Gå til innhold

Hva som er galt med skolenorge

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I dag satt vi og planla resten av skoleåret på jobb, og jeg fikk sjokk. Jeg burde vel egentlig ikke blitt overrasket etter å ha opplevd en tilsvarende situasjon i november, men jeg ble faktisk det.

Skoleåret er visst slutt nå. Mange karakterer er satt, det planlegges ikke nye prøver, og alle skoledager etter tentamen skal bare brukes til tøv og tant.

Som sagt, det samme skjedde i november. Hele desember gikk bort til turdager, juleverksted og filmvising. Og skoleåret kommer jo ikke skikkelig igang før i september, august brukes til bli-kjent-aktiviteter. Så da sitter man igjen med 3 måneder før jul, minus høstferie, konserter og ditt-og-datt-dager. Etter jul har vi fire måneder, minus påske, skidag(er), konserter, kino, arbeidsuke, gründercamp, avspassering, turdager, osv.

Elevene får altså undervisning i mindre enn 6 måneder av året. Er det bare jeg som syns det er galskap?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg si at dere har en merkelig skoleår. Det er ikke tilfellet her hos oss. Selv om tentamen er oversatt og karakterer er satt, underviser vi fremdeles. Spesielt på de faglige områdene elevene slet med i tentamen slik at de blir bedre rustet til høsten evt. videregående.

Har du tenkt på at i f.eks juleverksted elevene lærer å utføre håndverk (timeantallet er svært lite på K&H, så vi har ofte en time i uken nå, slik at de får en hel dag til f.eks. jul. Da får de lengre tid til å lage noe ordentlig med tett oppfølgning av lærer, enn å lime på pinner på noen kuler. Aktivitetsdager er fine for fysisk utfoldelse (elevene sitter for mye på rompa etter min mening) i tillegg til at de får deltatt i sosiale settinger = lære seg de sosiale spillereglene. Elever med ADHD m.m. (av de jeg har)liker disse dagene, de får beveget seg og får brukt energien på å knytte bånd med andre elever.

Ikke alt er tull og fjas som du vil ha det til, kanskje du bør tenke på at skolen ikke bare skal være undervisning med tavleskriving og papir. Det er mange måter å undervise på og det er godt å kunne undervise litt utenfor de gamle rammene fra 50 tallet!

Det spørs hvilke mål man setter seg, trivselen blant elevene øker når man varierer undervisningen tilpasset deres forutsetninger og rammer. Da er det en bra ting å ha noe ute i skog og mark, juleverksteder,aktivitetsdager m.m. det er ikke laget for at lærerene skal slappe av. Tro meg det er mer jobb å ha slike dager enn å være inne i klasserommet hele dagen!

Skrevet

Det er også rart at dere har planleggingsdag på en lørdag.. Troll?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er skrevet midt på natten da, så det kan jo være vedkommende mener fredag.

Gjest Johanne
Skrevet

Da må jeg si at dere har en merkelig skoleår. Det er ikke tilfellet her hos oss. Selv om tentamen er oversatt og karakterer er satt, underviser vi fremdeles. Spesielt på de faglige områdene elevene slet med i tentamen slik at de blir bedre rustet til høsten evt. videregående.

Har du tenkt på at i f.eks juleverksted elevene lærer å utføre håndverk (timeantallet er svært lite på K&H, så vi har ofte en time i uken nå, slik at de får en hel dag til f.eks. jul. Da får de lengre tid til å lage noe ordentlig med tett oppfølgning av lærer, enn å lime på pinner på noen kuler. Aktivitetsdager er fine for fysisk utfoldelse (elevene sitter for mye på rompa etter min mening) i tillegg til at de får deltatt i sosiale settinger = lære seg de sosiale spillereglene. Elever med ADHD m.m. (av de jeg har)liker disse dagene, de får beveget seg og får brukt energien på å knytte bånd med andre elever.

Ikke alt er tull og fjas som du vil ha det til, kanskje du bør tenke på at skolen ikke bare skal være undervisning med tavleskriving og papir. Det er mange måter å undervise på og det er godt å kunne undervise litt utenfor de gamle rammene fra 50 tallet!

Det spørs hvilke mål man setter seg, trivselen blant elevene øker når man varierer undervisningen tilpasset deres forutsetninger og rammer. Da er det en bra ting å ha noe ute i skog og mark, juleverksteder,aktivitetsdager m.m. det er ikke laget for at lærerene skal slappe av. Tro meg det er mer jobb å ha slike dager enn å være inne i klasserommet hele dagen!

Støtter denne 100 %.

Undervisning/læring er mer enn å sitte ved pulten og arbeide i bøker eller se hva læreren gjør på tavla. Variert undervisning er bra for elevenes utvikling i alle aldre, samtidig som det kanskje kan øke motivasjonen for noen. Det slår meg som underlig om startinnlegget virkelig er skrevet av en lærer. I såfall er det en lærer som ikke har forstått noe av lærergjerningen sin.

Jeg vil heller si at det som er galt med skolenorge er at læreren i bunn og grunn er fratatt all makt i klasserommet, og skoleledelsen er fratatt all makt på skolens område. Dette gjør at det i praksis er så godt som umulig å utøve disiplin på skolen i dag. Har man en klasse full av normaltfungerende elever så går det greit, men straks man har "spesielle tilfeller" (som det gjerne finnes flere av i samme klasse) så ender det gjerne i så mye kaos og bråk og undervisningen lider i alle ledd. Snillismen har gått for langt i norsk skole. Det finnes jo ikke konsekvenser for elever som nekter å ta hensyn til gruppa.

Gjest Johanne
Skrevet

Det er skrevet midt på natten da, så det kan jo være vedkommende mener fredag.

Midt på natten i dag, altså natt til søndag. Når ts da skriver "i dag" så må det bety lørdag. Hvor mange skoler er det egentlig som har planleggingsdag på pinseaften? :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med TS. Gikk barneskolen på en fantastisk skole i England hvor jeg lærte masse. Flyttet til Norge og begynte på en ungdomsskole, iløpet av de årene jeg gikk der lærte jeg ingenting. Elevene var så frekke og gjorde som de ville at lærerne ikke turte å være i klasserommet. Da jeg skulle på vgs begynte jeg på en privat skole, og selvom jeg ikke haddelært noe på ungdomsskolen, lå jeg foran pensum iforhold til hva jeg lærte på barneskolen....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ts mente fredag? Kanskje ts var litt tresset og ikke tenkte over at det var lørdag med det samme?

Skrevet

karakterene skal vel ikke være satt før i juni, så jeg forstår ikke helt at karakterene skal være satt nå. Det er vel opp til hver enkelt lærer om de ønsker å ha flere prøver nå, eller om de har fått det vurderingsgrunnlaget de har behov for.

Og til de som lurer på om man kan ha planleggingsdag på en lørdag, så er det opp til den aktuelle skolen. Det er de ansatte som er med og bestemmer, og det er enkelte skoler som velger å ha det på lørdagen. Det inkludert skolen min sønn går på, for der har de både på ettermiddagen og en lørdag i året. Men jeg syns det er litt merkelig å velge det mitt i pinsehelgen, for de ødelegger jo en langhelg, noe jeg syns er merkelig at de har valgt å gjøre.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg så dokumentaren på brennpunkt her om dagen, om hvordan det står til med kunnskapsnivået på elevene som kommer på videregåendeskolene, det var mildt sagt skremmende!

Det synes åpenbart at det faglige i skolen blir nedprioritert. En lærer ved bygglinja på Åsane videregående i Bergen uttalte at: "for ti år tilbake hendte det at vi hadde en eller to elever pr klasse sm ikke kunne regne ut arealet av et rektangel. Nå har vi en eller to elever per klasse som kan det". Sosiale spilleregler og slikt er selvfølgelig fint å lære seg i skolen det, men det er ikke nok! Elevene må være rustet til å møte kunnskapskravene i videregående skole når de kommer dit, hvis ikke ramler de fort av lasset og blr gående livet ut uten studiekompetanse. Jeg merker det selv i arbeidslivet, det har hendt seg at vi har ansatt yngre praktikanter, men ok karakterer fra videregående, og så viser det seg etterhvert at de ikke kan prosentregning en gang.

Jeg syns det er flaut, på vegne av landet vårt, at kunnskapsnivået på folk som tross alt har gått 10-13 år på skole ikke er høyere enn det er. Det får meg til å lure på hva som faktisk foregår på skolene rundt om, men etter ts sitt innlegg så har jeg nå forstått det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Norge må slutte med det tullballet om at dårlige og gode elever skal gå i samme klasse. De gode elevene kjeder seg og lærer ingenting, mens de dårlige elevene henger etter.

Man må ha de gode elevene for seg, de dårlige i en annen klasse og gjenomsnittselevene i en tredje klasse!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så rart ting går til h**** når skolene lar elevene sitte i prosjekt hele tiden.

Vet ikke hvordan det er med andre skoler, men da jeg gikk på ungdomsskolen så hadde vi prosjekt hele tiden omtrent. Og da ble prosjektet prioritert fremfor alt. Vi satt i grupper på 4-6 og skulle jobbe sammen og fikk karakter på det.

De fleste gadd jo ikke så mye, og det var mye dødtid (som datarommet var fult, bibloteket var fult så måtte vente og bla bla). Når prosjektet var over så hadde vi en 2-3 uker med helt vanlig skole også var det to måneder med nytt prosjekt. Slik var det fra september til april fra 8-10.

Nå var vi vel generelt sett en dårlig klasse også så jeg tror det hadde vært bedre å hatt litt mer engelsk og matte noe sikkert 85% slet med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at kunnskapsnivået i norsk skole er for lavt. Men jeg mener at ts tar veldig feil i årsaken til at det er sånn.

For hvordan skal det være mulig å undervise godt og lære elevene noe som helst så lenge vi har så bråkete og udisiplinerte elever i norsk skole?

Min løsning på problemet er:

1: Foreldre må ta mer tak i sine håpefulle og kreve at de oppfører seg på skolen og gjør sitt beste faglig. Ikke sy puter under armene til barna deres, det er barna som taper på det i lengda. Sett makt bak kravene, ta vekk goder som lommepenger, data, tv osv hvis de ikke gjør den innsatsen dere mener de er kapable til.

2: Lærerne må få flere sanksjonsmuligheter mot elever som ødelegger undervisningen. Få tilbake gjensitting, utvisning osv. Kall inn foreldre til uromakere og få dem til å sitte i klasserommet for å holde styr på ungene sine selv om de skal være der.

3: Skolene trenger flere ressurser sånn at det finnes et alternativt tilbud til elever som ikke kan være i klassen sammen med de andre elevene. F.eks. assistenter som kan være gjensittingsvakt osv.

Å sammenligne Norge med f.eks. England og Frankrike blir feil. I Norge har vi klokketro på enhetsskolen, altså det at ALLE skal gå på samme skole og i samme klasse, inkludering for enhver pris. Prisen blir at lærerne bruker så mye tid og krefter på bråkmakere og på elever som ikke makter å henge med faglig at gjennomsnittselever og de ekstra begavede i stor grad må klare seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så dokumentaren på brennpunkt her om dagen, om hvordan det står til med kunnskapsnivået på elevene som kommer på videregåendeskolene, det var mildt sagt skremmende!

Det synes åpenbart at det faglige i skolen blir nedprioritert. En lærer ved bygglinja på Åsane videregående i Bergen uttalte at: "for ti år tilbake hendte det at vi hadde en eller to elever pr klasse sm ikke kunne regne ut arealet av et rektangel. Nå har vi en eller to elever per klasse som kan det". Sosiale spilleregler og slikt er selvfølgelig fint å lære seg i skolen det, men det er ikke nok! Elevene må være rustet til å møte kunnskapskravene i videregående skole når de kommer dit, hvis ikke ramler de fort av lasset og blr gående livet ut uten studiekompetanse. Jeg merker det selv i arbeidslivet, det har hendt seg at vi har ansatt yngre praktikanter, men ok karakterer fra videregående, og så viser det seg etterhvert at de ikke kan prosentregning en gang.

Jeg syns det er flaut, på vegne av landet vårt, at kunnskapsnivået på folk som tross alt har gått 10-13 år på skole ikke er høyere enn det er. Det får meg til å lure på hva som faktisk foregår på skolene rundt om, men etter ts sitt innlegg så har jeg nå forstått det.

Den dokumentaren var jo så farget og så ute etter sensasjonsoppslag at det var til tider helt latterlig å se på.

Den indirekte antydet at mer enn halvparten av elevene som går ut av grunnskolen ikke kan lese eller skrive ved litt lur bruk av virkemidler og statistikk.

Lærere på VGS, spesielt de eldre, bør ikke brukes som sannhetsvitner slik som i denne dokumentaren. En skal ikke mange år tilbake da det ikke var alle som gikk på VGS, og det ikke var en rett å gå på VGS slik som det ble under reform 94.

Frafallet i videregående skole har også mye å gjøre med at mange lærere i videregående skole ser på seg som uavhengig av skoleløpet ellers, dette til tross for at kunnskapsløftet har et gjennomgående løp helt til endt utdanning etter VGS/lærlingtid. For ikke å nevne "eldrebølgen" som gjør til at en god del sitter nærmest og bare venter på å gå av, og gjør et minimum av hva de må siden det bare er noen år igjen.

Den dag i dag er det mange skoleledelser som ikke ser på frafall på VGS som noe som helst negativ, det viser bare at skolen er tøff og bra mener mange. Jeg har vært lærer på en slik skole, hvor de fylte klassene med for mange elever fordi ønsket å kvitte seg med så og så mange prosent hvert år.

Jeg syntes det var helt idiotisk hvordan lærerne på VGS sparket nedover i systemet. Jeg har vært på både VGS og ungdomskolen, og et av de største problemene er faktisk at lærere på VGS ofte ikke vet hva elevene kan fra ungdomskolen og ikke legger opp undervisningen etter dette. Det ren repetisjon og ungdommene kjeder vettet av seg. Ungdommene selv lyver og sier "jeg kan ikke" så de skal slippe å gjøre nye ting, og heller kan surfe seg igjennom ting de alt kan, og jaggu tror ikke lærerne på dem.

Jeg har jo til og opplevd at en kollega jeg fikk når jeg begynte å arbeide på VGS ble fortalt av en elev som jeg hadde hatt på ungdomskolen at de hadde ikke lært det, og de hadde aldri hørt om dette osv. Jeg kunne fortelle kollegaen, til den store overraskelse, at jo, dette kunne de og hadde de gått igjennom, det er jo til og med på eksamen for ungdomskolen.

Mange lærere på VGS lever også under mantraet "ansvar for egen læring", selv om det ble fjernet fra læreplanen for over fire år siden. I mange fag er det nærmest tvilsomt om læreren driver undervisning i det hele tatt etter læreplanen, eller om de står fast i en pre-1994 modell den dag i dag. Enkelte ganger blir jeg faktisk helt sjokkert over hvor lite de gjør, og hvor mye de mener at dette er fordi at elevene ikke har lært noe på forhånd.

Problemet med norsk skole starter lenge før VGS, men VGS er bare en oppsamlingsplass for snart pensjonister som plastres over med vikarer og vikariater noen måneder og timer her og der. Ofte syntes jeg det er et mirakel av noen av dem lærer noe som helst i et slikt forvirrende og lite motivert miljø. IKT som er en stor del av læreplanen nekter mange lærere å røre, for det har de klart seg uten de siste 30-40 åra likevel, så hvorfor skal de ha det nå?

Forøvrig syntes jeg også at mange av de sosiale, anti-mobbe, anti-rasisme, samle inn penger til jungelen, dyrene i jungelen, mennesker i jungelen, politisk debatt, anti-dop, anti-rus, anti-alkohol, anti-arbeidsledighet osv tiltakene tar alvorlig mye tid. Jeg syntes det virker som at det er annenhver uke en danseforestilling, konsert eller noe annet "tull".

Jeg mener at slike ting er en så stor del av skolen at en må legge til rette for at dette nå ikke kræsjer med vanlig undervisning. En kan legge opp til at dette kan skje etter undervisningen er over for dagen, og at de som har disse aktivitetene ikke baserer seg på at lærerne egentlig skal gjøre alt sammen for dem. Vi er jo for pokker pålagt igjennom lov, forskrifter og læreplan å gi så og så mange timer undervisning i året, i noen fag så får vi jo ikke gitt mer enn halvparten takket være "ildsjeler" og organisasjoner og annet tull.

Gjest Gjest
Skrevet

Norge må slutte med det tullballet om at dårlige og gode elever skal gå i samme klasse. De gode elevene kjeder seg og lærer ingenting, mens de dårlige elevene henger etter.

Man må ha de gode elevene for seg, de dårlige i en annen klasse og gjenomsnittselevene i en tredje klasse!

Nivådeling har vi prøvd i Norge før. Da gikk det etter både resultat og etter ønske om å oppnå visse mål.

Det gikk dårlig siden alle(dvs alle foreldrene) ville inn på det høyeste nivået, og siden det var valgfritt så fikk de lov til det.

Om en kun skal ha nivådeling etter resultater blir det jo ganske problematisk den gang en elev får dårligere resultater enn ventet, eller får bedre enn ventet osv. Da må en bytte om stadig. Samtidig er det å få stemplet at en går i den laveste, eller gjennomsnittlige klassen nok til å få elevene til å bare tenke at "pytt, sann, hva er vitsen?". Dessuten hadde mange curlingforeldre blitt helt krakilske og gjort det til advokatmat at deres lovende gullunge ble plassert i noe annet enn "toppklassen".

Jeg er dog enig at de som virkelig sliter med skolen: Viser grov antisosial oppførsel, ikke oppnår et minimum av resultater, ikke kan lese og skrive ordentlig til et minimum av hva som må til. Må få spesielle tiltak satt inn mot seg, raskt.

Jeg mener at det faktisk er mindre stigmatiserende for disse om de blir tatt ut og satt i egne, mindre, elevgrupper med kompetent fagfolk med tid og ressurser til å gjøre noe, enn at de får inn en eller annen "assistent" rett fra VGS som skal sitte i klasserommet med dem og liksom hjelpe dem samtidig som de andre har undervisning. Da kan de heller komme tilbake til den vanlige klassen når de er kommet seg over det nivået de trenger å være på for å følge normal undervisning.

Vil bare presisere at da snakker jeg ikke om faglig svake elever, eller de som sløver litt i timen, men de som faktisk har virkelig problemer og har falt så langt bak at de ikke får noe utbytte av undervisningen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes de skal få inn noen litt tøffe sterke menn. Husker vi hadde en pingle av lærer på ungdomsskola og alle trodde jo at han var det bare si i mot og plage. Han var ny da min klasse begynte i 8-ende så ingen kjente noe til han med det første.

Men så viste det seg at han hadde svart belte i karate og hadde drevet med en god rekke kampsport i flere år så han var ikke noen pingle nei. Husker han tok ordentlig tak i en som plaget ei jente og løgtet han rett opp (han ble ikke skadet) og da ble han redd.

Tok ikke mange ukene før hele skola hadde stoooor respekt for han.

Gjest strykebrett
Skrevet

Den dokumentaren var jo så farget og så ute etter sensasjonsoppslag at det var til tider helt latterlig å se på.

Ja, det har du rett i, generelt er Brennpunkt flaut dårlig og ensidig journalistikk. Men jeg tror likevel det er noe i det. Jeg tror ikke situasjonen all over er like dårlig som den man fikk beskrevet her, men det kan sikkert variere fra skole til skole. De minst populære videregående skolene som må ta inn de elevene med dårligst resultat tror jeg nok sliter mye med at elevene ikke kan det de trenger å kunne for å starte på VGS pensum. Jeg gikk selv på en slik videregåendeskole, og husker at vi måtte starte på repetisjon fra grunnskolen i flere fag fordi mange i klassen min ikke hengte med i det hele tatt. Når elever som har gått (og betsått)10 år på skole ikke kan vanlig brøkregning og grunnleggende geometri er det jo noe som skurrer.

Jeg tror egentlig ikke det er oen god løsning at alle på død og liv skal rett på VGS etter grunnskolen. De har allerede gått 10 år på skole, mange er dritleie og vl mye heller gjre noe praktisk. De ungdommene som heller vil jobbe burde få muligheten til det uten å forspille muligheten sin til å ta VGS seinere. Mer praksis og mindre teori i yrkesfagene tror jeg også er bra, det er mange som ikke er motivert til 3 år til i klasserommet etter grunnskolen.

Skrevet

Jøss, det må jeg si var underlig praksis, TS. Vi setter i gang intensivkurs i matematikk fra neste uke, og fagene holder vi på med fram til nest siste skoledag, minus et par turdager og litt øving til sommeravslutning. Det samme skjedde før jul - vi jobbet med fag helt til siste uka før jul.

Skrevet

Nivådeling har vi prøvd i Norge før. Da gikk det etter både resultat og etter ønske om å oppnå visse mål.

Det gikk dårlig siden alle(dvs alle foreldrene) ville inn på det høyeste nivået, og siden det var valgfritt så fikk de lov til det.

Om en kun skal ha nivådeling etter resultater blir det jo ganske problematisk den gang en elev får dårligere resultater enn ventet, eller får bedre enn ventet osv. Da må en bytte om stadig. Samtidig er det å få stemplet at en går i den laveste, eller gjennomsnittlige klassen nok til å få elevene til å bare tenke at "pytt, sann, hva er vitsen?". Dessuten hadde mange curlingforeldre blitt helt krakilske og gjort det til advokatmat at deres lovende gullunge ble plassert i noe annet enn "toppklassen".

Slike systemer fungerer jo andre steder, som f.eks i Tyskland om jeg ikke tar helt feil. Jeg mener også at man skal ha en form for eksamen eller prøve som må bestås minst hvert år, helst hvert halvår, for at elevene skal kunne fortsette. På den måten tror jeg kanskje man kunne fått opp presset på å lære noe, og elevene faktisk så at det lønte seg å jobbe. Slik som det er i dag under ungdomsskolenivå er jo bare helt latterlig, egentlig. Man vet jo ikke hvor godt man egentlig gjør det og man har ingen måte å rangere elevene på. Jeg er klar over at enkelte mener det er kynisk å begynne å rangere elever så tidlig, men noe må gjøres skal man klare å få opp nivået på norske elever. Slik det er i dag er faktisk pinlig...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Under hele min oppvekst flyttet vi mye pga jobben til foreldrene mine, og jeg har gått på mange skoler i Norge. Jeg er 20-25 nå, så det er ikke så lenge siden.

Samtlige skoler jeg har gått på har jeg ikke lært en dritt, alle klassene har vært bråkete, ingen ærere har hatt noen som helst autotitet eller respekt. SLiter med studier fordi jeg har liten bakgrunn rent faglig i flere fag. Selvom jeg har jobbet mye med skolefag hjemme.

Det er ikke kynisk å dele inn elevene slik som nevnt over. SLik som aluminium skriver over mener jeg er beste løsning.

OG at lærerne må få lov til å straffe de bråkete elevene. Fjerne goder (som f. eks. kosetimer), gjensitting, må vaske/rydde klasserommet osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...