Gå til innhold

Dette med gåing igjen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei. Leste tråden om vedkommende som var på slankern men drittlei av å løpe og ville gå lange turer istedet. Jeg er i helt samme situasjon og har behov for klarhet i dette. Skal også ned en del kilo før sommeren, så må forbrenne mye fett.

Selv trener jeg masse hard kondisjon på treningssenter (eller løper så raskt jeg kan ute på vei) og er så lei at jeg nesten kaster opp. Min cardio-trening på treningsstudio begynner med step-maskin på høyeste motstandsnivå i 8 minutter. Er da så sliten og andpusten at jeg tror jeg skal dø når jeg er ferdig.

Så løper jeg 20 minutter på tredemølle, må ta flere pauser med gåing innimellom for å overleve, etter de første 6-7 minuttene er jeg helt kake og vanvittig andpusten og sånn fortsetter det helt til slutten hvor jeg trenger lengre pauser og 4 minutter sammenhengende er så utmattende at jeg ville kollapset hvis jeg ikke stoppet maskinen og svetten renner.

Som dere skjønner, bør jeg nok ta en aldri så liten endring. Tenker på å beholde step-maskinen men bytte ut de 20 minuttene med løping med en times gåtur, rask gange. Vil jeg forbrenne like mye fett da som nå eller forbrenner jeg mindre enn før?

Please ikke kom med kompliserte mattematiske regnestykker (G=X*8+intensitet delt på lenge:kroppsvekt+Y2F osv.) eller vanskelige fysiologiske forklaringer, jeg er helt idiot på dette punktet hehe sorry. Hva må egentlig til for å forbrenne samme mengde fett som 20 min hard løping? 1 time gåing? 2 timer gåing? kan jeg i det hele tatt forbrenne like mye fett ved gåing?

Takker ydmykt for all kunnskap dere vil dele med meg.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det jeg ville gjort var å innført oppvarming. 7 minutter middels itensitet gåing på løpebånd. Du skal gå med akkurat så mye intensitet at du begynner å svette, men det skal ikke være slik at du presser deg.

Deretter ville jeg kjørt 30 minutter med vekttrening på aparater - helkroppsprogram.

Så avslutter du med en middels økt - som gjerne kan være ute i den frie natur - på minst 30 minutter. Denne pleier jeg å ta som gåing i moderat tempo i oppoverbakke. Jeg er så heldig å ha Fløyfjellet "på vei hjem" fra trening så dette betyr at jeg kan gå opp tippe tue eller fløysvingene og dette er en akkurat passe tur.

Dette gjør du annenhver dag.

Hvor mye du forbrenner vet jeg ikke, men du vil ut fra dette bygge muskler og disse er med å hjelpe deg å forbrenne mer.

La instruktørene på treningsstudio hjelpe deg med å lage et 30 minutts helkroppsprogram.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ville gjort var å innført oppvarming. 7 minutter middels itensitet gåing på løpebånd. Du skal gå med akkurat så mye intensitet at du begynner å svette, men det skal ikke være slik at du presser deg.

Deretter ville jeg kjørt 30 minutter med vekttrening på aparater - helkroppsprogram.

Så avslutter du med en middels økt - som gjerne kan være ute i den frie natur - på minst 30 minutter. Denne pleier jeg å ta som gåing i moderat tempo i oppoverbakke. Jeg er så heldig å ha Fløyfjellet "på vei hjem" fra trening så dette betyr at jeg kan gå opp tippe tue eller fløysvingene og dette er en akkurat passe tur.

Dette gjør du annenhver dag.

Hvor mye du forbrenner vet jeg ikke, men du vil ut fra dette bygge muskler og disse er med å hjelpe deg å forbrenne mer.

La instruktørene på treningsstudio hjelpe deg med å lage et 30 minutts helkroppsprogram.

Takk, ingen dum ide! Lurt, trenger et opplegg som gjør at jeg slipper å jogge/løpe så det gjør vondt.

Men noen som vet: Hva må egentlig til for å forbrenne samme mengde fett som 20 min hard løping? 1 time gåing? 2 timer gåing? kan jeg i det hele tatt forbrenne like mye fett ved gåing?

Gjest Blondie65
Skrevet

Takk, ingen dum ide! Lurt, trenger et opplegg som gjør at jeg slipper å jogge/løpe så det gjør vondt.

Men noen som vet: Hva må egentlig til for å forbrenne samme mengde fett som 20 min hard løping? 1 time gåing? 2 timer gåing? kan jeg i det hele tatt forbrenne like mye fett ved gåing?

Det er fullt mulig, men du må holde på lenger. For meg har løping aldri vært aktuelt. Jeg liker å gå og sykle, og selv om jeg da må holde på lenger betyr det likevel mer for meg å gå og nyte turen fremfor å løpe - noe jeg ikke nyter. Jeg foretrekker å ta turen ute fremfor på løpebåndet, da det også blir tur-tur, altså frisk luft og natur.

Jeg vet ikke nok om onfordeling av kaloriforbrenning til at jeg kan svare på hvor langt og fort du må gå pr løpte meter - men hvis du forholder deg til distansen så skal det være slik at enten du går, løper, sykler eller svømmer f.eks. 100 meter så forbrenner du like mange kalorier. Du vil bruke kortest tid på å løpe eller sykle selvsagt, men distansen vil likevel være det avgjørende for forbrenningen.

Fordelen med å trene en styrkeøkt først før du gjør kardio er at styrkeøkten tømmer karbohydratlagrene slik at all kardio du deretter gjør er fettforbrenning. Og det er jo nettopp det du vil. Jeg husker ikke nå hvorfor kardioøkten skal være minst 30 minutter, men det var det instruktøren på mitt treningssenter sa.

Ellers anbefaler jeg deg sterkt å veksle - kjør en periode med en type trening - noen uker f.eks. - så skifter du. Dermed går det ikke så mye kjedsommelighet i det.

Det kan også være lurt å legge inn en skikkelig langtur innimellom - f.eks. en flere timers gåtur. Dette er en fin variasjon i et ukesprogram - hele ene treningen kjøres på denne måten f.eks.

Gjest AnonymBruker
Skrevet
Her er en artikkel fra VG som belyser ditt problem. Som du ser trenger du ikke trene superhardt for å få effekten du ønsker. For øvrig er det ikke anbefalt å trene så hardt som du gjør mer enn to ganger i uken. Du må se hvor langt du bruker å løpe og så gå/jogge samme distanse. Det er fint om du går i stigninger.
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er en artikkel fra VG som belyser ditt problem. Som du ser trenger du ikke trene superhardt for å få effekten du ønsker. For øvrig er det ikke anbefalt å trene så hardt som du gjør mer enn to ganger i uken. Du må se hvor langt du bruker å løpe og så gå/jogge samme distanse. Det er fint om du går i stigninger.

Takk - jeg lette etter den artikkelen men fant den ikke.

Det å gå i stigning er fint ja - det gir automatisk den riktige intensiteten i gåingen og gjør det også lett å registrere fremgang. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takker igjen for svar, flott med artikkel!!

Så hvis jeg og min venninne begge skal bevege oss 1 kilometer som trening og hun løper alt hun har og jeg går i moderat tempo/raskt så vil vi ha forbrent like mye fett etter den økten? Så jeg forbrenner samme mengde fett som hun, selv om hun blir mye svettere og mer andpusten?

Spennende artikkel, nå skjønner jeg faktisk litt mer ang. dette med gåtur VS. løping. I tabellen sto det noe om hvor mye kalorier man forbrente i løpet av en time med de ulike treningsaktivitetene. Skjønner naturligvis at man kan lage et enkelt regnestykke ut av dette. Altså hvis man forbrente ca 1000 kalorier på å løpe raskt en time kan jeg jo dele det med 3 og få hva jeg forbrenner Ca 3-400 kalorier på mine 20 min. Samme regnestykke med rask gåing som jeg tror forbrente litt over 300 kalorier i timen. Men siden jeg går en time blir det jo 300, mens løpingen som jeg gjør en mye kortere stund blir det samme.

Ergo: Gå 1 time= 3-400 kalorier

Løpe 20 minutter= 3-400 kalorier

Der gikk det opp et lys for meg

Skrevet

Takk - jeg lette etter den artikkelen men fant den ikke.

Det å gå i stigning er fint ja - det gir automatisk den riktige intensiteten i gåingen og gjør det også lett å registrere fremgang. :)

Denne henger jeg meg på. og sier meg enig i. Er jeg lei step, eller ellipsemaskinen, så går jeg raskt med stigning på mølla. Syns det er helt grei trening jeg, og hvis man er dritt lei løping, hvor bra blir trening da uansett?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nå svarer jeg ikke direkte på sp.mål - men:

har du vurdert eks spinning?

her kan du velge selv hvilken intensitet du kjører, type timer og i tillegg måle pulsen.

det høres ut som du enda er relativt ustabil i kondisen - evt at du ikke helt kjenner kroppens grenser siden du føler deg elt fullstendi ødelagt.

bare husk at du forbrenner mest nå du trener moderat - og ikke når du holder på å omkomme.

mine knær holder ikke i lengden på kun jogging, så jeg fikk mye utbytte av spinning.

forbrenner godt, og gir så og si ingen belastningsskader.

gåturene an du vel ta på din "hviledag" når du har lyst å være aktiv?

tar myyyye lengre tid å forbrenne godt.....

anbefaler kun gåing for sterkt overvektige, eller når man er normalvektig/lett overvektig og tar det mer som fritidsaktivitet enn ren trening.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Denne henger jeg meg på. og sier meg enig i. Er jeg lei step, eller ellipsemaskinen, så går jeg raskt med stigning på mølla. Syns det er helt grei trening jeg, og hvis man er dritt lei løping, hvor bra blir trening da uansett?

Når jeg går i stigning går jeg ute - fra Bryggen opp til Skansen vidre til Fjellveien. Dette er en ganske så jevnt bratt stigning og en svært god treningsøkt. Legger man til Fløysvingene eller Tippetue har man alt man trenger for en kardioøkt.

Dette er fra 0 til ca 600 meter o.h.

Endret av Blondie65
Skrevet

OK, jeg skal prøve å holde meg unna formler. Initialfeilen du begår her er å tenke hvor lenge du skal holde på. Arbeid, dvs. energiforbruk, avhenger ikke av tid, det avhenger av hvor langt du går.

I prinsippet forbruker du like mye energi på å gå 5 km som å jogge 5 km, men siden gange er en mer energiøkonomisk måte å forflytte seg på må du gå litt lenger. Hvor mye lenger må man nesten gå i et laboratorium og måle for å ta rede på, men jeg vil gjette på et sted mellom 5,5 og 6 km.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

OK, jeg skal prøve å holde meg unna formler. Initialfeilen du begår her er å tenke hvor lenge du skal holde på. Arbeid, dvs. energiforbruk, avhenger ikke av tid, det avhenger av hvor langt du går.

I prinsippet forbruker du like mye energi på å gå 5 km som å jogge 5 km, men siden gange er en mer energiøkonomisk måte å forflytte seg på må du gå litt lenger. Hvor mye lenger må man nesten gå i et laboratorium og måle for å ta rede på, men jeg vil gjette på et sted mellom 5,5 og 6 km.

Så jeg kan bare gange opp avstanden jeg løper med 2 eller 3 så får jeg hvor mye jeg kan gå for å forbrenne samme mengde fett/kalorier?

Gjest Elfrida
Skrevet

Så jeg kan bare gange opp avstanden jeg løper med 2 eller 3 så får jeg hvor mye jeg kan gå for å forbrenne samme mengde fett/kalorier?

Ehm, leste du det han skrev? Det står da vitterlig at han antar at 5 km løping tilsvarer rundt 5,5 til 6 km gange når det gjelder energiforbruk. Altså kan du kanskje gange avstanden du løper med rundt 1,1 for å sammenligne løping med gange.
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ehm, leste du det han skrev? Det står da vitterlig at han antar at 5 km løping tilsvarer rundt 5,5 til 6 km gange når det gjelder energiforbruk. Altså kan du kanskje gange avstanden du løper med rundt 1,1 for å sammenligne løping med gange.

Så det vil si at runden på 1 kilometer i boligområdet jeg løper så raskt jeg kan, egentlig bare kan erstattes med 1,1 kilometer med gåing? Så jeg kan bare gå samme runden, og bittelitt til, så har jeg forbrent like mye fett som jeg før gjorde med å løpe? Overraskende info det her altså...

Skrevet

Så det vil si at runden på 1 kilometer i boligområdet jeg løper så raskt jeg kan, egentlig bare kan erstattes med 1,1 kilometer med gåing? Så jeg kan bare gå samme runden, og bittelitt til, så har jeg forbrent like mye fett som jeg før gjorde med å løpe? Overraskende info det her altså...

I utgangspunktet ja, men energiforbruket over de neste 24 timer vil være mye gunstig når du utfører moderat-hardt fysisk arbeid kontra lett arbeid. Du vil heller ikke få de samme fordelene i muskulaturen, som sykdomsforebyggende og ei heller kardiovaskulært og pulmonært (at du får bedret hjerte- og lungefunksjon/ytelseskapsitet) ved å jobbe lett sammenlugnet med å jobbe hardere.

Men all aktivietet er positivt, og all bevegelse gjør kroppen godt. Det er også fullt mulig å jobbe hardt ved at man går med tung sekk, ankelvekter, går i dyp snø, oppover bratte bakker, bruker staver, høye kneløft og mye annet. Noe som kan gjøre at det blir minst like effektivt, om ikke mer, enn det er å jogge rolig. Gange med belastning er også mer skånsomt for ledd for de som sliter med stor grad av overvekt :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja, men energiforbruket over de neste 24 timer vil være mye gunstig når du utfører moderat-hardt fysisk arbeid kontra lett arbeid. Du vil heller ikke få de samme fordelene i muskulaturen, som sykdomsforebyggende og ei heller kardiovaskulært og pulmonært (at du får bedret hjerte- og lungefunksjon/ytelseskapsitet) ved å jobbe lett sammenlugnet med å jobbe hardere.

Men all aktivietet er positivt, og all bevegelse gjør kroppen godt. Det er også fullt mulig å jobbe hardt ved at man går med tung sekk, ankelvekter, går i dyp snø, oppover bratte bakker, bruker staver, høye kneløft og mye annet. Noe som kan gjøre at det blir minst like effektivt, om ikke mer, enn det er å jogge rolig. Gange med belastning er også mer skånsomt for ledd for de som sliter med stor grad av overvekt :)

Ja, jeg ser absolutt den effekten, og skjønner at løping absolutt har sine fordeler. Men ca hvor mye må jeg gå for å få alle fordelene og den samme fettforbrenningen som jeg ville fått hvis jeg løp 20 minutter? F.eks gå 5 kilometer = løpe 1 kilometer? Bare jeg holder på lenge nok må jeg jo kunne få gjort samme nytten ved å gå?

Skrevet

Ja, jeg ser absolutt den effekten, og skjønner at løping absolutt har sine fordeler. Men ca hvor mye må jeg gå for å få alle fordelene og den samme fettforbrenningen som jeg ville fått hvis jeg løp 20 minutter? F.eks gå 5 kilometer = løpe 1 kilometer? Bare jeg holder på lenge nok må jeg jo kunne få gjort samme nytten ved å gå?

Hvis du ser isolert på det å forbrenne fett så gjelder mitt utsagn om å gå litt lenger enn tilsvarende løpetur. Skal du derimot få bedret hjerte- og lungekapasitet så må pulsen opp, du kommer ikke utenom det. På den annen side så betyr ikke det at det må være et blodslit, tvert i mot. Hvis du trener så hardt at du kjenner blodsmaken i munnen så trener du for hardt. Det er greit å komme opp i 95% av makspuls en sjelden gang, men stort sett skal du ligge litt under syreterskelen, og bare gå over i korte intervaller, da heller ikke så veldig mye over.

Dette gjelder særlig for folk som er forholdsvis utrente, da har man høyere risiko for å bli overtrent hvis man begynner for hardt. Etterhvert som man blir bedre trent vil syreterskelen flytte seg, slik at man kan ligge forholdsvis uanfektet på godt over 80% av makspuls i lang tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser isolert på det å forbrenne fett så gjelder mitt utsagn om å gå litt lenger enn tilsvarende løpetur. Skal du derimot få bedret hjerte- og lungekapasitet så må pulsen opp, du kommer ikke utenom det. På den annen side så betyr ikke det at det må være et blodslit, tvert i mot. Hvis du trener så hardt at du kjenner blodsmaken i munnen så trener du for hardt. Det er greit å komme opp i 95% av makspuls en sjelden gang, men stort sett skal du ligge litt under syreterskelen, og bare gå over i korte intervaller, da heller ikke så veldig mye over.

Dette gjelder særlig for folk som er forholdsvis utrente, da har man høyere risiko for å bli overtrent hvis man begynner for hardt. Etterhvert som man blir bedre trent vil syreterskelen flytte seg, slik at man kan ligge forholdsvis uanfektet på godt over 80% av makspuls i lang tid.

Så altså når det gjelder fettforbrenning, slanking, ned i vekt etc. så er det egentlig bare å gå samme runden som jeg ellers ville løpt, pluss litt til så har jeg gjort samme nytten? Og forbrent samme mengde fett?

Men det er for helsen og hjertets skyld jeg bør løpe istedet, for å få opp pulsen? Jaja, får prøve å løpe litt, men flott å vite at jeg kan erstatte løperunden med en gåtur og likevel forbrenne like mye.

Tusen takk for dine svar forresten :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så altså når det gjelder fettforbrenning, slanking, ned i vekt etc. så er det egentlig bare å gå samme runden som jeg ellers ville løpt, pluss litt til så har jeg gjort samme nytten? Og forbrent samme mengde fett?

Men det er for helsen og hjertets skyld jeg bør løpe istedet, for å få opp pulsen? Jaja, får prøve å løpe litt, men flott å vite at jeg kan erstatte løperunden med en gåtur og likevel forbrenne like mye.

Tusen takk for dine svar forresten :)

Nyheter for meg ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...