg sommerjobb enda - dvs jeg er i kjempetrøbbel fra og med juni, siden man ikke får lån fra Lånekassen da. Som om det ikke er problematisk nok i seg selv, har det nå skjedd et eller annet i/på den ene visdomstannen min. Den ligger delvis under tannkjøttet (den har ikke kommet frem helt enda, hvis dere skjønner?). De siste tre, fire dagene har tannkjøttet over tannen hovnet opp, og jeg har hatt så vondt at jeg knapt har klart å sove. Smertestillende hjelper kun et par timer. Det er helt åpenbart at jeg er nødt til å gå til tannlegen, for disse smertene gjør meg gal snart. Det jeg lurer på er om hvor mye slike visdomstannproblemer pleier å koste? Jeg antar at det er trolig at tannen må fjernes - hva er vanlig pris på dette? Har jeg krav på noen form for støtte? Har tannleger studentrabat? Jeg hadde det slik med alle visdomstennene mine, de var delvis kommet frem, og tannkjøttet rundt 2 nede ble stadig betent da det ikke var helt tett rundt tennene som saaaakte var på tur opp, fikk stadig penicillin-kurer pga dette! Nå har jeg heldigvis fjernet alle 4, mye bedre enn stadige betennelser.. Å trekke tenner er ihvertfall ganske rimelig i forhold til andre ting man gjør hos tannlegen, lurer på om det kan ligge på 500 kr ca? Om tannen ligger såpass mye under tannkjøttet at de må snitte opp og sy etterpå, tror jeg det er nærmest gratis pga refusjon hos nav, var ihvertfall sånn før. Noen tannleger har studentrabatt, du må bare sjekke opp de som er i nærheten av deg. Lykke til (Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, siden den omhandler både økonomi og helse. Beklager hvis den endte opp feil!)
ninuska_ Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Inntil du kommer deg til tannlege, så vil jeg anbefale at du skyller godt med munnskyllevann - og du burde dra og trekke den uansett hvor dyrt det er. Du gjør deg selv en tjeneste - betennelsen i tannkjøttet kommer nok til å komme tilbake periodevis for bakteriene samles lett i "lommen" hvor visdomstannen ligger. Mange tannleger har studentrabatt, ca. 10-20 %.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå