Gå til innhold

Delt fra "lavkarbo i mai/juni..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plan: Følge Atkins sine anbefalinger, i alle fall i det store og hele:

http://www.atkins.com/Index.aspx

De første to ukene blir ketolyse (det heter så?) Viktige punkt:

1.Eat no more than 20 grams a day of Net Carbs, 12 to 15 grams of them as foundation vegetables. This means you can eat approximately six loosely packed cups of salad and two cups of cooked vegetables per day. Remember, carb counts of various vegetables vary, so be sure to check them.

2.Eat only the foods on the Acceptable Foods List for Phase 1.

3.In a typical day, you can have up to 4 ounces of most cheese (but not cottage cheese or ricotta), 10 black or 20 green olives, half a Haas avocado (the kind with a blackish pebbly skin), an ounce of sour cream or 2–3 tablespoons of cream, and up to 3 tablespoons of lemon or lime juice. The carbs in these foods must be counted in your 20 grams of Net Carbs.

4.To satisfy your sweet tooth, you can have sugar-free gelatin desserts and up to two Atkins shakes or bars coded for Induction.

5.Acceptable sweeteners include sucralose (Splenda), saccharine (Sweet’N Low), stevia (SweetLeaf or Truvia) or xylitol. Have no more than three packets a day, and count each one as 1 gram of carbs. This is because, while these sweeteners contain no carbs, they are packaged with fillers that do contain a little carbohydrate to keep them from clumping.

Hvorfor er det så mange som så totalt ukritisk hiver seg på en motediett som mangler vitenskapelige bevis for at den virker bedre enn det som anbefales av ernæringsmyndighetene: Spis sunt og passe mye, og mosjoner (mer).

Ketolyse er en tilstand som er utviklet gjennom evolusjonen. Med ketolyse var det mulig å komme seg gjennom sulttider, det betyr ikke at det er en riktig, og i enda mindre grad gunstig, tilstand for kroppen å være i. Når du er i ketolyse har du ikke noe glykogenlager, altså har du ikke noe særlig av kroppens høyoktandrivstoff, og det vil være vanskelig å trene. Det skyldes også at når kroppen tror det er sultetider blir den slapp for at du skal bevege deg minst mulig for å bruke minst mulig av den dyrebare energien.

Jaja, jeg konstaterer at fornuft og å påpeke vitenskapelige mangler ved en metode er langt mindre overbevisende enn et oppslag i Se og Hør om en som syntes det virket veldig bra, eller enda verre, et innlegg fra en du ikke aner hvem er på et internettforum. Jeg er selvsagt også anonym, men min agenda er å få folk til å tenke seg om både to og tre ganger, ikke ukritisk kaste seg på noe som mangler vitenskapelig bevis.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

1: Lavkarbo er ikke det samme som ketose

2: Ketolyse er en diett og ikke det samme som ketose, som er en tilstand kroppen din kommer i

3: Les bloggen: lenabeatrice.net, her finner du all mulig dokumentasjon, studier, artikler osv fra forskere, leger og vanlige folk som spiser lavkarbo

4: Om du ikke spiser lavkarbo selv, og ikke har peiling på hva du prater om, så bør du sette deg mer inn i hva det gjelder før du kritiserer.

Skrevet

4: Om du ikke spiser lavkarbo selv, og ikke har peiling på hva du prater om, så bør du sette deg mer inn i hva det gjelder før du kritiserer.

Jeg har et spørsmål: må man spise lavkarbo eller ha gjort det for å kunne uttale seg? Greit å vite for eventuell framtidig diskusjon ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål: må man spise lavkarbo eller ha gjort det for å kunne uttale seg? Greit å vite for eventuell framtidig diskusjon ;)

Det har jeg også lurt på ! =)

Betyr det da at f.eks professorer innen alt mulig egentlig ikke kan uttale seg i områdene sine hvis de ikke har f.eks vært pyskiske syke selv? hvis de ikke har hatt anoreksi selv? Hvis de ikke har begått drap selv?

Skrevet (endret)

.

Endret av Sassalita
Skrevet

Det er tydelig at mange tror, synser og mener mye om noe de ikke vet et døyt om.

Ja, det kan hende. For meg er det dog ikke åpenbart at det er Lance (i dette tilfellet) som synser og mener, og ikke du.

Skrevet (endret)

.

Endret av Sassalita
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen skal slanke seg så er det bare 1 ting som virkelig funker og det er å spise sunt, variert og trene.

En diett er ikke nok, du mister nok noen kilo men for at dette skal vare så må kostholdet og trening inn i hverdagen.

Jeg klarte å miste rundt 10 kg bare ved å mosjonere mer og spise sunnere. Kutte ut brød, spaghetti/pasta, pizza, sjokoalde og brus + mer trening.

Spiste derimot mer kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker.

Er så lei av å lese om mange dietter som skal virke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg og går fortsatt ned ved å spise lavkarbo. Dette funker for noen, andre funker det ikke for.

Du sier du er lei av dietter, men du spiser jo en diett du også, siden du har kuttet ut en del matvarer. Bla har du kuttet ut det samme som meg, og spiser mer av det samme som meg. Forskjellen ser ut til å bare være at jeg spiser mer fett enn du gjør og jeg trener ikke.

Skrevet

Hvis noen skal slanke seg så er det bare 1 ting som virkelig funker og det er å spise sunt, variert og trene.

Det er vel ingen som er uenig i dette.

Det mange er uenig i er HVA som er sundt?

Jeg spiser også lavkarbo, og trives veldig godt med det.

Økt energi og overskudd, samt det at jeg så godt som aldri er sulten er det beste for meg.

Jeg spiser det jeg mener er sundt, jeg spiser veldig variert og jeg trener moderat. (hard fysisk trening kan jeg ikke utføre pga skader)

Det fungerer for meg.

At det ikke fungerer for alle er en annen sak.

Kroppene våre fungerer ikke likt

Skrevet

Neida, du må ikke ha spist lavkarbo for å uttale deg. Men om du leser hva jeg skrev en gang til: Om du skal kritisere (på den måten Lance gjør, det kom ikke tydelig nok frem dessverre) så bør du sette deg inn i ting eller ha litt peiling på hva du prater om.

Jeg vet at jeg ennå har til gode å se en vitenskapelig studie som viser at ketolyse (som forøvrig ikke er det samme som lavkarbo, det har jeg da heller ikke sagt) er en god måte å gå ned i vekt på, at det ikke har skadelige bivirkninger osv.

Det er tydelig at mange tror, synser og mener mye om noe de ikke vet et døyt om. Spørre og lure, ja selvfølgelig. Komme med god og konstruktiv kritikk, absolutt. Meningsløse kommentarer bare for å rakke ned på de som spiser lavkarbo, uten grunnlag, nei det bør man spare seg for.

Jeg er skeptisk til de som gladelig hopper på og anbefaler opplegg som mangler vitenskapelig bevis, og som muligens har bivirkninger. En vanlig bivirkning er forstoppelse, fordi det er lett å få i seg for lite fiber med lavkarbodiett.

Hvis det å etterlyse bevis når noen ukritisk anbefaler en metode som i beste fall er omstridt er å rakke ned, da lurer jeg på hvordan jeg skulle ha formulert meg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lance: les på lavkarbo.no og lenabeatrice.net, der finner du linker til det du etterlyser.

Tror nok det blir oppfattet som å rakke ned på folk når du sier at folk hopper på en slik diett "fordi Se&Hør sier det". Jeg tror de fleste mennesker er mer oppegående enn som så. Selvfølgelig vil det være de som hopper på ukritisk, men det gjelder Grete Roede, Nutrilett og suppedietter også, og disse vil heller ikke få resulteter av noe av dette, siden de faktisk ikke setter seg inn i hva de gjør. :)

Skrevet

Det skader ikke å stille kritiske spørsmål; det gjør vi da til det meste her i verden. Det handler faktisk om vår kropp, og da synes jeg at man bør bry seg såpass at man er litt skeptisk til hva man tar den med på gjennom livet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg ennå har til gode å se en vitenskapelig studie som viser at ketolyse (som forøvrig ikke er det samme som lavkarbo, det har jeg da heller ikke sagt) er en god måte å gå ned i vekt på, at det ikke har skadelige bivirkninger osv.

Det kommer stadig nye studier/undersøkelser som tilbakeviser flere tidligere "sannheter" om fett, kolesterol og karbohydrater. En ting å tenke på f.eks er at poteten nå er fjernet fra de grønnsakene som bør inngå som en av "5 om dagen", noe som viser at det kommer stadig frem ting om lavkarbokosthold som sier at det ikke nødvendigvis er så riktig og spise "et vanlig norsk kosthold" som vi har trodd.

Skrevet (endret)

1: Lavkarbo er ikke det samme som ketose

2: Ketolyse er en diett og ikke det samme som ketose, som er en tilstand kroppen din kommer i

3: Les bloggen: lenabeatrice.net, her finner du all mulig dokumentasjon, studier, artikler osv fra forskere, leger og vanlige folk som spiser lavkarbo

Her motsier du deg selv, da innegget ditt bruker en personlig blogg som referanse. Hvor er seriøsiteten i det? Og jeg må innrømme at jeg per dags dato ikke har møtt en eneste atkins/ketosefantast som har universitetsbakgrunn innenfor relevante tema, og har dedusert seg til, fra tiår med forskning, at dette er den eneste veien. Ikke en har kommet med god fagkunnskap, belyst begge sider, tatt imot konstruktiv kritikk og hat evnen til å se det negative ved en slik ekstremdiett. De fleste som gjør dette, blir ikke lenger medlem av atkinsfans.com for å si det slik. Noen forskere, bl.a. Westerterp, Platenga og gjengen, var noen av de fremste atkins-tilhengerne da dette ble lansert som en vidunderkur mot alt for en god del år siden. Til og med de har måttet moderere seg endel, og konklusjonene blir stort sett at det er ok med en grad av lavkarbo (alt under 3 gram CHO per kg kroppsmasse er per definisjon av lavkarbo), men at bivirkningene og effekten ved ekstremer ikke er verdt det. Matutvalget blir uansett ganske snevert når kun protein og fett skal inntaes, og for mange fører mangelen på variasjon over tid til at appetitten og matgleden senkes.

Har selv lest en del av lenabeatrice, og hun har valgt ut kun det som støtter hennes syn. Vinklingen blir dermed udelt positiv, mens den statistiske svakheten i en god del av artiklene hun referer til ikke er vanskelig å se, samt at de ikke har sett på longitudinelle funn. Ingen valide studier i løpet av de siste 30 år har funnet at ekstreme ketosedietter (og ketolyse) opprettholder vekttapet når det går over 12-24 måneder. Etter to år så har samtlige testpersoner gått opp ivekt, mens de som beholder vekttapet er de som går gradvis ned ved hjelp av hardt arbeid, sunn , balansert mat, trening og endring av tankesett/vaner, i.e. livsstil. Bruk Cochrane-biblioteket, så får du opp alle reviews om dette.

Det har derimot blitt lagt fram tonnevis av lenker på det motsatte, hvor det gang på gang blir konkludert det samme. Gjerne søk opp mitt brukernavn, så finner du mange lenker fra forskjellige kilder og tidsskrift (mine innlegg er svakt skrevet, har flust av feil og er kronglete, men lenkene er fra velrenommerte forskere og fra objektivt hold). Det å redusere mengden lettfordøyelig CHO (karbohydrat) i kosten er noe absolutt ALLE anbefaler, og derfor har man kuttet ut poteten som 1 av 5 (dette kalles utvikling og oppdatering, og er positivt). SAMTLIGE promoterer for økt proteininntak av lyst kjøtt, egg, plantestoff, vilt og fisk. De aller fleste innser at vi må ha et visst inntak av ufordøyelig fiber for å sikre tarmhelse og forebygge mage-tarmkreft og obstipasjon, vedlikeholde bakteriekulturer i tykktarm og bulking av fæces (bajsen). Detet siste får du omtrent null av på noen få gram CHO per dag, du sulter kroppen din glykogen (som tilsvarer det initielle vekttapet på 3-5 kg, og som gjør at alle tror dietten er magisk) og trening blir vanskelig å opprettholde utover et lavt nivå.

Ja, protein metter mer og har en høyere termogenetisk effekt enn CHO (og fett), og øk gjerne inntaket av dette, men behold komplekse CHO slik at du får i seg nok til å vedlikeholde noe av glykogenetnivået, samt at du gir tarmene dine noe SUNT å jobbe med.

Et spørsmål ingen har svart konstruktivt og faglig på, er hvordan det har seg at veganere og vegetarianere stort sett er i mye bedre helse (og har bedre kolesterolverdier, bedre tarmhelse, mindre kardiovaskulær sykdom og overvekt) enn de som fråtser i protein og fett. Disse avstår fra nesten all mat som ketosedietter baserer seg på, og spiser stort sett bare den maten som er fyfy. Og begge "retninger" hevder at de har de beste lipidprofilene (fettverdier i blod), er den beste slankekuren og veien til et nytt og bedre liv på alle måter. Hvem har rett? Ingen?

Endret av bergans
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si meg enig i at det er utrolig lite kilder der ute som faktisk er gjennomført med ordentlig undersøkelser, statistiske målinger og resultater derfra. En bloggside, en person som har kikket på lavkarbo forum og plukker ut alt positivt om lavkarbo ser jo KUN en positiv side.

Det blir henvist til lenabeatrice.net. Det er ikke mulig å finne noe kritikk overhodet, det er kun positive ting og plus ved å kjøre lavkarbo. Det er som om man skal prøve å overbevise mest mulig om at : det er faktisk bra for kroppen, og ikke ta imot kritikk i det hele tatt hvis man får det. Hvis man ikke klarer å forsvare det, ta imot kritikk og kanskje si at; "jo , jeg kan være enig i at det er en negativ side " f.eks, så rister jeg på hodet.

Så fort noen kritiserer lavkarbo-filosofier så ryker det i topplokkene til lavkarbo-forkjempere. Da skal man gjerne svare tilbake med kommentarer som "prøv det selv før du uttaler deg": Skal det være nødvendig? Man blir så blendet av "oh, hvilken magisk livsSTIL (som dere også kaller det) at dere nekter å se på det negative.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du tar en titt på linkene hun har i bloggen sin, så er ikke det egne meninger "hun har plukket fra et forum", hun bruker bl.a forskning.no, ernæringsrådet, bøker, leger, deres forhatte Atkins/Fedon osv osv. Tror ikke dere har giddet å lese noe av det hun linker til, dere har bare sett hennes personlige meninger som sikkert ikke gjelder alle.

Lavkarbo er heller ikke bare ketose og 5g karbohydrater. Jeg er ikke i ketose, spiser ca 50-60g karbohydrater om dagen der det aller meste kommer fra grønnsaker. Bajsen min er helt fin, ikke forstoppelser. Jeg har hittill gått ned 15 kg, trener ikke (pga fysiske begrensninger), blodverdiene mine er fine (jada, jeg har sjekket) og dette er et kosthold jeg fint klarer å leve med i mange mange år fremover. Så nei, det er ingen kræsjdiett for mange.

I en artikkel hun linker til, fra forskning.no står det bl.a: "usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer" og om mettet fett: "forskningen tyder på at det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer". Den innledes med "Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt." bl.a. Dette er også utvikling og oppdatering, på lik linje som det du skriver om poteten.

Anonym skriver: "Så fort noen kritiserer lavkarbo-filosofier så ryker det i topplokkene til lavkarbo-forkjempere. Da skal man gjerne svare tilbake med kommentarer som "prøv det selv før du uttaler deg": Skal det være nødvendig? Man blir så blendet av "oh, hvilken magisk livsSTIL (som dere også kaller det) at dere nekter å se på det negative."

Synd at noen svarer sånn ja. Men lavkaloriforkjemperne (om man skal gruppere alle) er jo like ille, om ikke verre! De sitter også med "sannheten", at det er kalorier som skal telles, og kjemper for denne med nebb og klør. Uvillige til å vurdere at det kanskje er noe annet som også kan fungere.

Det er ingen magisk livsstil, det er et kosthold, på lik linje med lavkalori og vegetarianerkosthold. Dette kostholdet fører med seg en vektnedgang som kan være kraftig hos mange, på lik linje som kaloritelling. For noen fungerer det ene, for noen fungerer det andre. For meg fungerte ikke lavkalori, derimot fungerer lavkarbo.

Hvorfor være så bastante på at det ene er mer rett enn det andre? Hvorfor ikke godta at for meg, og mange andre, så er det dette som er riktig, for andre igjen er det lavkalori.

Skrevet

Om du tar en titt på linkene hun har i bloggen sin, så er ikke det egne meninger "hun har plukket fra et forum", hun bruker bl.a forskning.no, ernæringsrådet, bøker, leger, deres forhatte Atkins/Fedon osv osv. Tror ikke dere har giddet å lese noe av det hun linker til, dere har bare sett hennes personlige meninger som sikkert ikke gjelder alle.

Lavkarbo er heller ikke bare ketose og 5g karbohydrater. Jeg er ikke i ketose, spiser ca 50-60g karbohydrater om dagen der det aller meste kommer fra grønnsaker. Bajsen min er helt fin, ikke forstoppelser. Jeg har hittill gått ned 15 kg, trener ikke (pga fysiske begrensninger), blodverdiene mine er fine (jada, jeg har sjekket) og dette er et kosthold jeg fint klarer å leve med i mange mange år fremover. Så nei, det er ingen kræsjdiett for mange.

I en artikkel hun linker til, fra forskning.no står det bl.a: "usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer" og om mettet fett: "forskningen tyder på at det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer". Den innledes med "Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt." bl.a. Dette er også utvikling og oppdatering, på lik linje som det du skriver om poteten.

Anonym skriver: "Så fort noen kritiserer lavkarbo-filosofier så ryker det i topplokkene til lavkarbo-forkjempere. Da skal man gjerne svare tilbake med kommentarer som "prøv det selv før du uttaler deg": Skal det være nødvendig? Man blir så blendet av "oh, hvilken magisk livsSTIL (som dere også kaller det) at dere nekter å se på det negative."

Synd at noen svarer sånn ja. Men lavkaloriforkjemperne (om man skal gruppere alle) er jo like ille, om ikke verre! De sitter også med "sannheten", at det er kalorier som skal telles, og kjemper for denne med nebb og klør. Uvillige til å vurdere at det kanskje er noe annet som også kan fungere.

Det er ingen magisk livsstil, det er et kosthold, på lik linje med lavkalori og vegetarianerkosthold. Dette kostholdet fører med seg en vektnedgang som kan være kraftig hos mange, på lik linje som kaloritelling. For noen fungerer det ene, for noen fungerer det andre. For meg fungerte ikke lavkalori, derimot fungerer lavkarbo.

Hvorfor være så bastante på at det ene er mer rett enn det andre? Hvorfor ikke godta at for meg, og mange andre, så er det dette som er riktig, for andre igjen er det lavkalori.

her har du jo unnlatt å lese mesteparten av det som ble skrevet..... Poengterte jo nettopp at lavkarbo per definisjon er under 3 gram CHO per kg KM. Det er lite konstruktivt å hevde at vi som tar en interesse i alle områder av ernæring/idrettsfysiologi, biokjemi, biomekanikk, uavhengig av hvilket ståsted det personlig er snakk om, da faktisk lyver. Jeg stilte til og med dette vegetarianer/veganer vs ketosedietter til vedkommende bloggside, og det var null vettugt (i den grad det kan kalles svar) å få. Ei heller noen kunnskap som er hentet fra helt objektive kilder. Jeg hadde respektert denne lena, og alle andre, mye mer hvis de hadde hentet info som ikke kun støttet deres sak (her blander du mellom objektive kilder, og det å plukke ut kun de pargarfene som støtter din sak), men som belyste alle vinkler. Dette inkluderer bivirkninger, begrensinger, alternativer, kontraindikasjoner (alltid oversett, livsfarlig) og såkalte confounding factors. Og det hadde vært fint om ikke alle generaliserte ut i fra sin egen historie (jammen, det funket på meg og tanta mi, så da må det være sant og gjelde for alle-syndromet).

Og et er besynderlig sammentreff at samtlige som har frontet lavkarbo til Kapp Horn og tlbake, nettopp har fått sjekket blodeverdiene sine. Må være et eller annet der som vitenskapen ikke ser sammenhengen med ;)

Atkins og Fedon er to helt forskjellige ting. Fedon anbefaler ikke null CHO, men mindre CHO og med fokus på kvaliteten (GI+GB). Og det skal han ha ros for, qudos der! Det er typen karbohydrat som er problemet, samt mengdene vi spiser fordi kroppen ikke jobber på gård 11 timer i døgnet.

Hvem er det forresten som har rett da? Veggisene eller null CHO`erne?

Skrevet

Og jeg kunne ikke ha brydd meg en tøddel om det kalles lavkalori, hyperfedoni, ultrakarbi eller lavkarbo ;)

Fornuft, konstruktiv lesing, vitenskap og en dæsj vitebegjærlighet om hvordan kroppen fungerer (ikke ifølge blogger, allershistorier, nettsider eller biografier); den dietten sier jeg ja takk til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jamen kjære bergans, det er ikke bare "under 3g karber" som er lavkarbo. Tideligere spiste jeg mellom 300 og 350g karbohydrater per dag. Jeg har kuttet helt ut potet, pasta, ris og det aller meste av sukker (det er noe tilsatt sukker og fruktsukker bl.a som jeg synes er vanskelig å droppe). Nå spiser jeg 50-60g, der det meste kommer fra grønnsaker. Mener du da at jeg ikke spiser lavkarbo, siden jeg spiser såpass mye karbohydrater per dag?

Jeg spiser ikke LCHF - low carb, high fat (også en egen filosofi, det finnes mange), så det blir ikke vanvittige mengder med fett. Jeg er mer glad i hvitt kjøtt enn rødt, uavhengig av hva som er sunnest, så det blir mest svinekjøtt og kylling, samt mye egg (som forøvrig ernæringsrådet har friskmeldt ifm kolesterol og mettet fett). Jeg holder meg unna visse grønnsaker, og spiser mer av andre. Sjelden ferdig mat, det meste lages fra bunnen. Hva er det med et slikt kosthold som er så ille?

Jeg sier ikke at jeg følger bare hva en blogg sier, jeg sier at jeg gjennom BLANDT ANNET blogger og forumer har funnet frem til mye info.

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør hvem som har rett av veggisene og lavkarberne? Veggiser føler vel at det både er det riktige, og det som fungerer for dem, og lavkarbere synes det samme. Og sikkert lavkaloriforkjemperne også. Det trenger vel ikke være noen som har rett?

Jeg har lest utrolig mye om hvordan kroppen fungerer, hvordan karbohydrater fungerer, hvordan fett fungerer osv. Jeg tar det ikke for god fisk fordi "en eller annen på et forum har sagt at...", men jeg ser selvsagt på hva andre sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...