Gå til innhold

Tofu


Jitney

Anbefalte innlegg

jeg er ikke vegeterianer men har lyst å kutte ned på kjøtt og prøve ut forskjellige typiske "vegetarprodukter" som quorn og tofu. quorn har jeg ikke prøvd ennå men vet man kan bruke det som vanlig kjøttdeig osv så det er ganske enkelt å finne på oppskrifter til.

har alltid vært nyskjerrig på hvordan tofu smaker så her om dagen fant jeg blue dragon silken tofu i butikken og kjøpte det.. problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg skal bruke det til?

har noen tips og forslag? :) kan man spise det uten å tilbrede det i salater foreksempel? hva kan man tilsette og hvordan for å få smak? og kan man ta det i en lukket boks eller noe og oppevare i kjøleskapet en stund hvis man ikke bruker alt på en gang? hvor lenge holder det seg isåfall?

blir takknemlig for alle svar! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk

Det fins flere typer tofu - silken tofu har en temmelig bløt konsistens, og brukes f.eks i quicher (i stedet for eggeblanding) og puddinger og sånt. Hvis du skal steke eller grille (marinert) tofu bør du kjøpe den faste varianten, som gjerne kommer i flate blokker. :)

Jeg bruker silken tofu i sjokoladepudding - veldig godt, en litt sunnere (og mye mer dyrevennlig) variant enn vanlig sjokoladepudding :jepp:

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den som står "extra firm" på eller noe sånt, så kan du steike den og slikt også. Men oppskrifter må du få av noen andre :P Er ikke så dreven der selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min sier at du kan få det til å smake omtrent hva du vil, og at hun måtte dobbeltsjekke da hun spiste det første gang, for å være sikker på at det ikke var kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Litt kjedelig å ha en åpnet pakke (som sikkert ikke holder mange dagene) og ikke vite hva man skal gjøre med den :fnise:

det er extra firm så da kan jeg kanskje prøve å steke den i wok eller noe. Interesant å kanskje prøve å bruke diverse krydder da, kan jo sikkert få den til å smake hva man vil :P

ellers så den sjokoladepuddingen veeeldig god ut også da.. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fortsetter å mase jeg.. :Hehe:

hva slags krydder er godt med tofu da? krydrer man når man steker det?

føler meg litt dum som spør men tofu har jeg NULL peiling på :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Lag tofuboller eller tofuburgere! Mos en pakke tofu, tilsett et egg og brødsmuler, og smak til med krydder. Du kan lage dem italienske med basilikum og soltørkede tomater, meksikanske med chili, koriander og spisskummen eller hva som helst annet du liker.

Prøv røkt tofu en annen gang. Den er god til å steke eller bruke på grillspyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofuboller hørtes smart ut! Takk for oppskrift, den skal jeg prøve ut! :)

Røkt tofu, blir det liksom litt mer.. saltere smak? Og hvor får man kjøpt det da? Aldri sett eller hørt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...